Nekromanti Valfria enheter...

Tesfforp

Warrior
Kan man lägga två valfria enheter och få FC 5 på exakt vilken färdighet som helst. Här följer ett exempel:
Urban gör en RP, en sjöman. Han har tolv valfria enheter kvar och har inget att göra med dem. Då bestämmer han sig och lägger enheterna så att han får Besvärjelse 5, Alstra Geotropi 5, Alstra Pyrotropi 5, Alstra Hydrotropi 5 och Alstra Pneumotropi 5. SL tillåter detta. Men går det enligt reglerna?

Skriver Anton vars fotbollsträning börjar om åtta minuter!

hraufnir

Swordsman
Du skall väl inte kunna lägga besvärjelse och ha dessa värden om du inte har studerat detta? I annat fall är det väl improvisationsmagi som gäller.

zokie

Veteran
Allt SL tillåter är enligt reglerna.
Tänk på att han inte kan lägga någon magi då han inte har en enda magnitud besvärjelser. Själv skulle jag kasta tärningar på en SL som godkänner detta dock, utan en riktigt bra anledning förståss

Vi har mer eller mindre kört på att om ditt yrke inte innehåller mystiska färdigheter som Yrkesfärdigheter, så får man inte slänga Valfria enheter på dem heller.

Tesfforp

Warrior
Om vi bortser från SL, istället vad som står enligt reglerna.
Exemplet var överdrivet, men bara för att visa tydligt.
Det jag vill vet vad som är officiellt om man bortser från SL och liknande.

Skriver Anton som vill ha officiella regler!

Jarl

Hero
Varför är det så viktigt med "officiella regler"? Det bästa är väl att man kommer fram till något som både SL och spelarna tycker är vettigt och bra? Så svårt är det väl inte att ha en normal diskussion runt problemet?

Helmgast
Läs FAQ:n annars...

http://www.neogames.se/eon_faq.htm

Har inte hittat nått om att magiker inte kan använda rustning och andra krigaratteraljer. Nu börjar vissa spelare hota med diverse krigarmagiker med STORA Kraggsvärd.
Det finns inga begränsningar på vad en magiker kan använda för utrustning - förutom att man bara har en viss mängd enheter att placera på färdigheter. Observera vidare att vem som helst kan skaffa mystiska färdigheter (med valfria enheter). Dock kan inte alla få besvärjelse-magnituder från början! Vem som helst kan inte heller köpa ett kraggsvärd (kraggbarbarerna är lite kinkiga att släppa ifrån sig sina vapen ,-). Men det finns ju flera andra stora vapen som köpas för pengar!
Se till att skaffa en bra anledning till varför du har de färdigheter du har.

Tesfforp

Warrior
Re: Tack för ett bra svar!

Tack för ett bra svar!
Förresten vad händer om jag inte läser FAQ:n?

Skriver Anton undrandes...

Krille

Super Moderator
Re: Tack för ett bra svar!

"Förresten vad händer om jag inte läser FAQ:n?"

Du blir för evigt dömd att ställa Dumma Frågor Som Redan Har Besvarats Förut, och kommer i evigheters evighet att vara känd som Korkskallen Som Inte Läser FAQn. Dessutom får du förmodligen inte svar på en massa vanliga frågor.

Tesfforp

Warrior
Re: Jag har läst den!

Jag har läst den, det jag undrade över var vad avatarex skulle göra. Han hotade ju mig!

Skriver Anton och samtidigt försöker hitta ett gömställe så att man kan gömma sig för galna personer som hotar en!

Marcus J

Hero
För att kunna improvisera en besvärjelse så måste du ändå kunna effekten som du använder. Gissa hur du får den.... du köper den för de magnituder som din RP får från början eller för pengar i ett senare skede. :gremfrown:

officelt så kan alla i Mundana lära sig magi, det krävs alltså inte någon speciell förmåga förutom ett bra läshuvud och pengar. Sen så kan det ju bli en rätt rolig bakgrundshistora på en sådan sjöman och jag skulle då inte vilja försöka knopa ihop den.

(Jag kan en del om improvoserad magi eftersom men nuvarande favorit RP är en Magimästare från Sung :gremgrin:)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett undantag bör vara om man fått det resultat på händelsetabellen som innebär att man studerat magi. Då anser jag att man borde få lägga enheter på mystiska färdigheter. Dessutom borde man nästan få lägga en begränsad mängd enheter på besvärjelser, då en som studerat vid en vapenakademi får lägga valfria enheter på stridskonster (den andra typen av "begränsade" färdigheter). Känns lite dumt att man fått träning i att alstra filament och väva dem till effekter, men inte kan några effekter alls. Några måste man väl ha övat sig på...

Jo, det glömde jag att nämna.Får man dem från Huvudtabellen så är det OK. Enheter till besvärjelser är lite klurigare, vi har inga exakta regler för det.

Berfa

Veteran
Fri improvisation

Man måste inte alls kunna några effekter för att improvisera...man kan även improvisera fritt fast det tar då längre tid, kommer inte ihåg hur lång tid det tog att tänka ut hur en effekt fungerar men det går. Har inte boken här heller så jag kan inte kolla, och det var rätt länge sedan jag läste om det men magi ligger mig varmt om hjärtat så jag tror intej ag har kommit ihåg fel. =)

Läs i Mystik och magi, kommer inte heller ihåg sidan men det står på sista sidan i delen om improviserad magi iaf =)

/Berfa