Nekromanti Vad tycker ni??

No Leaf Clover

Veteran
Jag funderar på att sätta i bruk ett litet extra system.

Det går ut på att när en rollperson får en viss skada så ska han få vissa minus för den... allt detta kommer ur att det tar så jäkla lång tid att skapa en ny rollperson så jag som SL vill inte döda dom till höger och vänster så jag känner att RP förlorar sin respekt för döden.

Min ide var iaf att om man fick en ganska stor skada, säg att man slår 30 med skadetärningarna och allt vad det innebär, så får man tex -1 Cool, -1 Stridsvana och/eller -1 TÅL...

Allt detta stödjs av att man förlorar mycket självförtroende i strid när man faktiskt blir träffad och rädd... sedan finns ju den bio/fysiska effekten att kroppen blir svagare/starkare för samma skada i framtiden, i fallet av projektiler som en kula så är det "svagare"...

Ungefär så, vad tycks???

Duddmannen

Hero
Så här tycker jag.

Innan jag kommenterar själva regelförändringen/frivilliga regeln som du föreslår så måste jag kommentera den anledning du nämner.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

... lång tid att skapa en ny rollperson så jag som SL vill inte döda dom till höger och vänster ...

<hr></blockquote>

Om man inte vill döda rollpersonerna borde man inte spela Neotech. Låt mig förklara närmare: Neotech använder OB-systemet. OB-systemet är OBegränsat och därför OBeräkneligt. Vilken liten fjuttpistol som helst kan spränga en elefant i miljoner småbitar. För att inte döda rollpersonerna måste man därför slå skadetärningarna bakom skärmen och sedan hitta på vilket resultat som man kan ge rollpersonen i skada. Kort sagt: Om man inte vill att RPna ska dö titt som tätt, bör man inte använda OB-systemet. Åtminstone inte fullt ut.

Nå! Nu till själva regeln.
Alla människor reagerar olika på skador. De flesta fysiska effekterna är likadana, men de psykologiska kan variera kraftigt från person til person. Gör därför så att de fysiska effekterna är fasta, baserade på hur mycket skada man tog (även ackumulerad skada borde ju gradvis bryta ner kroppen). Låt sedan spelaren slå ett par gånger på en tabell för Mentala Nackdelar. Ge dem en slumptabell med psykologiska åkommor, t.ex. Paranoia, Torgskräck, Alkoholism, med mera.

Sänk inte stridsvana. Stridsvana får man i strid oavsett om man blir skadad eller inte. Man kan inte bli mindre van vid strid bara för att man blir skadad i den. Om man vill sänka rollpersonens stridsförmåga så ska man sänka grundegenskaperna RÖR och VIL istället.

Bjorn

Hero
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Allt detta stödjs av att man förlorar mycket självförtroende i strid när man faktiskt blir träffad och rädd... sedan finns ju den bio/fysiska effekten att kroppen blir svagare/starkare för samma skada i framtiden, i fallet av projektiler som en kula så är det "svagare"...

<hr></blockquote>

Givetvis kan man få bestående fysiska men av att bli träffad av kulor (eller andra skador med för den delen), däremot tror jag inte det finns speciellt mycket som tyder på att "normala" skottskador skulle vara speciellt psykologiskt svårhanterliga. (Nu pratar vi skador i en strids/krigssituation där man förväntar sig fara.) Då är det snarare den mera långvariga stressen av att vara i ett s.k. "skarpt läge" under en längre tid som leder till diverse symptom. T.ex. så räknar amerikanska försvaret med att 97% av en enhet som har utsatts för 6 veckors daglig stridskontakt utan ordentlig återhämtning kommer att ha utvecklat mer eller mindre allvarliga psykologiska problem. (Och det finns en hel del som tyder på att de som inte drabbas gör det för att de redan har en "problempersonlighet", antingen psykotisk eller farosökande.)

Tycker hur som helst inte att du skall dra ned stridsvana, ge då hellre psykoskryss i sådana fall. Faktum är att det vore kanske rimligt att man fick (eller i alla fall behövde slå för) ett psykoskryss varje gång man höjer sih stridsvana.

/Bjorn

No Leaf Clover

Veteran
Re: Så här tycker jag.

Det är inte så att jag aldrig dödar mina rollpersoner när det väl ska hända, och gud vet att det har hänt fler gånger än vad RP mäker (att dom dör alltså).

Vilket fall, jag hade tänkt mig att om man nu, säg en månad sen blev skjuten (allvarligt skadad), så duckar man lättare för nedhållande eld (man är nog mer rädd för skada, vet hur det känns)... och detta baseras på Stridsvana, altså ska den sänkas. Men det är ju bara tankar. Jag vill bara visa RP att det inte lönar sig att lösa allt med våld, "somebody just might get hurt".

Annars tackar jag för era komentarer.

DAKRilla

Hero

Lösning:
Släpp efter och låt deras karaktärer dö då tärningarna säger att dom ska dö. Då borde dom lära sej att våld och då särskilt eldstrid är livsfarligt. Visserligen så måste dom ju göra nya karaktärer stup i kvarten då, vilket du ville undvika, men denna process är nog nödvändig för önskat resultat är jag rädd. Om jag nu ska avsluta med ett amerikanskt citat jag med så blir det: "No pain - No gain"

Duddmannen

Hero

Att man duckar lättare måste ju innebära att man fått HÖGRE stridsvana.
Egentligen spelar det ju inte så stor roll VAD du sänker för spelarna men det måste kännas lite logiskt i alla fall. Stridsvana är ju ett mått på hur van man är vid stridssituationer från egen erfarenhet. Att sänka Stridsvana därför att man blivit skadad är ju som att sänka Köra Bil när man varit med om en krock. Eller sänka Pistol när man missar. Nej, då är det bättre att ge spelarna andra former av nackdelar. Psykoskryss är t.ex. en bra metod.

Emil

Hero
Det går ut på att när en rollperson får en viss skada så ska han få vissa minus för den... allt detta kommer ur att det tar så jäkla lång tid att skapa en ny rollperson så jag som SL vill inte döda dom till höger och vänster så jag känner att RP förlorar sin respekt för döden.

Jag har alltid betraktat död bland rollpersonerna som något som man som SL bör undvika så länge spelaren utför ett gott jobb. I Neotech har man som spelledare inte riktigt makten över döden, vilket jag ser som en liten nackdel. Rollpersonerna bör kunna bli skadade så det känns, men i Neotech (till skillnad från många andra spel) går det aldrig att förutse exakt när en skada leder till döden.

Men som riktlinje har jag att: Gör spelaren sitt bästa och spelar trovärdigt så bör rollpersonen överleva. Skulle han däremot ta vatten över huvudet och ge sig ut på en massa dumheter ska man inte vara rädd för att den råkar dö. Men det ska aldrig kännas som att spelledaren slår ihjäl en rollperson, utan att det är resultatet av rollpersonens handlanden.

Med andra ord så anser jag inte att någon av de regler som du nämner är nödvändiga.

/Emil

Big Marco

Läskig
Jag håller med - det är en av anledningarna till de tämligen omfattande och "generösa" reglerna för återupplivning efter döden.

Perenna

Swordsman
En annan idé är att låta rollpersoner dö endast vid fumlade Dödsslag. Misslyckade dödsslag kan leda till koma eller liknande...

DAKRilla

Hero
Final Fantasy für alles

Jag tycker att man bör kunna använda Phoenix Down för att återuppliva döda rollpersoner snabbt och effektivt. Observera att det av någon anledning endast är spelare som har tillgång till dessa i Final Fantasy-spelen, så därför bör endast spelarnas rollersoner också ha tillgång till dessa. Elixir och X-potion är också bra alternativ, men Ether kan man nog skippa eftersom man inte har Magic Points i Neotech.

[ändring] Hoppsan! Jag glömde visst skriva att jag inte är riktigt allvarlig nu. [/ändring]

UnConnected

Veteran
Re: Final Fantasy für alles [OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tycker att man bör kunna använda Phoenix Down för att återuppliva döda rollpersoner snabbt och effektivt

<hr></blockquote>

Rollpersonerna i FF är dock inte döda när man använder phoenix down på dem..det står faktiskt "wounded" på deras status..:)

DAKRilla

Hero
Re: Final Fantasy für alles [OT]

"Rollpersonerna i FF är dock inte döda när man använder phoenix down på dem..det står faktiskt "wounded" på deras status..:)"

I mitt exempel så dog inte RPna heller. Jag drog som en parallell med FF och det som Perenna sade:

"En annan idé är att låta rollpersoner dö endast vid fumlade Dödsslag. Misslyckade dödsslag kan leda till koma eller liknande..."