Wilmer
Hero
Vampyrer är jävligt balla, jag har tyckt det länge men alltid dolt det eftersom det vore att erkänna att Anne Rice-läsarna och vampyrlajvare jag känner har rätt. Det finns ju ett väletablerat rollspel som handlar om vampyrer men jag är för fattig och tycker systemet är alldeles för grötigt, dessutom är ju WoD fjantigt även om Requiem verkar lite bättre.
Nog med prolog, här är systemet jag snickrat ihop. Jag tänkte spelleda en liten kampanj som ska innehålla saker jag aldrig lyckats uppnå i rollspel: politiska rävspel, sociala fällor och sådana mumsigheter. Det skulle man kunna göra i vilken setting som helst, men vampyrer är ju coola också så mitt system ska ända mest handla om hur de gör trolleritrix med hjälp av blodet! Det här systemet läggs på ett annat system som styr allt annat (BRP kanske?).
Det finns ett gäng trick (modeord!) som vampyrer kan lära sig, saker i stil med:
Språng: hoppa skitlångt och snabbt
Bli osynlig
Gå i taket
Mind erazer ray
Varje trick kräver att blod spenderas, ju bättre någon kan tricket desto mer blod kan spenderas på det. Så länge ingen försöker sätta emot med ett annat trick lyckas det automatiskt. Blod symboliseras av vanliga kort. Varje gång en vampyr suger blod får han dra några kort ur en hög. Om två trick sätts mot varandra vinner den som har spenderat flest röda kort på tricket.
Varje gång en vampyr tar skada förlorar den några kort, tar vampyren skada utan att ha några kort kvar dör den. Varje soluppgång tappar vampyren ett kort också så den tvingas ut att jaga ibland.
Nu till frågan: vad är roligast/coolast: att spelaren har fullt kontroll på vilka kort som spenderas/förloras eller att de dras slumpmässigt från handen? Kanske bara ett av momenten spendera/förlora är slumpstyrda? Ett ganska ball effekt av att få välja vilka kort som förloras blir att en svulten eller misshandlad vampyr förmodligen kommer ha ganska starka kort kvar så det lbir någon sorts cornered rat effekt.
Nog med prolog, här är systemet jag snickrat ihop. Jag tänkte spelleda en liten kampanj som ska innehålla saker jag aldrig lyckats uppnå i rollspel: politiska rävspel, sociala fällor och sådana mumsigheter. Det skulle man kunna göra i vilken setting som helst, men vampyrer är ju coola också så mitt system ska ända mest handla om hur de gör trolleritrix med hjälp av blodet! Det här systemet läggs på ett annat system som styr allt annat (BRP kanske?).
Det finns ett gäng trick (modeord!) som vampyrer kan lära sig, saker i stil med:
Språng: hoppa skitlångt och snabbt
Bli osynlig
Gå i taket
Mind erazer ray
Varje trick kräver att blod spenderas, ju bättre någon kan tricket desto mer blod kan spenderas på det. Så länge ingen försöker sätta emot med ett annat trick lyckas det automatiskt. Blod symboliseras av vanliga kort. Varje gång en vampyr suger blod får han dra några kort ur en hög. Om två trick sätts mot varandra vinner den som har spenderat flest röda kort på tricket.
Varje gång en vampyr tar skada förlorar den några kort, tar vampyren skada utan att ha några kort kvar dör den. Varje soluppgång tappar vampyren ett kort också så den tvingas ut att jaga ibland.
Nu till frågan: vad är roligast/coolast: att spelaren har fullt kontroll på vilka kort som spenderas/förloras eller att de dras slumpmässigt från handen? Kanske bara ett av momenten spendera/förlora är slumpstyrda? Ett ganska ball effekt av att få välja vilka kort som förloras blir att en svulten eller misshandlad vampyr förmodligen kommer ha ganska starka kort kvar så det lbir någon sorts cornered rat effekt.