Nekromanti Vaddå jag våldsam? Ska du ha stryk, eller?

Krille

Super Moderator
Aftonbladet/TT said:
Terrornätverket al-Qaida har också retats upp av påvens påstående att islam är en våldsreligion och hotar nu att föra jihad mot västvärlden.

al-Qaida i Irak fördömde på en internetsida påvens uttalande. Rörelsen lovade föra heligt krig tills väst är besegrat, hette det i ett uttalande publicerat på måndagen
Ummm... åkej, man ska inte dra likhetstecken mellan al-Qaida och islam, men jag finner ovanstående rätt... motsägelsefullt. Kan någon som är mer insatt i tankegången förklara det där krumsprånget för mig?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Att al-Qaida drivs av sin egen logik är väl...

...inget nytt? Ej heller att de ganska lätt får fram sitt budskap. Å andra sidan så är det kanske ett fluffrosa kram-jihad som de menar? :gremlaugh:

Dimfrost

Special Circumstances
Ja. De är fantatiker, alltså bryr de sig inte om logik. Det är mycket logiskt. :gremgrin:

/Dimfrost

lanariel.silver

Veteran
de borde gå en kurs i rollspels logik... Allt kan hända
och är det inte logiskt till att börja med så byggar man om världen, alternativt en snabbkurs i filosofi...

om P så !Q

Hellzon

Långsamma Vargen
Rörelsen lovade föra heligt krig tills väst är besegrat, hette det i ett uttalande publicerat på måndagen.
Är det tredje eller fjärde i ordningen? :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Ummm... åkej, man ska inte dra likhetstecken mellan al-Qaida och islam, men jag finner ovanstående rätt... motsägelsefullt.
Som du säger så är al Qaida och islam inte samma sak, och då försvinner motsägelsen.

I vilket fall så tror jag att det är mycket få al Qaida-statements som faktiskt härrör från al Qaida. De var en lite sketagrupp från början, och med tanke på hur många som är ute efter dem så har de knappast växt och kan inte operera fritt. En stor del av det som skylls på dem är andra grupper, och antagligen i flera fall grupper som bara är ute efter att svärta dem.

Morgoth

Swashbuckler
Ummm... åkej, man ska inte dra likhetstecken mellan al-Qaida och islam, men jag finner ovanstående rätt... motsägelsefullt. Kan någon som är mer insatt i tankegången förklara det där krumsprånget för mig?

al-Qaida protesterar utmålandet av islam som en våldsreligion. inte utmålandet av al-Qaida som en våldsverkande grupp. jihad är politik, inte religion.

Krille

Super Moderator
jihad är politik, inte religion.
Well, vad islamister hittills försökt övertyga mig om är att politik är religion i islam. Därav "Gud är större" - Gud är överordnad även religionen. Därav även shari'a.

Morgoth

Swashbuckler
Well, vad islamister hittills försökt övertyga mig om är att politik är religion i islam.

därifrån jag står: jihad är en yttest politisk lösning på en politisk situation. att maskera det som religion är en moralfaktor för både muslimska fundamentalister och västerländska krigsmånglare.

samtidigt, därifrån jag står: religion är aldrig något annat än politik utanför det egna hemmet och den egna församlingen.

att välja mellan det "politiska jihad" och det "religiösa jihad" som sinnesbild för det islamistiska motivet, tycker jag är att välja mellan att försöka förstå en situation eller att avfärda den som någon slags masshypnos eller demonstration i människors lättleddhet. i inget av fallen helgar förstås ändamålet medlen. men det hindrar en inte från att anbefalla en empatisk och insiktsfull approach till frågan.

Troberg

Sinister eater
att välja mellan det "politiska jihad" och det "religiösa jihad" som sinnesbild för det islamistiska motivet
Man måste också komma ihåg att en religiös jihad inte handlar om krigföring, det handlar om en inre kamp för att förbättra sig själv. En helt annan företeelse än den politiska jihaden.

Krille

Super Moderator
Man måste också komma ihåg att en religiös jihad inte handlar om krigföring, det handlar om en inre kamp för att förbättra sig själv. En helt annan företeelse än den politiska jihaden.
Inte enbart. Muslimska skolade hävdar att det finns fem sorters jihad:

Själens jihad är en inre moralisk kamp mellan gott och ont.
Munnens jihad är en kamp mot det onda genom tal och text.
Pennans och kunskapens jihad är en kamp genom att studera islam, juridik och medicin
Handens jihad är kamp genom handlingar, såsom pilgrimsfärd och almosor, men även att ta hand om släkt och föräldrar, finansiera jihad och politisk aktivitet
Svärdets jihad är vad det låter som, att ta till vapen för Gud.

En annan indelning är i större och mindre jihad, där de flesta muslimer anser att det icke-militära är det större och det militära är det mindre.

...och som sagt, när det gäller islamismen så bygger ideologin på upprättandet av en muslimsk gudsstat under shari'a-lagar. I det fallet är det ingen skillnad på politik och religion - eller för den delen någon annan mänsklig aktivitet.

Det är därför jag tycker att det är lite lustigt när en islamistisk rörelse säger "vi utlyser heligt krig mot alla västerländska lögnare som säger att islam är en våldsam religion".

Arfert

Facit
Krille, du har helt... det är ju ingen slump heller att den icke muslimska världen kallas för "krigets hus" av muslimerna själva.

Och den mer handfasta versionen av Jihad är den ursprungliga, myspysversionen (inre jihad) dyker inte upp på allvar förrän mycket senare, ca 700 år efter Profeten (frid över hans minne)...

..idag är den fredligare betydelsen vanligast, vilket inte är så konstigt då det är hundratals år sedan islam hade större framgångar på slagfältet och kunde expandera på det sättet i högre grad. En mer andlig/intellektuell tolkning är betyligt mer modern och passande än den gamla.

Morgoth

Swashbuckler
Det är därför jag tycker att det är lite lustigt när en islamistisk rörelse säger "vi utlyser heligt krig mot alla västerländska lögnare som säger att islam är en våldsam religion".

eller så gör man helt enkelt islamisterna en tjänst och skiljer på politiken och religionen åt dem? för dem finns det kanske ingen skillnad där emellan, men det omöjliggör ju inte för dig som förnuftig medborgare i en upplyst demokrati att skilja på de politiska motiven till jihad och den religiösa fernissan.

islam defineras inte mer av jihad än kristendomen defineras av synen på israel som det heliga landet - att falla i det utvalda folkets händer till varje pris. gamla testamentet är en lång folkmordsskröna, där israeliterna lever jävel i mellanöstern (och sinsemellan), fast vi hör ändå mycket sällan kristendomen beskrivas som en våldsam religion. återigen, det finns i dagsläget en skillnad i mängden fundamentalistiskt våldsbruk mellan de båda kultursfärerna, men den kan härledas till politiska motiv, och enbart politiska motiv.

är det otänkbart att islamisterna med "vi utlyser heligt krig mot alla västerländska lögnare som säger att islam är en våldsam religion" helt enkelt uttrycker sin frustration över västerländskt oförstående inför en konflikt de själva till stor del är ansvariga för?

men jo, rätt roligt är det ju.

Krille

Super Moderator
islam defineras inte mer av jihad än kristendomen defineras av synen på israel som det heliga landet
Men så är det inte islam i allmänhet som jag gör mig lustig över, utan islamisterna, det vill säga de som är islams motsvarighet till dem inom kristendomen som defininerar Israel som det heliga landet. Det är lite hårigt att titta på en fundamentalistisk rörelse med sekulära ögon. Om jag som förnuftig medborgare blablabla kastar hela deras synvinkel på konflikten överbord så kommer jag inte att begripa konflikten. På sin höjd kommer jag att greppa min halva, men inte deras.

Pom

Swashbuckler
eller så gör man helt enkelt islamisterna en tjänst och skiljer på politiken och religionen åt dem?
Jo, men här var det ju frågan om ett intressant självmål av just en grupp islamister som sätter en ära i att inte skilja på politik och religion.

Att det däremot är en mycket god idé att inte göra den här gruppen till rättvisande representant för islam i stort verkar de flesta i tråden hålla med om.

Morgoth

Swashbuckler
Det är lite hårigt att titta på en fundamentalistisk rörelse med sekulära ögon.

?

sekulära ögon är förnuftiga ögon. att den nyuppsprungna islamistiska rörelsen i mellanöstern har sina rötter i verkliga politiska förutsättningar är självklart i min värld. du kanske ser något som jag inte ser.

så fort man tar jihad ut ur vardagsrummet blir det dessutom politik, tycker jag. det finns verkliga anledningar, och verkliga konsekvenser. det religiösa är bara fluff.