Nekromanti Vampire med TSoY/SS

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,224
Location
Lund
Ram said:
Överlag så tycker jag att SS borde passa riktigt riktigt bra för vampirespel. Hm, den där tanken kanske jag skulle ta och följa en bit...
Vi har kört Vampire med TSoY/SS (jag antar att SS är Solar System här...). Det funkade ganska bra men inte fullt så bra som man vi från början trodde.

Dels var det svårt att få till balans i Disciplinerna och så visade det sig att Keys var lite svåra att administrera då vår SL körde det ganska traditionellt så ex. Key of the Mission blev något som alla alltid kunde förlita sig på då SL gav ut ganska klara direktiv för var vi skulle gå och göra för att driva spelet framåt. Alltså graviterade spelarna mot de Keys som var relativt "enkla" att få utdelning för.

Men att ha en samlad mekanism för handlingsresolution för fysiska, sociala och mentala utmaningar var bra.

Att köra Besten som en sådan utmaning med möjlighet för "bringing down the pain" funkade riktigt fiffigt också.

Poolerna kunde bara fyllas på vid feeding på ett sätt som var passande för sagda pöler och funkade också ganska bra.

Cog.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Re: Genesis lagar Vampire

Coolt att ni testat det! Jag kan tänka mig att det var lite småbökigt att knö in vampire-ism i standard-keys:en, jag tror att det tarvas ett hack. :gremsmile:

Det låter mycket intressant med besten och bring the pain, det skulle vara mycket intressant att höra några exempel.

Den tanke som föll mig mest på läppen var att man har ett par öppna keys och ett par dolda som man spelar ut "ett snäpp i taget", dvs man får Erf sv att avslöja sin hemlighet steg för steg. Man kommer då att driva mot sin egen hemlighets avslöjande och sedan kan man koppla scysta belöningar till om någon annan avslöjar hemligheten innan man kan lösa in den eller dyl.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,224
Location
Lund
Re: Genesis lagar Vampire

Ram said:
Coolt att ni testat det! Jag kan tänka mig att det var lite småbökigt att knö in vampire-ism i standard-keys:en, jag tror att det tarvas ett hack. :gremsmile:
Jag var inte SL utan spelare så jag var inte så delaktig i själva hackandet av spelet faktiskt. Keys körde vi ganska mycket "out of the box" från TSoY och Solar System. Några petade ihop egna varianter på Keys men det var ganska lite?

Där det hackades mest var för poolerna och hur de användes för att aktivera Discipliner som var som ett sorts sub-set till Secrets (heter de så?) samt att balansera upp Disciplinerna. Ex. så skapade vår SL förmågor som stackade skada vilket var helt vansinnigt visade det sig. Fick man in en smäll så aggregerades det ihop så mycket skada med rätt Discipliner att man one-shottade i stort sett vad som helst :gremsmile:

Ram said:
Det låter mycket intressant med besten och bring the pain, det skulle vara mycket intressant att höra några exempel.
Jag kommer inte ihåg systemet i extrem detalj för det var något år sedan vi spelade det. Men för varje gång man gjorde något som var "bestigt" så ackumulerade vi typ "beast-tokens". När SL tyckte det var lämpligt så kunde han ta av dessa beast-tokens, som var och en representerade en tärning som han slog, och spela dem mot spelaren. Tärningar rullades för antalet beast-tokens vs. lämpligt resistance-trait och vann SL så tog besten över. Misslyckades spelaren att motstå det första slaget så kunde han välja att ta frenzy:n eller gå in i "bringing down the pain" och riskera Harm.

Det var ett mycket fiffigt system tyckte jag och det funkade bra. Man satt där och tittade på sina blodröda tokens på formuläret som samlades upp under spelets gång och väntade på när SL skulle börja använda dem mot en :gremsmile:

Ram said:
Den tanke som föll mig mest på läppen var att man har ett par öppna keys och ett par dolda som man spelar ut "ett snäpp i taget", dvs man får Erf sv att avslöja sin hemlighet steg för steg. Man kommer då att driva mot sin egen hemlighets avslöjande och sedan kan man koppla scysta belöningar till om någon annan avslöjar hemligheten innan man kan lösa in den eller dyl.
Låter ball. Vi hade nog behövt göra något åt Keys som du säger för det funkade ganska dåligt för oss och spelare tog mest Keys som var lätta att uppfylla och som gav xp enkelt. Tyvärr...

Cog.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Re: Genesis lagar Vampire

Ni får gärna ha den här diskussionen i en egen tråd, förresten. Kanske en moderator kan bryta ut den?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,224
Location
Lund
Re: Genesis lagar Vampire

Sorry! Jag inser att den är OT.

Ja, en moderator får gärna bryta ut den.

Åter igen ledsen att jag skräpade ned din tråd! Jag rycktes bara med lite :gremsmile:

Cog.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,618
Location
Malmö
vi har kört en kampanj med SS/ vampire, ngt särskilt du är intresserad av?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
De tankar som jag har efter det som Genesis skrev är att det skall (förutom att finnas en spelledare) finnas hemlighets-Keys som man löser för erfarenhet som vanligt men som är dolda för de övriga spelarna och att det skall finnas belöningssystem kopplade till att avslöja en annans hemlighet. Efter att en hemlighet avslöjats så väljs genast en ny.

Men jag antar att ni hanterade hemligheter som öppna, eller?
 
Top