Hej! Jag är valberedare för Föreningen WRNU, vilket innebär att jag ska sätta ihop ett förslag på personer till olika förtroendeposter. Det handlar om en styrelse på minst tre personer, 1-2 revisorer, och valfritt antal valberedare (kan vara 0 stycken).
Styrelsen ska ha en ordförande och en kassör, men årsmötet måste inte bestämma vem som är vad utan kan låta styrelsen bestämma själva. Däremot vill jag såklart inte ha ett förslag på styrelse där ingen kan tänka sig ordförandeskapet.
Valberedningens förslag på t ex styrelse har ingen "regelmässig tyngd", som det heter, utan är bara viktigt till den grad jag har gjort ett bra jobb med att tänka igenom det. Om du kommer under själva årsmötet och nominerar någon (eller dig själv), så har den då nominerade samma möjligheter att bli vald som dem jag föreslagit innan.
Så här skrev jag förra året:
Med det sagt efterlyser jag kandidater för styrelse, revisor och valberedning! Mer info kommer i svar härunder, alldeles strax.
Styrelsen ska ha en ordförande och en kassör, men årsmötet måste inte bestämma vem som är vad utan kan låta styrelsen bestämma själva. Däremot vill jag såklart inte ha ett förslag på styrelse där ingen kan tänka sig ordförandeskapet.
Valberedningens förslag på t ex styrelse har ingen "regelmässig tyngd", som det heter, utan är bara viktigt till den grad jag har gjort ett bra jobb med att tänka igenom det. Om du kommer under själva årsmötet och nominerar någon (eller dig själv), så har den då nominerade samma möjligheter att bli vald som dem jag föreslagit innan.
Så här skrev jag förra året:
Jag är inte revisor så ni får vänta på kranks utlåtande i frågan, men min uppfattning är att vi bestämde oss för alternativ 1, men det som hände var alternativ 2. Som sagt, ta mig inte på orden utan fråga styrelsen och revisor om ni vill att något mer ska hänt samt tror att det inte har gjort det! Jag har fortsatt att inte vara så närvarande på forumet under året, så jag bryr mig inte jättemycket själv.Pilzeman said:Jag har inte varit så närvarande på forumet sedan flytten, men jag har förstått att det finns lite olika tankar kring föreningens framtid. Utan att här och nu ta ställning till vad jag tycker ska hända, är här en liten guide till alternativen som jag förstår dem:
1. Fortsätta som vanligt. Vi behöver välja en 3+ till styrelse, 1-2 revisorer, och eventuellt en valberedning inför 2016.
2. Göra föreningen vilande. Detta har inget stöd i stadgarna utan skulle vara en informell överenskommelse (om vi inte samtidigt ändrar i stadgarna). Som jag förstår det skulle vi välja 3 i styrelsen, 1 revisor, ingen valberedning, och låta den nya styrelsen komma undan med att i princip inte göra någonting förrän nästa års årsmöte. Eventuellt skulle vi riskera att förlora status som Sverok-förening framåt 2016, eftersom de vad jag vet kräver att vi ska redovisa verksamhet.
3. Upplösa föreningen. Detta skulle beslutas på det stundande årsmötet, helst innan val av styrelse. Om det går igenom, läggs föreningen ner och följaktligen behöver ingen ny styrelse väljas. Detaljer kring upplösningen enligt stadgarna:
§16 Upplösning
Förslag om föreningens upplösning får endast framläggas på årsmöte. Att upplösning ska behandlas måste framgå av kallelsen. Föreningen kan inte upplösas så länge minst fem medlemmar vägrar godkänna upplösningen. Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet.
Med det sagt efterlyser jag kandidater för styrelse, revisor och valberedning! Mer info kommer i svar härunder, alldeles strax.