Fan, är det inte han som har nån slags äventyr i en stad "under isen" fylld med androider? Scary stuff när man är 6-7!Fjodor Pollett;n276616 said:Yann, rymdvagabonden (eller Yann le Migrateur som han heter i original)
Jag köpte ett gammalt seriealbum med Yann senast jag passerade Göteborg. Har inte läst albumet än, men det ser väldigt mysigt och rätt så psykedeliskt ut.Fjodor Pollett;n276616 said:Yann, rymdvagabonden (eller Yann le Migrateur som han heter i original)
Och en annan känsla. Vagabonder i väldsrymden känns mera lågmält, medan Väldsrymdens Vagabonder känns mer som en episk TV-serie från 80-talet. Jag hör en fet vinjett rulla i bakhuvuden och ser framför mig ett montage av actionklipp.wilper;n276645 said:Jag vill vända det till "Världsrymdens vagabonder" Lika många bokstäver, men lättare att säga, och lättare att göra en asfet logga av.
Det där är i princip exakt hur jag brukar beskriva mitt Solfläckar, fast jag använder inte ordet pikareskt (som jag aldrig hört förut och blev tvungen att googla ). Hur som, Solfläckar har hetat Solfläckar ända från början. Det var ett arbetsnamn och sedan har det liksom bara hängt kvar. Nu har jag börjat förbereda en kampanj med arbetsnamnet Vagabonder i världsrymden, och på ett vis känns det som att hela spelet borde heta så (eller möjligtvis Världsrymdens vagabonder, fast de låter lite för mycket som en specifik grupp, en hemlig sammanslutning eller något). Att åka omkring i rymden som frihandlare, smugglare, prisjägare eller upptäcktsresande är ju just vad spelet handlar om. Det finns inte en enda liten solfläck i världsbeskrivningen.zonk;n276619 said:Apropå trådens fråga, Vagabonder i Världsrymden tycker jag låter som typ... "low fantasy"-versionen av Star Wars, fast mer rapsodiskt, pikareskt, inte så storslaget och episkt, även om det kan ha sina ögonblick.
Solfläckar känns som ett unikt, kul namn men på nåt sätt får det mig att tänka mer i indie-banor? Vet inte varför, det är bara nån slags association. Världsrymdens Vagabonder eller Vagabonder i Världsrymden låter mer tradd på någe vis. VV / ViV blir ju en såndär typisk förkortning oxå.luddwig;n276670 said:Det där är i princip exakt hur jag brukar beskriva mitt Solfläckar, fast jag använder inte ordet pikareskt (som jag aldrig hört förut och blev tvungen att googla ). Hur som, Solfläckar har hetat Solfläckar ända från början. Det var ett arbetsnamn och sedan har det liksom bara hängt kvar. Nu har jag börjat förbereda en kampanj med arbetsnamnet Vagabonder i världsrymden, och på ett vis känns det som att hela spelet borde heta så (eller möjligtvis Världsrymdens vagabonder, fast de låter lite för mycket som en specifik grupp, en hemlig sammanslutning eller något). Att åka omkring i rymden som frihandlare, smugglare, prisjägare eller upptäcktsresande är ju just vad spelet handlar om. Det finns inte en enda liten solfläck i världsbeskrivningen.
Solfläckar är väl en bra titel på ett äventyr annars??luddwig;n276670 said:Det där är i princip exakt hur jag brukar beskriva mitt Solfläckar, fast jag använder inte ordet pikareskt (som jag aldrig hört förut och blev tvungen att googla ). Hur som, Solfläckar har hetat Solfläckar ända från början. Det var ett arbetsnamn och sedan har det liksom bara hängt kvar. Nu har jag börjat förbereda en kampanj med arbetsnamnet Vagabonder i världsrymden, och på ett vis känns det som att hela spelet borde heta så (eller möjligtvis Världsrymdens vagabonder, fast de låter lite för mycket som en specifik grupp, en hemlig sammanslutning eller något). Att åka omkring i rymden som frihandlare, smugglare, prisjägare eller upptäcktsresande är ju just vad spelet handlar om. Det finns inte en enda liten solfläck i världsbeskrivningen.
Solfläckar är inte indie utan klart traditionellt samtidigt som det hämtar en del från OSR, t.ex. enkla regler, öppna äventyr och inga superhjältar till rollfigurer. Det blir alltså fel om namnet signalerar indie, men frågan är ju om fler än du zonk får samma vibbar?zonk;n276688 said:Solfläckar känns som ett unikt, kul namn men på nåt sätt får det mig att tänka mer i indie-banor? Vet inte varför, det är bara nån slags association. Världsrymdens Vagabonder eller Vagabonder i Världsrymden låter mer tradd på någe vis. VV / ViV blir ju en såndär typisk förkortning oxå.
Absolut ett alternativ.Voldstagg13;n276692 said:Solfläckar är väl en bra titel på ett äventyr annars? ?
Det är också en animerad fransk-japansk samproduktion. Lik De Mysriska Guldstäderna, Ulysses 31 och såklart Daft Punk Interstella 5555Jocke;n276818 said:Jag tänker mig att det är ett rätt så stort rymdskepp som har med sig ett gäng mindre rymdskepp och träffar olika civilisationer och nya märkliga rymdvarelser. Vissa blir vänner och ansluter sig till färden genom världsrymden. Finns det nått riktigt hot är det relativt frånvarande mest är det veckans möte som kan gå åt skogen. Lite som ett snällare BSG eller planlösare Star Trek.
På 1960-talet fanns det en serie korta space-opera-romaner om Dumarest, en vilse vandrare i en grym galax. Han sökte efter sitt hem, den mytiska planeten Terra, som ingen riktigt visste var den låg. Han var en vagabond, en traveller, och böckerna om honom lär ha varit en av flera inspirationskällor till rollspelet Traveller. Jag har bara läst del 1 -- Vindarnas planet -- som gavs ut på svenska i en serie sf-kioskböcker när jag var ung. Det var en whodunnit-deckare (eller snarare who-is-about-to-do-what) på planeten Gath som är en mix av lowtech och hitech. Jag kan inte rekommendera boken. Illa skriven trots den delvis kluriga plotten. Häpnadsväckande ful framsida också.luddwig;n276603 said:Vilka associationer får du av titeln på tråden?
Så ful att den nästan blir snygg, men bara nästan. Jag är dock svag för den gamla kiosklitteraturens färgsättning.Skarpskytten;n276973 said:Fantastisk framsida!