Orcher som värdefulla samhällsmedborgare
Men vad säger du???
jaja... jag blir väl tvungen att designa världen själv
Är du helt rudis... orcher å mensch... neeeej fyyyy fan.... chronopia som en hel värld??
Det finns en mellanväg mellan "fantasy som tolkien skrev den" och "Cronopia". Faktum är att det finns otaliga mellanvägar. Nästan all annan fantasy hamnar någonstans däremellan.
I Discworld kan dvärgar, människor och troll samexistera. Inte utan problem men de klarar av det. Även om discworld knappast är ett under av realism ser jag just den biten som riktigt trovärdig. Om det funnits andra (humanoida,intelligenta) arter i vår värld skulle vi förr eller senare vara tvugna att komma överens med dem. Eviga utrotningskrig är inte bra för någon part.
Då hänger jag mig i garderoben... and dats a promise... håller med Don Kennetho fullt ut... klart alver å dvärgar ska vara sällsynta men finnas... å folk i regel bör väl "känna" till dem.. fast de ska ju inte drälla av dem... utan snarare så att folk ska titta storögt... möjligt att det finns smeder i städerna/ev byar som är dvärgar... eller en jägare som är alv å bor i utkanten... det är liksom inge kul om de bara dräller av dem... å svartfolk bör det finnas en hel del av.. bara det att de lever så långt(?) från människorna å det är så IMHO världen borde se ut.. men.. vem vet..
Det är så standardfantasy brukar se ut och jag är lite less på det.
Ta Orcher t.ex. Vad fasen har man för användning av svartfolk om det enda de gör är att dyka upp ibland och loota och våldta? Varför reducera dem till svärdsfoder när de skulle kunna vara roliga spelarkaraktärer? Jag ser framför mig en värld där orcherna har mycket gemensamt med Klingonsk kultur, våldsam ja, men (någorlunda) trovärdig. Jag har även haft funderingar på om inte en Samuraikultur skulle passa dem rätt bra. Jag vill spela en Orch!
Jag har dessutom alltid tyckt synd om Orcherna i Tolkien. Alla bara vill döda dem för deras arttillhörighet i någon djävla etnisk reningsiver. Det känns synd att fortplanta denna rasistiska inställning till moderna spelvärldar.
Den fantasyvärld som du beskriver hänvisar en nästan helt till att spela människor, allt annat blir plötsligt konstigt. Om jag ville spela enbart människor finns det otaliga nutidsspel att spela. För mig är en del av fantasyns tjusning att få spela andra arter/kulturer.
Vad gäller andra arter skulle jag vilja se alver som är civilicerade och välbildade men rätt kassa i strid. Någon anledning måste det ju finnas till att de gömmer sig i skogar och huvudsakligen är kända för sin färdighet med magi och avståndsvapen. Eons barbar/samuraj-alver med plastsvärd känns bara koboldigt och konstigt IMHO.
Dvärgar vet jag inte om man behöver... men de är väl ett måste för vissa. Helst skulle jag reducera dem både i styrka och storlek så att de blir mer gnomer än korta/feta människor.
Ankor är ett måste. De har så underbar attityd och är dessutom en kär DoD-tradition (för att inte tala om T&T samt Runequest). Det är talande att det stora misslyckandet chronopia inte hade med dessa spännande varelser.
Nåväl detta är mest bara mina åsikter och i mångt och mycket saknar de djupare bas än min högst personliga smak. IMHO med andra ord