Nekromanti Vad vill man veta om organisationer och företag?

solvebring

Superhero
Fnular på en grej ...

Om du ska spela ett spel där rollpersonen som arbetar för en organisation, vad vill du i så fall veta om organisationen?

Finns det några saker som du vill ha tydligt spelmässigt kopplade, som exempelvis utrustning och lön?

1897

Veteran
Det låter som en företagsekonomisk forskningsfråga.
Varför finns organisationer? Vem har makten? Vem fattar beslut? Hur samordnas handlingar?

Lupus Maximus

Tekniker
Beror till viss del vad rollpersonerna skall göra inom organisationen. Men i grova drag (vilket kan vara påverkat av de rollspel jag läser just nu)...
* Vilket officiellt mål eller syfte har organisationen?
* Finns det något inofficiellt mål eller syfte?
* Vilka resurser har organisationen?
* Vilka fraktioner/maktgrupperingar finns inom organisationen?
* Vilka primära konkurrenter har organisationen (med ovanstående frågor för dem också)?

Gärna också något om hot och möjligheter för organisationen.

När man kommer ner till rollpersonernas nivå är frågorna:
* Vad är rollpersonernas uppgift?
* Vilka resurser har rollpersonerna tillgång till?
* Vilka friheter har rollpersonerna?

solvebring

Superhero
1897;n126221 said:
Det låter som en företagsekonomisk forskningsfråga.
Varför finns organisationer? Vem har makten? Vem fattar beslut? Hur samordnas handlingar?
Så, utifrån detta svar till Bolongo:
solvebring;n126239 said:
Tänk en detektivbyrå eller en ett gäng UFO-utredare eller dylikt ...
...varför vill du veta de här olika sakerna?

solvebring

Superhero
Nå, om vi åter utgår från svaret till Bolongo, att det gäller någon sorts fältagenter och praktiska researchers.

Lupus Maximus;n126225 said:
* Vilket officiellt mål eller syfte har organisationen?
* Finns det något inofficiellt mål eller syfte?
Kan du exemplifiera hur du menar att detta kan ta sig uttryck?
Varför känns det viktigt, tycker du?
Lupus Maximus;n126225 said:
* Vilka fraktioner/maktgrupperingar finns inom organisationen?
* Vilka primära konkurrenter har organisationen (med ovanstående frågor för dem också)?

God45

#PrayersForBahakan
Det enda som är viktigt är vilka resurser jag har tillgång till, vad som krävs för att upprätthålla de resurserna, möjligheter att utöka och risker/svaga punkter företaget har. Allt annat är fullständigt onödigt. Exempel:

Du behöver veta att Lexcorp har en del superforskare, en massa pengar och inflytande i den vanliga världen inom flera branscher och sin egen PMC som kan hantera vanliga människor men inte superhjältar. Du behöver veta att för att upprätthålla det här måste företaget inte länkas med Lex Luthors superbrott. Du måste veta att Lexcorp kan utvecklas genom att få in fler superforskare eller genom att köpa företag tillhörandes personer med tillgång till supertech. Du måste veta att företaget är sårbart eftersom det är korrupt och håller på med en massa olagliga grejer som skulle skada företaget om det avslöjades.

Det är allt du behöver. Jag vet att jag kan skicka ut mina Lexsoldiers för att kidnappa Louis Lane men att de inte har en chans mot Plastic man. Jag vet att jag kan skaffa bilar, flygbiljetter och köpa en privat ö för jag har pengar. Jag vet att mina superforskare kan fixa mig en powerarmour eller lite konstgjord kryptonit. Jag vet vad jag måst göra för att skydda företaget.

Om man vill kan man ju sätta siffror på det. Så här tex:

Lexcorp. Tillgångar: 5. Militär: 2. Forskning: 3. Drawbacks: Illegal activity: 3.

Arfert

Facit
Har de några schyssta löneförmåner, som leasingbil, kul firmafester samt bra sjuk- och pensionsförsäkringar?

Mogger

Hipsteranka
• Vad man gnäller om i fikarummet.
• Vilka delar av organisationen som inte riktigt funkar, och varför.
• Kort sagt, som gör att organisatione känns som på riktigt och inte bara en skrivbordsprodukt i ett rollspel.

Lupus Maximus

Tekniker
solvebring;n126979 said:
Nå, om vi åter utgår från svaret till Bolongo, att det gäller någon sorts fältagenter och praktiska researchers.

Kan du exemplifiera hur du menar att detta kan ta sig uttryck?
Pinkertons och FBI har olika syften, så även om båda har detektiver så har de olika motivationer för vilka ärenden de tar på sig (och vilka som vänder sig till dem). Det påverkar också hur man ser på "konkurrenter" (t.ex. andra polismyndigheter för FBI).

Sedan finns det saker som görs i hemlighet. Watergate var inte riktigt något som underrättelsetjänsten skulle ha ägnat sig åt. I X-files verkar det finns en del avdelningar inom FBI som är insyltade i saker som de inte borde.

Det sätter också vad som är acceptabelt när man stöter på problem.

Så det ser jag som viktigt eftersom det skapar uppdrag/äventyr inom kampanjen.

Fraktioner inom organisationen ger rollspelsmöjligheter och äventyrsmöjligheter. Beroende på organisation kan det vara lönnmord och sabotage, men det kan lika gärna vara debatter och styrelserumsuppgörelser. Allt det kan vara långt över rollpersonernas huvud, och de bara märker resultatet.

Att ha fraktioner hos konkurrenterna ger öppning för att rollpersonerna kan bli inblandade i deras inre angelägenheter, samt
att en ny fraktion tar ledningen kan ändra inriktning.

Men det är också så att jag som spelledare förstår hur organisationerna fungerar, så att jag kan improvisera under spelet.

Mundo

Myrmidon
Vem är min närmsta chef? (Vem vänder jag mig till när jag behöver problem)
Vem är deras chef? (Vem vänder jag mig till när min chef är kass, alternativt vem kör över min bra chef med sina chefiga översittarfasoner)
Vem är våra konkurrenter? (Om jag är ute och jagar ett Ufo, kommer ett annat Ufo-jägar-företag att vara där före oss?)
Vad ger de oss för utrustning? (Obvious!)
Vad söker de efter när de letar anställda? (Vem är jag och vem är mina kollegor)

Arazand

Veteran
"Vad är min roll inom organisationen?"

Om den roll man har inom organisationen inte är en inkomstkanal, t.ex jag jobbar med IT-administation på mitt företag men våra pengar kommer ifrån vår säljavdelning, "Vem skapar inkomsten för organisationen?" och "Vad händer om den inkomstkanalen blir strypt?"

Lupus Maximus

Tekniker
Hm... Inser att jag har svarat från Spelledarsynvinkel.

Från spelledarsynvinkel vill jag veta vad min rollperson vet (plus kanske lite annat för att veta om jag kommer att vara intresserad av att spela). Då blir företagets policy, närmsta chefen, kollegorna, lön, och avdelningens resurser, intressanta.