solvebring;n126979 said:
Nå, om vi åter utgår från svaret till Bolongo, att det gäller någon sorts fältagenter och praktiska researchers.
Kan du exemplifiera hur du menar att detta kan ta sig uttryck?
Varför känns det viktigt, tycker du?
Pinkertons och FBI har olika syften, så även om båda har detektiver så har de olika motivationer för vilka ärenden de tar på sig (och vilka som vänder sig till dem). Det påverkar också hur man ser på "konkurrenter" (t.ex. andra polismyndigheter för FBI).
Sedan finns det saker som görs i hemlighet. Watergate var inte riktigt något som underrättelsetjänsten skulle ha ägnat sig åt. I X-files verkar det finns en del avdelningar inom FBI som är insyltade i saker som de inte borde.
Det sätter också vad som är acceptabelt när man stöter på problem.
Så det ser jag som viktigt eftersom det skapar uppdrag/äventyr inom kampanjen.
Varför känns det viktigt, tycker du?
Fraktioner inom organisationen ger rollspelsmöjligheter och äventyrsmöjligheter. Beroende på organisation kan det vara lönnmord och sabotage, men det kan lika gärna vara debatter och styrelserumsuppgörelser. Allt det kan vara långt över rollpersonernas huvud, och de bara märker resultatet.
Att ha fraktioner hos konkurrenterna ger öppning för att rollpersonerna kan bli inblandade i deras inre angelägenheter, samt
att en ny fraktion tar ledningen kan ändra inriktning.
Men det är också så att jag som spelledare förstår hur organisationerna fungerar, så att jag kan improvisera under spelet.