Voldstagg13
Hero
Chock var mitt första rollspel på 80-talet som SL. Det passade mig både bättre med temat än DoD och Mutant, och undvek att trampa min kompis (som mutat in dem redan) på tårna. Systemet var jobbigt, merparten av att driva spelet låg på SL och högläsning. men det var mitt.
Med åren och erfarenheterna insåg jag hur fruktansvärt rälsade äventyren var och att jag, när jag gjorde stapplande försök till egna äventyr, kopierade modellen från köpäventyren och skrev 'peka-och-klicka'-dataspel i rollspelsform. Det fanns en viss Chock-stämning, men för mig var det i brist på jämförelse och alternativ, tittar jag i böckerna nu kommer ingen lust att spela Chock igen.
Så vad var den gamla 'Chock-stämningen' egentligen? Och varför vill 'vi' ha den tillbaka?
Med åren och erfarenheterna insåg jag hur fruktansvärt rälsade äventyren var och att jag, när jag gjorde stapplande försök till egna äventyr, kopierade modellen från köpäventyren och skrev 'peka-och-klicka'-dataspel i rollspelsform. Det fanns en viss Chock-stämning, men för mig var det i brist på jämförelse och alternativ, tittar jag i böckerna nu kommer ingen lust att spela Chock igen.
Så vad var den gamla 'Chock-stämningen' egentligen? Och varför vill 'vi' ha den tillbaka?