Nekromanti Val av digitalkamera..

Johan K

Gammal & dryg
Börjar förlika mig med att jag tänker uppgradera min digitalkamera... har just nu en Nicon Colpix, som har 2 megapixlar.
Någon som har en styck kamera & som är nöjd med den & därmed skulle vilja rekomendra den..

Kameran som jag ahr är iof inte dålig, men det skulle vara skoj att kunna ha lite mer val att ta bilder, bättre kvallite på bilderna & sådana saker.

/ Johan K, som är sugen på att skaffa en ny kamera..

PAX

Jordisk Äventyrare
Köpte en Olympus my 500 före sommaren och är nöjd. Det man kanske kan sakna är att den inte har någon sökare.

Arfert

Facit
vad ska du ha den till? prioriterar du att den är liten, eller andra saker, som zoomomfång, bildkvalitet, manuella inställningsmöjligheter osv?

vad får den kosta?

ska bilderna kunna printas ut i större format?

Johan K

Gammal & dryg
vad ska du ha den till?
Skulle vilja ha en kamera som har ett bra zoominfång, att man kan ta bra närbilder med ett bra "djup" i, bra bildkvallite !
& ja, det skulle var trevligt meda tt kunan ha en hel del manuella möjligheter ja..

vad får den kosta?
Tjaa, några tusenlappar skulle jag nog skrapa ihop åtminstonde.. :gremtongue:

Arfert

Facit
ska du ha manuella inställningar får du nog slanta upp en 4000:- åtminstone.

men den behöver inte vara pytteliten med andra ord (dom har nästan alltid risigare bildkvalitet i förhållande till priset)

Snow

Swashbuckler
ska du ha manuella inställningar får du nog slanta upp en 4000:- åtminstone.
Jag vet inte vad du menar med manuella inställningar. På min kamera (som numera kostar runt 2000:- så kan jag ställa in rätt mycket manuellt. Slutartid och bländaröppning (fast den senaste använder jag inte) exempelvis. Jag plåtar ofta med stativ och lång slutartid i dåliga ljusförhållande. Det blir rätt bra. Finns det något mer som du tycker man borde kunna ställa in? En grej jag saknar är att kunna ta sekvensbilder i ett förprogrammerat intervall (exempelvis en gång i minuten) men det känns som en skitsak.

Hade jag köpt en kamera idag så hade jag köpt en sådan här. Den är ungefär som den jag har men mycket bättre zoom. Greppet är bra, det är ingen jätteliten kamera. Batterierna är AA (köper man laddningsbara så räcker de snorlänge till skillnad från en massa små specialbatterier som kostar mycket och måste laddas hela tiden). Bra zoom. Bra pris. Den har visserligen bara 3megapixel men det behövs mycket mycket sällan mer än så. Med det zoomomfånget så kommer man så nära man vill och 3M kan man lätt framkalla i 20x30cm.

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s1/s1.php

Johan K

Gammal & dryg
Humm, den där kameran verkar ju inte vara allt för illa måste jag säga.. Kanske att man ska slå till på en sådan här.