Nekromanti Vampire: The Masquerade.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag gillar V:tM har spelat det en heldel.
Jag har även försökt att spelleda det ett par gånger men aldrig riktigt lyckats bra enligt mig själv.
Jag har svårt att komma på en bra plot och genomgående tema.

Så ni som spelleder V:tM lyckat hur gör ni vad har ni för genomgående ploter och teman? Hur gör ni för att spelet inte ska stanna av eller endast bli till combat?
Hur hanterar ni intriger och karaktärens egna mål och agendor?
Vad har ni för trix för att spelarna ska känna spänning och att det finns hela tiden saker att göra?

Recca

Femme Fatale
Dr. Frankenstein said:
Jag gillar V:tM har spelat det en heldel.
Jag har även försökt att spelleda det ett par gånger men aldrig riktigt lyckats bra enligt mig själv.
Jag har svårt att komma på en bra plot och genomgående tema.

Så ni som spelleder V:tM lyckat hur gör ni vad har ni för genomgående ploter och teman? Hur gör ni för att spelet inte ska stanna av eller endast bli till combat?
Hur hanterar ni intriger och karaktärens egna mål och agendor?
Vad har ni för trix för att spelarna ska känna spänning och att det finns hela tiden saker att göra?
Spelleda vtm kräver mycket mer jobb än fantasy (t.ex.). Eftersom det krävs en rätt så grym intrig i bakgrunden. Det förutsatt att du vill köra på det traditionella vamp-sättet och leka fisktank, och alltså inte rälsa spelet.

Nåväl. Jag skulle göra så här. Skapa intressanta karaktärer med olika kopplingar till varandra. Du kan börja kartlägga en karaktär som du ser framför dig som är lite "spindeln i nätet". Sedan kartlägger du andra viktiga karaktärer såsom primogener och elders. Personlighet och kopplingar till varandra är mest intressant. Lägg till händelser som redan skett i takt med att du konstruerar kopplingarna mellan karaktärerna, typ, Sabbath anföll för tio år sedan så därför är de här två elderserna vänner. Eller liknande.

När du tycker att du har några vettiga relationer så skapar du aktuella händelser som rollpersonerna kan ta del av på diverse sätt. Jag gillar ju kulter och ritualprylar och sånt så jag skulle nog ha med en galen mördare med mystisk bakgrund. Bara något som sätter skruv på tillvaron för alla i staden vilket gör att relationerna påverkas på olika sätt, faktionerna tvingas förhålla sig till det här genom att skapa nya relationer, bland annat till rollpersonerna. Vampire är ju ett spel för elders som skaffar sig brickor, bönder, löpare, etc. Så de kommer antagligen att vilja lägga beslag på rollpersonerna i olika syften. Sen sköter det sig själv. :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Recca said:
Spelleda vtm kräver mycket mer jobb än fantasy (t.ex.). Eftersom det krävs en rätt så grym intrig i bakgrunden. Det förutsatt att du vill köra på det traditionella vamp-sättet och leka fisktank, och alltså inte rälsa spelet.
Jag brukar ha rätt mycket skrivet innan jag börjar spelleda oavsett värld. Intrigerna är inte problemet.
Recca said:
Nåväl. Jag skulle göra så här. Skapa intressanta karaktärer med olika kopplingar till varandra. Du kan börja kartlägga en karaktär som du ser framför dig som är lite "spindeln i nätet". Sedan kartlägger du andra viktiga karaktärer såsom primogener och elders. Personlighet och kopplingar till varandra är mest intressant. Lägg till händelser som redan skett i takt med att du konstruerar kopplingarna mellan karaktärerna, typ, Sabbath anföll för tio år sedan så därför är de här två elderserna vänner. Eller liknande.

När du tycker att du har några vettiga relationer så skapar du aktuella händelser som rollpersonerna kan ta del av på diverse sätt. Jag gillar ju kulter och ritualprylar och sånt så jag skulle nog ha med en galen mördare med mystisk bakgrund. Bara något som sätter skruv på tillvaron för alla i staden vilket gör att relationerna påverkas på olika sätt, faktionerna tvingas förhålla sig till det här genom att skapa nya relationer, bland annat till rollpersonerna. Vampire är ju ett spel för elders som skaffar sig brickor, bönder, löpare, etc. Så de kommer antagligen att vilja lägga beslag på rollpersonerna i olika syften. Sen sköter det sig själv. :gremsmile:
Men vad skickas rollpersonerna ut på och varför? Hur gör man det till mindre strid och mer rollspel utan att det stannar av? Vad finns det för element att använda?

Recca

Femme Fatale
Skapa djup i karaktärerna och relationerna. Mycket mystik är bra grejer. Jag brukar alltid ha med någon form av "fuskig" möjlighet för rollpersoner/spelare att få lite pejl på allt. T.ex. har jag ordnat så att en av rollpersonerna i min nuvarande kampanj får mystiska sanndrömmar av saker i spelet.

Vidare är det viktigt att du knyter an till rollpersonerna genom att se till att de har något att uppnå, sträva mot, kämpa mot eller liknande. I min nuvarande kampanj så kör jag med att en rollperson är en tremere apostate, så han måste hålla sig väldigt väl dold för att inte råka illa ut. Men det är inte heller fullt så enkelt eftersom tremere är svaga i London under den här tiden. Det skulle inte vara omöjligt för en tremere apostate att bli kompis med rätt personer och därför vara skyddad, åtminstone tills han visar ansiktet på fel plats.

Just det, när du börjar bli nöjd med trådarna du knutit eller huggit av mellan faktioner i staden, diskutera med spelarna om deras karaktärer och be dem fundera på händelser som gör att de är knutna till staden. Planera tillsammans med dem, en och en eller tillsammans, för att komma på "plot hooks" som gör att de kommer hamna mitt i smeten när de börjar nysta.

Recca

Femme Fatale
Dr. Frankenstein said:
Men vad skickas rollpersonerna ut på och varför? Hur gör man det till mindre strid och mer rollspel utan att det stannar av? Vad finns det för element att använda?
Med vampires grundregler så borde det inte bli alltför mycket strid - det är bara för farligt att hålla på och slåss en massa. Vidare är det ju helt galet att lösa saker med strid. Såvida man inte slår på människor, men spelet är ju inte designat för att du ska strida, alls. Om du slår ner en människa så är det ett humanity-slag direkt. Detsamma med vampyrer, och vampyrer kan försvara sig. Nästan alla SLP's är knutna till nån elder så bråkar man råkar man illa ut. Om spelarna är helt nya till vtm så måste du göra det klart för dem på nåt vis, annars får de väl skylla sig själva, helt ärligt talat. <.<'

(Edit: En grej du kan göra är att låta någon kunnig slp dra en hel radda info för spelarna om vilka som är the big players. Om det är sjukt mycket information, så att spelarna bara blir förvirrade så borde de känna att de inte ska bråka med vem som helst.)

När jag spellett fisktank helt och hållet. Bara slängt in rollpersonerna så får de sköta sig själva, så stannar alltid spelet av och man måste börja krysta fram SLP's som dyker upp och snackar med rollpersonerna när de irrar fram på stadens gator. Många gånger blev det bara orealistiskt. Andra gånger kändes det mest trist.

Så för att lösa de problemen så var det viktigt att spelarna var knutna till sina egna plots och plothooks. Men utöver det så gav jag dem ett uppdrag där de blev del av ett coterie vars syfte de fick serverat på ett fat.

Sedan finns det en del grejer som är rutin i vampire. Är du ny i staden så måste du presentera dig för personen som bossar, samt för personen vars domän du håller till i. Här finns många lägen att skaffa kontakter och att bli kontaktad så jag föreslår att du fokuserar på att skapa saker i samband med att de gör de här rutingrejerna.

Recca

Femme Fatale
Att ha en domän innebär ju att de som bor där bor där för att du tillåter det. De är i princip skyldiga dig en stor tjänst eller åtminstone några små tjänster. Därför kan det vara bra för en elder att ha ett gäng nykokta vamps i en källare nånstans. Du har mer kanonfoder att kalla på om det behövs. Du bör ju testa vampyrerna först genom att skicka ut dem för t.ex. undersöka utkanterna av ditt område där du misstänker att nåt ovälkommet knytt har bosatt sig.

Här skulle vampyrerna kunna stövla in guns blazing men om knyttet som bor där är jättesnällt och harmlöst samtidigt som eldern som utnyttjar vampyrerna är skogstokig så ställs vampyrerna inför ett moraliskt dilemma, kicka ut den här snälla potentiella kontakten som kommer vara dem evigt tacksam om hon får bo kvar där, eller hamna i elderns gunst.

Spelarna i min kampanj gick tillbaks och sa nej till eldern som blev sur som attan. De blev kompisar med ett litet coterie i staden men fiender med en knäppis. Dock en knäppis som bara har makt på grund av att han får hållas av de som faktiskt har reell erkänd makt.

Så erbjud spelarna alternativ hela tiden, är mitt tips, och ställ dem inför tuffa val med reella konsekvenser.

I nuläget har den här "eldern" kommit fram till att han kan förlåta rollpersonerna tillfälligt eftersom de visat att de är ganska tuffa ändå, så nu försöker han faktiskt vinna deras goda vilja - men han lär ju inte tveka att hugga dem i ryggen om det verkar bättre.

/Recca, som inte vet om nåt hon skriver är det minsta intressant för problemet.

Anarchclown

Swashbuckler
Har inte så mycket tid att skriva just nu men lite korta kommentarer är helt klart i sin ordning. Det bör finnas ett grundläggande tema i staden man spelar i. Sedan är det upp till spelarna om de blandar sig i eller om de bara hanterar fallout ifrån det scenariot. Exempel på sådana intriger kan vara.

The Prince Must Die
Prinsen börjar bli galen av paranoia, han är stadens överlägset mäktigaste officiella kindred. Primogenen konspirerar för att avsätta honom och rollpersonerna används av båda sidor som springpojkar i försök att ta reda på exakt vilka resurser man sitter på innan konfrontationen tar sin början.

The Popular Sheriff
Sheriffen har ett näst intill oklanderligt track record. Detta gör att han dragit på sig en allt större mängd vicesheriffer som alla gärna ser att hans inflytande ökar. Prinsen ser detta som ett klart hot mot dennes maktbas och gör allt för att smutskasta sin undersåte. Detta leder så klart till upptrappningar av konflikten. Under tiden växer anarchrörelsen i skuggan av detta och hoppas på att kunna ta över efter att striden är över.

Sabbat Infiltration
Ett flertal elders, delar av anarchrörelsen, hela klan Nosferatu och till och med de låg stående Caitifferna i förorten har, manipulerade av en dold monstruös elder, blivit rekryterade till Sabbaten. Denna skapar nu vågor i vampyrsamhället för att sakta ge sig själva än bättre positioner för att ta över staden. RP kan gå med, kämpa emot eller försöka utnyttja kaoset av striderna som kommer för att ta över makten själva.

The Fresh Prince
Staden har en helt nykläckt Prins som tagit över med hjälp av dolda maktfaktorer. Denna vill nu göra sig mer oberoende av sina stödjare och söker sig därför till RP för att få dessas hjälp med att sakta men säkert besätta diverse positioner i staden och försöka styra denna domän där elders av olika anledningar ofta har valt mer dolda positioner. När de väl har den officiella makten får de pröva på att styra en stad av hemlighetsfulla intriger där kindred så unga som de inte ens är insatta i vad som händer.

Shovel, Blood, RUN!
Rollpersonerna är personer som av olika anledningar har hamnat i en lastbil på väg över gränsen till Mexico. De omfamnas, slås i huvudet med en spade, grävs ner och lämnas sedan att försöka överleva i det anarchstyrda San Diego. De har fått löftet att de ska få bli en del av Sabbaten om de lyckas ta sig över gränsen som ett eldprov. De lokala anarcherna är klart våldsamma och verkar inte lyssna på argument som "Jag är nyomfamnad och inte med dem på riktigt!". När RP väl kommer till Tijuana blir de döpta i blod och introducerade i den hårt pressade Sabbaten som kämpar mot både Anarcherna och inre splittring och girighet.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Anarchclown said:
Har inte så mycket tid att skriva just nu men lite korta kommentarer är helt klart i sin ordning. Det bör finnas ett grundläggande tema i staden man spelar i. Sedan är det upp till spelarna om de blandar sig i eller om de bara hanterar fallout ifrån det scenariot. Exempel på sådana intriger kan vara.

The Prince Must Die
Prinsen börjar bli galen av paranoia, han är stadens överlägset mäktigaste officiella kindred. Primogenen konspirerar för att avsätta honom och rollpersonerna används av båda sidor som springpojkar i försök att ta reda på exakt vilka resurser man sitter på innan konfrontationen tar sin början.

The Popular Sheriff
Sheriffen har ett näst intill oklanderligt track record. Detta gör att han dragit på sig en allt större mängd vicesheriffer som alla gärna ser att hans inflytande ökar. Prinsen ser detta som ett klart hot mot dennes maktbas och gör allt för att smutskasta sin undersåte. Detta leder så klart till upptrappningar av konflikten. Under tiden växer anarchrörelsen i skuggan av detta och hoppas på att kunna ta över efter att striden är över.

Sabbat Infiltration
Ett flertal elders, delar av anarchrörelsen, hela klan Nosferatu och till och med de låg stående Caitifferna i förorten har, manipulerade av en dold monstruös elder, blivit rekryterade till Sabbaten. Denna skapar nu vågor i vampyrsamhället för att sakta ge sig själva än bättre positioner för att ta över staden. RP kan gå med, kämpa emot eller försöka utnyttja kaoset av striderna som kommer för att ta över makten själva.

The Fresh Prince
Staden har en helt nykläckt Prins som tagit över med hjälp av dolda maktfaktorer. Denna vill nu göra sig mer oberoende av sina stödjare och söker sig därför till RP för att få dessas hjälp med att sakta men säkert besätta diverse positioner i staden och försöka styra denna domän där elders av olika anledningar ofta har valt mer dolda positioner. När de väl har den officiella makten får de pröva på att styra en stad av hemlighetsfulla intriger där kindred så unga som de inte ens är insatta i vad som händer.

Shovel, Blood, RUN!
Rollpersonerna är personer som av olika anledningar har hamnat i en lastbil på väg över gränsen till Mexico. De omfamnas, slås i huvudet med en spade, grävs ner och lämnas sedan att försöka överleva i det anarchstyrda San Diego. De har fått löftet att de ska få bli en del av Sabbaten om de lyckas ta sig över gränsen som ett eldprov. De lokala anarcherna är klart våldsamma och verkar inte lyssna på argument som "Jag är nyomfamnad och inte med dem på riktigt!". När RP väl kommer till Tijuana blir de döpta i blod och introducerade i den hårt pressade Sabbaten som kämpar mot både Anarcherna och inre splittring och girighet.
Oooo det här var mer det jag letade efter. Tackar tackar.