Nekromanti Vad vill egentligen Priori Cun-sabreann/Duncreigh?

Fredlig_Missla

Veteran
Enligt modulen Consaber är de någon form av hemlig organisation som har någon hemlighet plus att de är draktroende. De verkar också extremt fientliga emot Xintukulterna och Rafali verkar ha fått reda på att Thalamur har något med kulterna att göra.
Men enlgt mystik och magi så är de däremot Thalamurvänliga.

Jag planerar en kampanj där en av rollpersonerna kommer att vara en magiker av Duncreigh så jag måste bestämma vad det hela egentligen handlar om.
Jag vet att jag som spelledare har frihet att själv välja och det kommer jag göra men lite ideer på hur det här ser ut i "era versioner av Mundana" vore trevligt (jag anser att varje spelledare har sitt eget Mundana som ser ut som den spelledaren vill).

Tack på förhand för hjälpen.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Alver och deras hemligheter [Spoiler]

Priori Cun-sabréann's mål är (enligt Alver-boken) att föra in Alarinn i Consabers ägo. De anser att Alarinn tillhör Consaber trots att Léaram själva anser att de är självständiga. Deras mål är att dra in Alari-alverna på Consbers sida i kriget mot Thalamur (så dom är inte direkt Tahamur-vänner såvitt jag förstått). Det ultimate målet är att bli kvitt förbannelsen, något man hoppas kunna lyckas med genom att alliera Léaram med Priori Cun-sabréann och Draken, och på så sätt bryta förbannelsen (står så i alver-boken).

Phelan

Hero
Sätt SPOILER på hela tråden!!!

Please, visa LITE hänsyn. Att redan i rubriken sätta likhetstecken Priori Cunsabreann och Duncreigh är jäkligt illa. Betänk att en del säkert har kampanjer (bl a jag en, dock på is) där bara det att de två är ett/involverade är en hemlis man kan bygga många äventyr runt. Då sätter man SPOILER på inlägget och ser till att rubriken inte avslöjar något.

PS. Om du är snabb hinner du använda Ändrafunktionen och byta rubrik...

- Phelan

Yvian

Warrior
Re: Sätt SPOILER på hela inlägget!!!

Ta det lite lugnt nu va... behöver ju inte hetsa upp dig sådär väldigt... man kan va lugn å sansad å fortfarande få folk att lyssna på en... Jag kan hålla med om att det var lite obetänkt att göra sådär med rubriken, men man kan väl påpeka det lite snällt då?

/Yvian, som är trevlig för det mesta (utom när mina spelare ifrågasätter reglerna)

Phelan

Hero
Re: Sätt SPOILER på hela inlägget!!!

Hmm... jag går hårt åt tilltaget för att det är klantigt som bara den, men jag gör inget som helst påhopp på herr F Missla som person. Jag ger ju t o m förslag på hur det (kunnat) fixas, nu är det nog för sent att nyttja Ändringsfunktionen. Så, nej, jag tycker inte vare sig intensitet eller ordalag är för mycket om man betänker hur mycket skada rubrikmissen kan göra. Hemligheter i löpande text i inlägg kan man ju ofta sluta läsa om man upptäcker att ämnet handlar om något olämpligt, här har man ingen möjlighet att inte ens läsa tråden.

Mvh / Phelan

ermine

Warrior
Re: Alver och deras hemligheter [Spoiler]

Priori Cun-sabréann's mål är (enligt Alver-boken) att föra in Alarinn i Consabers ägo.

Njae,,, Alvboken säger även att: "Alarinn får gärna vara självständigt enligt Priori Cun-sabréann". Man menar att Alarinn, Tokon och Consaber hör samman på ett mer "andligt" plan, Den Stora Draken genomsyrar landet, vilket gör att de tillsammans utgör "drakens land". Drakens närvaro skyddar och har skyddat landet från allehanda ondska genom åren (bla. har Sabrierna i flera krig enats kring drakbaneret och slängt ut Thalaskernas invasionsarméer).Sianstenen berättar bla. om hur Människor och Tiraker i forntiden enades och skyddade Drakens land från mörkret som hotade sluka hela världen.

Även Daak-troende kan vara medlemmar i rörelsen, de tror dock inte att draken är gudomlig, utan bara ett enormt mäktigt väsen utsänt av Daak vars närvaro håller den onde borta. Kulten inser kanske bättre än någon annan i Consaber vad som hotar Mundana. Brevväxlingen mellan Rafali och Magus Conner antyder detta.

ermine

Warrior
Enligt modulen Consaber är de någon form av hemlig organisation som har någon hemlighet plus att de är draktroende. De verkar också extremt fientliga emot Xintukulterna och Rafali verkar ha fått reda på att Thalamur har något med kulterna att göra.

Själv tror jag att detta innebär att Thalamurs Magikrater är splittrade. Några av dem funderar troligen på att följa Pereins och Colonans exempel och bryta med sina kolegor. En av dessa är Alean Ninarian, som har kontakter med hus Cuvri'an i Consaber, och därför avskys av flera av de andra Magikraterna. I min kampanj leder motsättningarna magikraterna emellan till slut fram till inbördeskrig mellan två fraktioner, de magikrater som stödjer Igar Augus thal An-Thalamur som (på sin flickväns inrådan) vill ha krig mot Consaber och återupprätta Coloniska imperiet å ena sidan och separatister / pacifister å den andra.

Rafali vet absolut ett och annat om kulterna (länk till två olika brevväxlingar mellan henne och Magus Conner i mitt svar till Yvian längre ned i denna tråd). Men exakt vad vet endast Krille, vars vägar äro outgrundliga. :gremwink:

Jag skrev i en tidigare tråd om Xinu och Thalaskerna här , om det kan vara till hjälp.

Lycka till med kampanjen.

Mr Brunch

Veteran
Priori Cun-sabreann "Spoiler"

Vill bara poängtera ut att är du en spelare eller bara inte vill veta fakta ur hemligheter mm. läs ej vidare. (Därav "Spoiler")
Enligt mig och hur jag tolkade Consaberboken plus informationen som står i L&H så förbereder dom drakens land (Consaber och Alarinn) på det kommande mörkret.
Dom tror att draken ska liksom förra mörkret skydda drakens land mot mörkrets horder.
Så vad dom arbetar för är att stärka banden mellan Consaber och Alarinn samt folket i själva Consaber för att stå enade och starka mot mörkret.
Xinu är en av gudarna som är själva fienden när mörkret sedan kommer och dom går hårt på Xinu-kulter för att mindska den skada dom orsakar i den sammanhållning mellan allt folk i Consaber och Alarinn.
Dom är kraftigt emot Thalamur då den mer eller mindre kontrolleras av L'meas som är en av inkarnationerna av Xinu.
Duncreight används som Priori Cun-sabreanns ansikte utåt. Deras magiker och politiska makt är bara till för att utföra Priori Cun-sabreanns mer direkta handlingar. Långt ifrån alla magiker i Duncreight är medvetna om att dom används som pjäser i ett schack spel.
Så här har jag tolkat dom och använder dom i min Eon värld iallefall.

Yvian

Warrior
Re: Alver och deras hemligheter [Spoiler]

okej, jag skrev lite fel då... Jag tolkade fritt ur "Alver" och såg sedan att det jag skrev inte riktigt överensstämde med boken. Men det var som sagt mer fri tolkning ur boken är regelrätt kopierande. Men jag erkänner att jag klantade mig :gremtongue:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Priori Cun-sabreann med mera.

Priori cun-sabréann är ett av Verduhrakhs många medel för att förbereda Consaber för det kommande mörkret. I mitt Mundana är drakarna ytterst splittrade, och Verduhrakh frontfigur för en drakallians som tillsammans på olika håll i Mundana arbetar för att undanhålla känslig information men låta viktig komma i dagen, lugna oroshärdar men uppmuntra upprustning - allt för att ge Mundanas folk så bra odds som möjligt när Mörkret (som som synes är något helt annat i min kampanjvärld än Neogames) slutligen faller över dem. I drakalliansen har Verduhrakh länge varit den som förstått människor bäst och bäst lyckats infiltrera och utnyttja mänskliga samfund, även om det också tvingar honom att rycka i allt fler trådar. Huset Cuvri'an i Legio Colonan, där Verduhrakh själv är medlem, utgör några av hans mest intimt allierade, med avfälliga alver som delar hans agenda gentemot Sanaris försök att åter fly till stjärnorna, medan huset Duncreigh i samma magikerorden är front för Priori Cun-sabréann, där draken håller en betydligt lägre profil. Priori Cun-sabréann försöker stärka banden inom Drakens land för att uppmuntra till gemensam sak mot Mörkret, och rota ut de av Ur-skuggornas tjänare som hemsöker Rhung-Alari-regionen, däribland Xinu-kulterna och lischen Verashim. L'meas kör jag dock inte med - i mitt Mundana vill jag ha ett mer nyanserat Thalamur med magikrater som är såpass mäktiga och medvetna om vad som komma skall att de inte låter sig luras ens av lägre gudars avatarer. Xinu är dessutom skittrist, annat än i ermines tappning, och Den onda bitchen som härskar bakom tronen är en slätstruken, uttjatad och närmast misogyn klyscha. Inga Xinu-avatarer i min kampanjvärld, således.

I den kampanj jag nu spelleder i Alarinn vid tiden för den Alarinnska frigörelsen (dryga 900 år tidigare än Mundanas nutid) kommer såväl Verduhrakh som huset Cuvri'ans äldsta medlem och begynnelsen till Priori Cun-sabréann att förekomma, då draken vidtar mått och steg efter insikten att relationen mellan léaram och sabrierna är på väg att äventyras för alltid. Verduhrakhs drakallians är ett element i min och Lycans kampanjvärld som jag är mycket, mycket nöjd med - det har gjort drakarna oerhört intressanta och unika, och givit upphov till fantastiska intrighärvor och plottrådar - och underbara karaktärer. Jag ska försöka ta mig tid att beskriva den och delge er forumiter den så fort som möjligt, innan Ljusetsriddare hinner köra över mig med 'Drakar' :gremsmirk:

- Ymir, vars egen utveckling av drakarna förmodligen gått alldeles för långt för att han någonsin ska kunna smälta den modulen

Phelan

Hero
Re: SPOILER? [OT]

SPOILER:
Sådant som kan förstöra spelglädjen genom att avslöja saker ur moduler som inte är ägnade för alla. T ex hur man ska lösa ett tryckt äventyr eller som i det här fallet att dra upp saker som står i Hemligheterkapitel i de olika modulerna och är tänkta bara för SL. Eller åtminstone bara att läsas med SLs medgivande. I Eon så är en bra tumregel just allt som står i de olika SL-kapitlen i moduler (ofta märkta "Hemligheter") samt Legender & Hemligheter i dess helhet då det är en SL-bok.

Så, om man vill diskutera sådana saker märker man dem "SPOILER" eller t ex "L&H-SPOILER, "Sorgernas brunn-SPOILER" osv så kan varje forumit själv ta ställning till om de vill läsa det och inte av misstag se saker.

Mvh / Phelan

Yvian

Warrior
Re: SPOILER? [OT]

Spoiler betyder att inlägget (eller vad man nu vill "spoila) behandlar känslig information (såsom hemligheter och liknande, sånt som spelarna inte ska känna till, då det förstör mycket av nöjet). Därför brukar man sätta spoiler på sånt trådar såsom denna eftersom den behandlar något som kanske någon spelledare vill använda för sina spelare i ett äventyr, och så har spelarna läst allt här och då förstört nöjet för sig själv och spelledaren.

Detta är hur jag har tolkat det hela iaf... All ovanstånde text är baserad på vad jag TROR att spoiler används för (jag VET faktiskt inte exakt).

/Yvian, som tror att han vet :gremtongue:

Ps. Phelan beskriver också ganska bra i inlägget nedan
||
||
\/