Nekromanti Valfria färdigheter...

Dizzy

Veteran
Hjälp mig... Jag blir förvirrad av de valfria färdighetsenheterna. Kan man köpa vilka färdigheter som helst för dessa eller? Innebär detta i så fall att t.ex. en magiker kan ha massor med aspekter från början? Och en krigare likaså?

Krille

Super Moderator
"Jag blir förvirrad av de valfria färdighetsenheterna. Kan man köpa vilka färdigheter som helst för dessa eller?"

Ja, med två undantag:

1) Stridsvana kan inte köpas med valfria enheter.

2) De färdigheter som din spelledare tycker att det är ologiskt att din rollperson har kan inte heller köpas för valfria färdigheter.

Förtydling av undantag två: du behöver motivera för din spelledare hur din magiker har lärt sig en massa extra aspekter (är inte så svårt) eller hur din krigare har lärt sig en massa magi (är betydligt svårare) för att du ska få använda valfria färdigheter för dessa områden. Så länge som förklaringen är någorlunda logisk och faller i spelledarens smak (alla spelledare gillar inte krigarmagiker) så borde spelledaren gå med på det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Supervisor

Veteran
Om man har färdigheten att alstra en viss aspekt, behöver man ha lärt sig en besvärjelse eller fått den som föremål
för att man ska kunna ha en färdighet i den? Samma sak om man på bakgrundstabellen fått ett par filament som föremål,
då måste man också ha själva besvärjelsen för att göra nåt över huvud taget...? Vi har ej spelat med magi än...

/images/icons/crazy.gif

[color:green]Supervisor</font color=green>

Jake Steele

Warrior
Man behöver två färdigheter för att kasta en magi. En alstra färdighet och besvärjelse färdigheten. Man alstrar filament och dessa kan "destilleras" till fysisk form. Dessa fysiska filament kan man få genom t.ex. en bakgrundstabell.

Filamenten vävs samman med besvärjelse färdigheten, enligt en formel.

En krigare kan från början köpa både alstra och besvärjelse färdigheten men det är bara magiker som har formler när de börjar spela. Utan en inlärd formel kan man inte göra något.

Så det bästa en krigare kan göra om han får filament på bakgrundstabellen är att sälja dem för c:a 1000 silver/st till en magiker. Samma sak med en formel, såvida han inte har Alstra och Besvärjelse som färdigheter.

Hoppas att jag komplicerat saker nog för dig.

_öRn

cernael

Warrior
Ett tredje undantag:
3: Sridskonster kan inte köpas för valfria enheter.(Enligt KV)
Förresten, om man har någon av "reservanledningarna" till att ha fått lära sig stridskonster(t. ex. vapenmästare som kontakt), vad ska man då köpa dem med? Yrkesenheter?

/Cernael - [plats för epitet]

darkmoor

Veteran
Ja, men jag brukar alltid köra som så att spelarna måste kunna motivera i sin bakgrundshistoria vartenda litet poäng som sätts ut med valfria poäng. Se där, då får man spelarna att börja tänka på sin bakgrund också =)

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som blir utmattad när han blöder

Virocon

Swordsman
Ja, en magiker kan mycket väl börja med alla aspekter. Inga problem. Det jobbiga blir bara att du får äckligt låga FC:er i aspekterna, så du blir antagligen ingen bra besvärjare... Angående att ge en krigare magifärdigheter så är det tillåtet ( look who's talking liksom), även om det inte är rekommenderat då en sådan person skulle bli så otroligt bra. Det går bra för dig som SL att förbjuda sånt utan problem då detta går på mystiska färdigheter. Samma sak med schamanism, vem som hest kan ta det i valfria färdigheter, men SL är nog inte intresserad av en person som aldrig dör, inte kan dö!

G

Guest

Guest
Angående att ge en krigare magifärdigheter så är det tillåtet ( look who's talking liksom), även om det inte är rekommenderat då en sådan person skulle bli så otroligt bra.

Ja visst skulle en sådan person kanske bli bra men man kan spela den så varför inte? Yrket finns ju redan; krigarmagiker.

Personligen tycker jag inte om att man förbjuder saker i sin kampanj bara för att de är för bra. Jag vet det var någon på N2 forumet som förbjudit handgranater för de var så ohyggligt bra. Det är ungefär som att säga till USA "Nej, ni får inte ha atombomber, de är för bra". Lite löjlig jämförelse kan erkännas. Men saken är den att kan man spela en person bra så ska man få göra det oavsett hur "bra" rp:n är. Sedan kan man ju tycka att det rubbar spelbalansen men återigen: spelar man sin karaktär som den ska spelas så är det inga problem. Men det här är ju en smaksak, eller vad man ska kalla det för men jag skulle inte vilja spela om min SL började ta bort en massa vapen i N2 bara för att de är för bra.

Samma sak med schamanism, vem som hest kan ta det i valfria färdigheter, men SL är nog inte intresserad av en person som aldrig dör, inte kan dö!

Schamaner kan visst dö! Det är bara det att det är väldigt svårt att ta dö på dem. /images/icons/wink.gif

/Tiamel

Virocon

Swordsman
Hm...Sant nog... Men att lära sig magi på det sättet... Nåja, jag antar att det är okej om man tvingar Soldaten att lära sig besvärjelserna på vanligt vis. D.v.s en vecka per magnitud och slag mot läsa/skriva det språket. Så länge han inte får börja med några besvärjelser så borde det nog gå bra. Skulle dock förvänta mig kunskapen Teroetisk magi först. Vad tror du, är detta för hårt?

G

Guest

Guest
Hm...Sant nog... Men att lära sig magi på det sättet

Alltså jag menar inte att det bara är att säga till SL att "Öj du, jag vill vara en krigare som kan skicka eldbollar i folk också". Man ska ha en bra motivering till varför ens soldat kan magi.

Men varför jag skrev som jag gjorde i mitt förra inlägg var inte för att vissa detta utan för att visa att jag tycker det är dumt att begränsa rollspel pga att saker är för "bra".

Nåja, jag antar att det är okej om man tvingar Soldaten att lära sig besvärjelserna på vanligt vis. D.v.s en vecka per magnitud och slag mot läsa/skriva det språket. Så länge han inte får börja med några besvärjelser så borde det nog gå bra. Skulle dock förvänta mig kunskapen Teroetisk magi först. Vad tror du, är detta för hårt?

Ja vill man vara krigarmagiker så bör man ha lite magiteori. Att man inte skulle få kunna besvärjelser från början förstår jag däremot inte. Är man krigarmagiker så är man 50/50 krigare och magiker. Alltså har man läst både magi och vapenkonst. Att man inte lärt sig en enda besvärjelse från början låter lite otroligt IMO. Och sedan så blir inte krigarmagiker så "övermäktiga". De får ju lika många färdighetspoäng att spendera men de har två yrken så att säga. Det innebär att de blir en halvdan krigare och en halvdan magiker. Sedan kan man ju alltid lägga tonvikten på ena yrket men överlag så....

/Tiamel

G

Guest

Guest
Hm...Okej, 1T6 magnituder som max då. Inga privilegier här inte! =)

Men i det här specifika fallet där man är en krigare som vill ha magi som valfrifärdighet så finns ju yrket krigarmagiker som man kan ta inspiration från. Om man däremot är krigare och vill kunna schamanism så är det lite knivigare eftersom det inte finns något yrke att utgå från direkt. Men det är väl upp till SL och spelare att väva in allt i rp:ns bakgrund och på så sätt förklara varför krigaren helt plötsligt ville kunna schamanism.

/Tiamel

G

Guest

Guest
Var fanns yrket krigarmagiker förresten? Är det något du grävt fram i Krigarens Väg?

Endera där eller M&M. Kommer inte ihåg. Tror att det är i KV dock.

/Tiamel

cernael

Warrior
Om man däremot är krigare och vill kunna schamanism så är det lite knivigare eftersom det inte finns något yrke att utgå från direkt.
Så skapa ett nytt! Det finns ju riktlinjer i grundboken.

/Cernael - schamaner(?) är mysko...

kragghack

Warrior
Krigarens väg (NT)

....................................................................................................................................................................................

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains