Nekromanti Vad vill ni se i Thalamur?

Blasphemy

Swashbuckler
STOPPA PRESSARNA

Modulen om Thalamur närmar sig nu färdigställande och frågan är vad vill NI se i modulen samt vad vill ni abosolut inte se i den?

För närvarande ser kapitelindelning ut som följande (men kan komma att ändras).

Fyra första
Introduktion & Rollperson
Historia
Samhälle
Ätterna
Geografi
Kultur
Krigsmakten
Rakhori
Hemligheter

Med förhoppningar om många önskemål, tankar och galenskaper.

PalMer

Warrior
Jag vill gärna se den typ av stadskartor, för större städer, som fanns med i Consaber och Soldarn. Samt mycket med bilder som är knutna just till Thalamurs geografi och kultur, en bild säger mer än tusen ord...

/PalMer

Ingtar

Veteran
Jag håller med PalMer här, mera kartor till städer och liknande det blir så mycket mera känsla och inlevelse då.
en bild säger mer än tusen ord=)

lijat

Swordsman
Vad Lijat vill se i modulen

1 - Magikraternas magi och främs magiteori.
2 - Rakoris magi mycket/lite ?
3 - Hur lever vanliga mäniskor.
4 - Kläder som i cirfalier.
5 - Hemligheter som inte har med mörkret att göra tex från gamla colonan och darnath
6 - bilder på arkitektur och stadskartor lik dom i consaber men kanse inte lika många

Lijat - kom inte på mer just nu

Gastono

Hero
Håller med liljat om magikraternas och deras affärer...
Skulle också vilja ha lite mer om "spänningarna" mellan Thalamur och Consaber...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Persongalleri!

Ett äkta bra persongalleri med alla storheter i landet. The big shots liksom, alla som har någon ting att säga till om. Gammle Seschni(Thalamur-svensson) som säljer fem kycklingar för en halv flaska hembränt struntar jag i :gremsmile: Små charmiga karaktärer gör SL ändå bäst själv. Men dom stora beslutsfattarna. Dom som sitter på all makt får gärna beskrivas hyffsat utförligt. Magikraterna så klart och så några till inom administrationen och högt uppsatt folk inom Rakhori. L'meas skulle säkert må bra av en liten beskrivning också, även om hon säkerligen går in i hemlighetskapitlet.

/Naug, föreslår

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Persongalleri!

Det är uppfattat...
Magikraterna, L'meas, Rakhorifolk och viktiga personer inom olika ätter och fraktioner skall självklart med. Det är ju på många sätt de som är noderna för rikets intriger. Det enda som är jobbigt är platsen de tar. I övriga landsmoduler så beskriver man den styrande och dennes närmaste samt lite övrigt folk. Här är det nio personer som skall beskrivas samt lite övrigt folk... så det blir en del.
Så många svenssons kommer inte att bli beskrivna om de inte fyller en viktig funktion som "upprorsledare" eller liknande.

Blasphemy

Swashbuckler
Problemet med kartor över städer...

Är enligt mig att de tar upp fasligt mycket plats. Själv ser jag hellre att den platsen lämnas åt en utökad beskrivning av staden och dess omgivning.
Ett alternativ är ju att ha med kartor endast över vissa städer. Eller att lägga upp kartor som PDF på hemsidan..

Blasphemy

Swashbuckler
Jo spänningar finns det minst sagt mellan länderna... Och mer spänningar lär det bli.
Fast det blir självklart mer ur thalaskernas synvinkel.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Vad jag vill se i Thalamur.

Ett riktigt fett kulturkapitel - detta ska vara det största kapitlet. Intressanta ätter ska det vara... Dessutom, en riktigt snygg karta á la Consaber- eller Asharinakartan, och gärna inte Hellervik som illustratör, om ni nu skulle få för er något så befängt som att låta honom rita ännu en landsmodul...

När kan modulen tänkas bli klar? Kan man förvänta sig att ha den i handen i höst? *hoppas*

-Hjalle, modulsugen.

Blasphemy

Swashbuckler

Då Thalamur är känt för sin rika kultur, sina sånger och danser bland annat, så kommer detta beskrivas rikligt. Kulturen, myter och sagor har även en stor inverkan på det thalaskiska samhället och synen som de har på sig själva.

Modulen måste ju fixas och tryckas men den kan komma att vara ute i handeln i Maj/juni om allt går väl.

Hjalle

Swashbuckler

Kom på en grej till - jag ser gärna små stämningsrutor likt dem i Cirefalier utspridda här och var i modulen. Inte nödvändigtvis skönlitterära, kan också vara poesi, sånger och annat fluff.

Modulen måste ju fixas och tryckas men den kan komma att vara ute i handeln i Maj/juni om allt går väl.
Lagom till min födelsedag alltså! :gremsmile:

-Hjalle, blir fjorton.

nordan

Swordsman
Hur mycket skiljer sig pereine numera från thalamur? Om det finns stora likheter, kanske man kan nämna dessa. (notera att exempelvis det du läst de senaste fyra sidorna också går att applicera där).
För jag antar att futtigpyttenationen pereine knappast får någon egen modul?

Lycan

Hero
Jag håller med Naug när han skriver att byfånen Otto lika gärna går att utforma själv som att använda Neogames version av. Alver t ex lider lite av det faktum att en stor del av exempelspelledarpersonerna är tämligen menlösa och oviktiga. Detta uppvägs dock i någon mån upp av att alvernas mentala och kulturella särdrag beskrivs på ett så bra sätt att det blir väldigt enkelt att konstruera alviska spelledarpersoner som känns enhetliga med resten av Eon.

Om texterna som beskriver thalaskisk kultur och mentalitet är tillräckligt bra kommer alltså spelledarpersonsbeskrivningar att bli mindre viktigare; då man som spelledare får det väldigt mycket lättare att själv slänga ihop intressanta och "trovärdiga" spelledarpersoner.

Förstår man nationens själ, så kommer resten av sig själv, liksom.

Blasphemy

Swashbuckler
Pereine har länge varit en del av Thalamur och även om riket brutit sig loss så har Pereine fortfarande spår efter det Thalaskiska styret och kulturen. Dock så har det ju kommet en hel del sabriska influenser från öst... och allt sådant som varit förbjudet (religion bland annat) gror nu i riket.
Fast Pereine har alltid varit en annorlunda och bråkig provins genom Thalamurs historia.

I Thalamur så kommer det att beskrivas Thalamurs syn på Pereine men Pereine i sig kommer inte att tas upp då det icke finns plats för det.

rax

Swordsman
1. En nedtoning av "Evil Empire"-stuket som Thalamur dragits med i samtliga publikationer hittills. På vilket sätt är t ex folket i Thalamur mer förtryckt än bönder och torpare i Consaber? På något sätt har en feodal ordning blivit en skinande förebild i Mundana, medans riken där det iaf finns teoretiska möjligheter att göra en klassresa (Jargien och Thalamur) har fått bli skurkar i dramat...

2. En beskrivning av det positiva med att leva i Mundanas enda välorganiserade stat med en byråkrati som funkar och inte är korrumperad. T ex förekommer inte svält (enligt Geografica Mundana) och ordningsmakten lär effektivt kväsa kriminella element som rövarband och liknande oknytt.

3. Praktiska effekter av att landet är det närmaste en teknokratisk lekstuga man kan komma i Mundana. Magins plats i vardagen borde vara mkt mer framträdande här än i andra länder.

4. En bra förklaring till varför Thalamur har fått stryk i samtliga krig mot Consaber (även när det var ett simpelt barbarvälde). Deras armé har alltid numerär överlägsenhet och är en av Mundanas två ordentliga professionella krigsmakter - trots detta har de ännu inte lyckats komma på något motvapen mot sabriska bågskyttar och tungt kavalleri... :gremconfused:

5. En bra förklaring till hur riket - som hittills beskrivits som att det hålls ihop genom vapenmakt och förtryck - kan överleva upprepade katastrofala förluster mot ärkefienden utan att falla samman.

6. En förklaring till varför man öppet förnekar Mundanas gudar. Hur uppstod denna revolutionerande idé och - givet hur osympatisk Mundanas främsta religion Daaktron verkar - varför är detta en dålig sak?

7. En förklaring till varför ett folk som levt med en sån världssyn i åtminstone 1 500 år fortfarande skulle känna sig lockade av organiserad religion, när deras ledare kan åstadkomma samma typer av mirakel till vardags genom magi.

8. En bra förklaring till varför Pereine och Colonan brutit sig fria. Enda anledningen till att de lyckats verkar vara att det var revolter som initierades av provinsernas ledare snarare än folket - varför vände sig två magikrater mot de egna? Hoppas det inte ligger några skumt altruistiska/idealistiska motiv bakom.

9. En vettig tolkning av Rakhori - hur uppstod de, vilken agenda följer de, osv.

10. En förklaring till varför någon skulle vilja bli magikrat/administrat. Ju mer man administrerar desto mindre tid blir det över till magisk forskning. Den som glider in på detta sidospår lär alltså knappast vara den "mäktigaste" magikern.

Jag kommer säkert på något mer om ett tag, men så långt mina tankar.

Rax - listetta :gremcool:

Blasphemy

Swashbuckler
Tack så mycket...
Det var jättemånga bra frågeställningar och tankar...

Thalamur kommer inte bli "Evil Empire" utan blir beskrivet från thalaskernas världssyn där Thalamur alltjämt håller upplysningens fackla högt över den barbariska omvärlden som fallit till demondyrkan och primitivt beteende på många håll...
Dessutom är inte Thalamur mer diktatoriskt än Consaber... Det är bara ondskefull lobbyism från de Sabriska retorikerna :gremsmile:

rax

Swordsman
Dessutom är inte Thalamur mer diktatoriskt än Consaber... Det är bara ondskefull lobbyism från de Sabriska retorikerna

Då låter projektet genast mer lovande. :gremelak:

Får man fråga hur pass långt arbetet egentligen har kommit? Det verkar på din trådstart som att det mesta redan är skrivet - lite sent påkommet med en sån här "marknadsundersökning" isf... :gremwink:

/Rax

Blasphemy

Swashbuckler
Arbetet har kommit rätt så långt... Så man kan väl säga att jag är i slutstadiet av projektet. Fast jag vill bara försäkra mig om att jag inte missat något... Så därav denna tråd...