Re: Priori Cun-sabreann med mera.
Priori cun-sabréann är ett av Verduhrakhs många medel för att förbereda Consaber för det kommande mörkret. I mitt Mundana är drakarna ytterst splittrade, och Verduhrakh frontfigur för en drakallians som tillsammans på olika håll i Mundana arbetar för att undanhålla känslig information men låta viktig komma i dagen, lugna oroshärdar men uppmuntra upprustning - allt för att ge Mundanas folk så bra odds som möjligt när
Mörkret (som som synes är något helt annat i min kampanjvärld än Neogames) slutligen faller över dem. I drakalliansen har Verduhrakh länge varit den som förstått människor bäst och bäst lyckats infiltrera och utnyttja mänskliga samfund, även om det också tvingar honom att rycka i allt fler trådar. Huset Cuvri'an i Legio Colonan, där Verduhrakh själv är medlem, utgör några av hans mest intimt allierade, med avfälliga alver som delar hans agenda gentemot Sanaris försök att åter fly till stjärnorna, medan huset Duncreigh i samma magikerorden är front för Priori Cun-sabréann, där draken håller en betydligt lägre profil. Priori Cun-sabréann försöker stärka banden inom Drakens land för att uppmuntra till gemensam sak mot Mörkret, och rota ut de av Ur-skuggornas tjänare som hemsöker Rhung-Alari-regionen, däribland Xinu-kulterna och lischen Verashim. L'meas kör jag dock inte med - i mitt Mundana vill jag ha ett mer nyanserat Thalamur med magikrater som är såpass mäktiga och medvetna om vad som komma skall att de inte låter sig luras ens av lägre gudars avatarer. Xinu är dessutom skittrist, annat än i
ermines tappning, och Den onda bitchen som härskar bakom tronen är en slätstruken, uttjatad och närmast misogyn klyscha. Inga Xinu-avatarer i min kampanjvärld, således.
I den kampanj jag nu spelleder i Alarinn vid tiden för den Alarinnska frigörelsen (dryga 900 år tidigare än Mundanas nutid) kommer såväl Verduhrakh som huset Cuvri'ans äldsta medlem och begynnelsen till Priori Cun-sabréann att förekomma, då draken vidtar mått och steg efter insikten att relationen mellan léaram och sabrierna är på väg att äventyras för alltid. Verduhrakhs drakallians är ett element i min och Lycans kampanjvärld som jag är mycket, mycket nöjd med - det har gjort drakarna oerhört intressanta och unika, och givit upphov till fantastiska intrighärvor och plottrådar - och underbara karaktärer. Jag ska försöka ta mig tid att beskriva den och delge er forumiter den så fort som möjligt, innan Ljusetsriddare hinner köra över mig med 'Drakar'
- Ymir, vars egen utveckling av drakarna förmodligen gått alldeles för långt för att han någonsin ska kunna smälta den modulen