Nekromanti Valet och kvalet - rollspelsmusikspelarutveckling

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Oj, jag fick plats med hela ordet...

Jo, jag sitter och utvecklar en musikspelare för rollspelsbruk, vid namn Tempest. Just nu består den av två delar, som funkar, och egentligen bara behöver integreras på ett snyggt sätt. Den kommer att kunna köras i OSX, Windows och Linux/Unixmiljö (även om jag olyckligtvis bara kan testa i Windows och Linux).

Jag har kört fast. Inte vad gäller det tekniska, inte vad gäller kodandet, utan vad gäller principer.

Jag skulle kunna få Tempest, som programmet heter, färdigt inom en månad eller två, beroende på hur mycket arbetsbörda jag kommer att ha.

Men... nu har jag börjat fundera. Kanske skulle jag bygga om skiten, så att den stödde ännu fler olika system och plattformar? Ett mer modulärt program, som kunde använda "plugins" för att spela upp ljud, skulle vara en fröjd för tanken (och för folk på udda plattformar). Men är det värt det, att skjuta upp färdigställandet för att bygga om?

Jag avskyr ju "good enough"- filosofin, jag vill att mina program ska vara perfekta.

Jag vet egentligen inte vad jag vill ha för slags svar på det här inlägget.

Ram

Skev
* Funkar det?
* Tillför det något?

Om Ja, releasa det. Du kan alltid jobba vidare på det senare i alla fall. Perfekt är subjektivt.

Snow

Swashbuckler
Kul projekt:
Om jag bara spånar helt fritt:

* Spelaren kan spela från wav, mp3, ogg, andra filformat, så många som möjligt, samt: streamat från servrar (hur det nu funkar jag har ingen koll), direkt från cd-skivor, från line-in (?).
* Organisera olika källor i spellistor. Speca om de ska spelas i viss ordning eller slumpat.
* Tona övergång från en spellista till en annan (Med många inställningar: tillfälligt, på X antal sekunder, vid nästa låtbyte etc).
* Spela två spellistor samtidigt. (jag spelar musik och vill plötsligt spela upp en ljudeffekt samtidigt) (Också med många options, repeat, volym etc).
* Konfigurera alla actions till tangtenttryckning.
* Bibliotek med effekter.
* Bibliotek med bakgrundsljud.

Såhär kanske man vill kunna göra:
När jag trycker 1 så spelas lugn musik (den lugna spellistan).
När jag vill öka tempot trycker jag 2. Då gör programmet en övergång till den hetsigare spellistan inom en minut eller när låten byts (vilket som kommer först). Sen fortsätter den med spellista 2.
Sen lugnar det ner sig igen, jag trycker 1 och den fadar till lugna låtar.
Plötsligt händer något dramatiskt. Jag trycker 3 och den spelar en ljudeffekt och tonar samtidigt en snabb övergång till spellistan med hetsiga låtar.

krank

Snow said:
Kul projekt
Dock redan ganska klart rent feature-mässigt. Det är trots allt version 3. Tidigare version finns på http://tempest.omegarpg.net =)

Snow said:
* Spelaren kan spela från wav, mp3, ogg, andra filformat, så många som möjligt, samt: streamat från servrar (hur det nu funkar jag har ingen koll), direkt från cd-skivor, från line-in (?).
Tempest kan spela allting mediaspelaren kan spela (i windows) allt totem kan spela (i linux), och allt... öh, nån macmediaspelare (quicktime, kanske?) kan spela i Mac. Det beror på det musikuppspelarbibliotek jag använder, som utnyttjar vad som finns på det system man kör på.

Snow said:
* Organisera olika källor i spellistor. Speca om de ska spelas i viss ordning eller slumpat.
Det finns 12 spellistor som styrs med F1-F12 och sedan väljer man låt genom siffertangenterna. F1, 1, 1 väljer till exempel låt 11 i spellista 1.

Sedan bestämmer man vilken "action" som ska utföras när det nuvarande spåret är slut - nästa i samma spellista, loopa samma spår, eller slumpa inom samma spellista.

Snow said:
* Tona övergång från en spellista till en annan (Med många inställningar: tillfälligt, på X antal sekunder, vid nästa låtbyte etc).
Det finns en hårdkodad toning på nån sekund eller så.

Snow said:
* Spela två spellistor samtidigt. (jag spelar musik och vill plötsligt spela upp en ljudeffekt samtidigt) (Också med många options, repeat, volym etc).
Det finns med i gamla versionen, men kommer antagligen få vänta lite i den nya; målet är att kunna ha minst tre kanaler, som man växlar mellan med nån snygg och lätt kombo.

Snow said:
* Konfigurera alla actions till tangtenttryckning.
Själva kärnan i programmet är F+#-navigeringen, alltså att man ska styra programmet med enbart tangentbordet.

En dröm är att man ska kunna komma åt alla viktiga funktioner genom att bara köra numpad =)

Snow said:
* Bibliotek med effekter.
* Bibliotek med bakgrundsljud.
Såna använder jag inte själv alls, men det finns stöd för att samla ihop alla låtar som hör till det nuvarande projektet (alla 12 spellistorna) och lägga dem i samma katalog som projektfilen, och senare kommer möjligheten att exportera. Annars får man helt enkelt göra som vettigt folk och organisera sin musik i mappar.

Snow said:
Såhär kanske man vill kunna göra:
När jag trycker 1 så spelas lugn musik (den lugna spellistan).
När jag vill öka tempot trycker jag 2. Då gör programmet en övergång till den hetsigare spellistan inom en minut eller när låten byts (vilket som kommer först). Sen fortsätter den med spellista 2.
Sen lugnar det ner sig igen, jag trycker 1 och den fadar till lugna låtar.
Plötsligt händer något dramatiskt. Jag trycker 3 och den spelar en ljudeffekt och tonar samtidigt en snabb övergång till spellistan med hetsiga låtar.

Inte riktigt så, det kanske krävs ett eller annat extra knapptryck, men jag är rätt nöjd ändå. Har inga planer på stöd för macron, tyvärr.

Som sagt är spelaren i stort sett klar - den består just nu av två delar, dels "bygga spellistor och hantera projekt", och dels "spela upp och plocka tangentbordskommandon"-delen. De ska integreras, sen är programmet teoretiskt sett användbart.

Snow

Swashbuckler
Inte riktigt så, det kanske krävs ett eller annat extra knapptryck, men jag är rätt nöjd ändå. Har inga planer på stöd för macron, tyvärr.
Det låter ju rätt bra ändå, säg till när du är klar.

Re: Valet och kvalet - rollspelsmusikspelarutveckl

krank said:
Tempest kan spela allting mediaspelaren kan spela (i windows) allt totem kan spela (i linux), och allt... öh, nån macmediaspelare (quicktime, kanske?) kan spela i Mac.
Eller iTunes...?
Programmet måste nog vara kompatibelt med iTunes om jag macanvändare ska ha någon nytta av det.
Dessutom skulle det nog vara kul att kunna använda de ljudeffekter som man får med i Garageband och iMovie.

krank

Re: Valet och kvalet - rollspelsmusikspelarutveckl

Mannen i skogen said:
Eller iTunes...?
Programmet måste nog vara kompatibelt med iTunes om jag macanvändare ska ha någon nytta av det.
Dessutom skulle det nog vara kul att kunna använda de ljudeffekter som man får med i Garageband och iMovie.
Du lär inte ha någon nytta alls av mitt program, kan jag säga. Dels är det långt bortom min ork att försöka integrera med Itunes' sinnessjuka biblioteksskit, och dels jobbar jag själv enbart utifrån separata musikfiler i välordnade kataloger.

Vill man göra samma sak i Itunes ska man väl kunna AppleScripta exakt det Tempest gör och binda lite knappar lite snyggt...

krank

solvebring said:
Är den färdig som den är så lägg fram den.
Jag menar, du kan ju alltid göra en eller flera updates till den senare?

Alltså; problemet är att den inte är färdig. Att göra den färdig, men med baktanken att bygga om den senare, vore att behöva lägga ner tid på kod som jag redan från början vet att den ska bytas ut. Det bär mig emot.

solvebring

Superhero
Well, hur vill du att den ska var då?
Den ursprungliga idén eller en ny påfläskad version?
Det tycker jag är det avgörande. Saken var väl den att den var tänkt att vara så avskalad och ren som möjligt?

krank

solvebring said:
Well, hur vill du att den ska var då?
Den ursprungliga idén eller en ny påfläskad version?
Det tycker jag är det avgörande. Saken var väl den att den var tänkt att vara så avskalad och ren som möjligt?
Min ursprungliga idé för version 3: Multiplattform, simpelt interface.

Alltså, det jag snackar om är inte påfläsk, det påverkar inte utseende eller hur programmet känns. Det är en ren "behind the scenes"- grej som möjligen kommer att göra så att programmet funkar för fler mpersoner, på fler plattformar.

Fast just nu känner jag att jag nästan lika gärna bara kan skriva ett nytt program till t.ex PSP'n. Där räcker det ju ändå med uppspelning. Nackdelen just nu är väl att windowsanvändare måste installera codecs för att avnjuta FLAC eller OGG, eftersom programmet använder Media Player...

GnomviD

Heresiark
krank said:
Nackdelen just nu är väl att windowsanvändare måste installera codecs för att avnjuta FLAC eller OGG, eftersom programmet använder Media Player...
Nu kan jag ju förvisso inget om programmering, men borde det inte vara möjligt att skriva programmet så att det använder sig av VLC (eller Foobar, etc.) om det finns installerat, och Media Player om inte? En enkel lösning är väl annars att låta Windows-setupen komma zippad med relevanta codecs. :gremwink:

krank

GnomviD said:
Nu kan jag ju förvisso inget om programmering, men borde det inte vara möjligt att skriva programmet så att det använder sig av VLC (eller Foobar, etc.) om det finns installerat, och Media Player om inte? En enkel lösning är väl annars att låta Windows-setupen komma zippad med relevanta codecs. :gremwink:
Det är det som är del av den här grejen som skulle ta massa tid, som jag måste bestämma mig för - jag använder just nu en färdig "motor" som alltid använder det relevanta operativsystemets primära musikspelare (i windowsfallet då mediaspelaren). Det system jag skissar på skulle vara ett plugnsystem för ljuduppspelarmotorer, dvs man skulle kunna skriva en grej specifikt för windowsanvändare för att köra med foobar eller nåt annat externt program, eller så.