Nekromanti Vad vill man egentligen veta?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag sitter i valet och kvalet. Vad ska jag beskriva i ett summerande världskapitel? Jag tänker inte sätta mig och beskriva handelsrutter, exakt antal soldater per nation eller vem som var kung vilket årtal. Sådana saker finner jag nämligen föga intresse i.

Men vad är det då som är väsentligt? Historia, religiösa uppfattningar, viktiga händelser/personligheter? Vart börjar man, och hur gör man det för att det ska avvika från mängden?

Ett alternativ jag funderat på är att skapa en arketyp för varje nation som sedan får beskriva sin nation i första person. Historia kapitlet blir då mer som ett diskussionsforum för dessa arketyper.

Skulle detta vara intressant att läsa?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag ställde en liknande fråga på Rävsvans-forumet, med anledning av Andra Imperiet. Av den poll som gjordes där så verkar det som att folk är intresserade av en miljö som kan beskrivas och platser som man kan äventyra på i första hand, och hur samhället ser ut och fungerar i andra hand.

Med ledning av pollen och mycket huvudvärk så kommer det summerande världskapitlet i Andra imperiet se ut ungefär så här:

1) En ytterst kort sammanfattning av världen (typ, "Federationen är 2000 ljusår i diameter och har ca 1200 bebodda världar").

2) En kort beskrivning av hur samhället är snällt och försöker ta hand om sina medborgare, hur fria de är och hur bra allt är. Här fastslås det att man får resa var man vill, man har medborgarlön men tjänar mer om man faktiskt jobbar, och vilka rättigheter och skyldigheter man har.

3) En kort beskrivning av hur "andra sidan" ser på samhället. Det vill säga, "nej, ni är inte alls fria, ni är förtryckta av kapitalet/religionen/socialismen/whatever, medborgarlön är bara en muta och rättigheterna är inte ett vitten värt! Nej till allt!".

4) En beskrivning av den grova indelningen i kärnvärldar, inre gräns och yttre gräns och hur det ter sig. En första överblick, ett avsnitt om vad man kan förvänta sig hitta där, och ett avsnitt om vad som kan hända där. Varje indelad bit kompletteras med en planet som får stå som exempel för en typisk kärnvärld/inre gränsvärld/yttre gränsvärld.

5) En grovt beskriven historik och en tidslinje.

Religion spelar en viss roll i världen, men jag har inte beslutat mig för hur den ska in. Eventuellt nämner jag bara det viktigaste samfundet, och lämnar det till en framtida modul.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Det låter som en vettig världsspecifik indelning. Frågan är bara hur man smider ihop en sådan för ett specifikt spel.

Vilka detaljer måste man egentligen föra fram i sitt textmaterial om världen? Vad är det man måste veta om spelare, respektive spelledare?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Nu vet jag inte vad du har för setting. En terminologisk petitess är dock termen "nation". Kör du fantasy så kanske land är en bättre term, lite beroende på hur utvecklad du anser att den eventuella känslan invånarna har för sitt land?

När det gäller vad du tar upp av historia så vore det ganska nyskapande om inte alla länderna funnits i tusentals år utan att gränserna rubbats två cm. En värld känns så mycket bättre om man märker att det hänt och händer saken i den så att allt inte är statiskt.

Arketypdiskussion? Kanske det, i vilket fall så tycker jag att allt som består av någon slags berättelse från hur någon enskild person uppfattat ett område är trevligt (t ex som Ereb Altor-boxen där en köpman, en äventyrare och nån eller någon mer gör lite kommentarer om de olika länderna utifrån sitt yrkes perspektiv). Det är ju framförallt sånt som är bra och lätt att bara låta spelarna läsa så de kan få en bild och känsla av ett område även om den kanske inte är 100% sann.

Saker som påverkar vardagslivet och mentaliteten hos invånarna är alltid viktigt - du nämner religion och viktiga händelser, kanske återkommande väderfenomen som har stor inverkan, den årliga gräshoppssvärmen osv.

Var du ska börja beror kanske på hur världen ser ut och har sett ut. Förmodligen är det lättast att börja med hur det ser ut nu, men om t ex en hel kontinent har en historia som i mycket är gemensam pga något stort imperium, episk naturkatastrof e dyl så kanske det funkar bäst att börja där och låta beskrivningen av varje land stå i relation till den gemensamma historien.

Nåja, dags för frukost och Discovery / Phelan
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Det är en bra uppdelning och ordning på det, tycker jag. Däremot så vill man väl inte missa att ha åtminstone några specifika platser detaljbeskrivna med lite karaktär och stämning och så. Så att läsaren får se hur all den där övergripande miljöbeskrivningen kan se ut rent konkret.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men vad är det då som är väsentligt?
1. Saker som spelledaren kan använda för att skriva äventyr.

2. Saker som spelarna kan använda för att skapa rollpersoner.

Det är det viktigaste. Det spelar inte så stor roll om det handlar om historia, religion, samhällskunskap eller kulturyttringar; det viktigaste är att man får information som gör en inspirerad till någon (helst båda) av punkterna ovan.

Ett alternativ jag funderat på är att skapa en arketyp för varje nation som sedan får beskriva sin nation i första person. Historia kapitlet blir då mer som ett diskussionsforum för dessa arketyper.
Låter skithäftigt. Kör på det!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ett alternativ jag funderat på är att skapa en arketyp för varje nation som sedan får beskriva sin nation i första person. Historia kapitlet blir då mer som ett diskussionsforum för dessa arketyper.

Skulle detta vara intressant att läsa?
Det där låter ju som en utomordentligt bra idé !!
Lite av samma sak som fiinns i Jorges Bestarium, där så är det ju en som berättar om sidan äventyr & möter de mest håresande varelser & bestar ju !
Så jag tycker att det bara är att tutat & köra med din idé !
 
Top