Rickard
Urverk speldesign
All prat om utveckling och tjafs få mig att fundera på en grej.. Har ni några utstolpade mål som spelare/spelledare som ni vill uppnå? Jag läste en gammal tråd där Eksem hade frågat sina spelare vad de hade för förväntningar till slutskedet av den kampanj de spelade.. Det är rätt smart att göra på det sättet.. Man får dels lite input från spelarna över hur man kan göra det roligare för dem, men också kan spelledaren få lite inspiration till nya saker..
Jag har själv försökt använda mig av tipsen i en artikel på www.roleplayingtips.com för att förbättra mig som spelledare men det rann ut ur sanden.. Det jag själv vill få mer utav i våra rollspelstillfällen:
Mer utvecklade spelledarpersoner
Jag brukar komma på mina scenarior on-the-fly.. Det gör i regel att mina spelledarpersoner sällan förekommer mer än en gång.. Dessutom så brukar deras djup (bakgrund) vara obefintliga, så mina spelledarpersoner har samma tänkande (alltså mitt eget tänkande)..
Ett familjeliv
Jag är trött på att rollpersonerna inte har någon bakgrund.. Inga flickvänner.. Inga vänner.. Detta gäller inte bara mina egna, utan även de andra spelarnas när jag är spelledare.. Jag vill fixa in så att några av spelarna har partner.. Vi har spelat med det förut, men det har bara blivit krångligt.. En shadowrunnare eller en äventyrare som färdas runt hela landet har en tendens att inte kunna vara till lags..
Jag funderar på att starta ett nytt rollspel endast för just den här typen av spel.. Lite ironiskt så kommer det antagligen att bli Feng Shui (eller mitt eget ickeutkomna dogmabidrag Nattdjur)..
Mer spelarinvolverande
Vi har spelat såpass länge att spelarna ofta formar in sig i de planer som spelledaren har tänkt ut.. I vissa fall så är det rätt uppenbart att spelaren släpper sina egna idéer för att självmant följa i spelledarens spår.. Detta för att underlätta för spelledaren.. Jag vill ha bort detta.. Jag vill att spelarna ska hitta på nya saker..
Jag har introducerat det bitvis genom att låta de få använda de prylar de hittar på som en fördel..
Kunna spelleda skräck
Att få till skräckstämning är något som jag själv antar bara kan komma av erfarenhet.. Så jag får väl se till att börja träna..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har klarat av målen "Mer användande av kontakter" och "Mindre FV i vapenfärdigheterna"
Jag har själv försökt använda mig av tipsen i en artikel på www.roleplayingtips.com för att förbättra mig som spelledare men det rann ut ur sanden.. Det jag själv vill få mer utav i våra rollspelstillfällen:
Mer utvecklade spelledarpersoner
Jag brukar komma på mina scenarior on-the-fly.. Det gör i regel att mina spelledarpersoner sällan förekommer mer än en gång.. Dessutom så brukar deras djup (bakgrund) vara obefintliga, så mina spelledarpersoner har samma tänkande (alltså mitt eget tänkande)..
Ett familjeliv
Jag är trött på att rollpersonerna inte har någon bakgrund.. Inga flickvänner.. Inga vänner.. Detta gäller inte bara mina egna, utan även de andra spelarnas när jag är spelledare.. Jag vill fixa in så att några av spelarna har partner.. Vi har spelat med det förut, men det har bara blivit krångligt.. En shadowrunnare eller en äventyrare som färdas runt hela landet har en tendens att inte kunna vara till lags..
Jag funderar på att starta ett nytt rollspel endast för just den här typen av spel.. Lite ironiskt så kommer det antagligen att bli Feng Shui (eller mitt eget ickeutkomna dogmabidrag Nattdjur)..
Mer spelarinvolverande
Vi har spelat såpass länge att spelarna ofta formar in sig i de planer som spelledaren har tänkt ut.. I vissa fall så är det rätt uppenbart att spelaren släpper sina egna idéer för att självmant följa i spelledarens spår.. Detta för att underlätta för spelledaren.. Jag vill ha bort detta.. Jag vill att spelarna ska hitta på nya saker..
Jag har introducerat det bitvis genom att låta de få använda de prylar de hittar på som en fördel..
Kunna spelleda skräck
Att få till skräckstämning är något som jag själv antar bara kan komma av erfarenhet.. Så jag får väl se till att börja träna..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har klarat av målen "Mer användande av kontakter" och "Mindre FV i vapenfärdigheterna"