Nekromanti Vampire The Masqurade!

Troberg

Sinister eater
Detta rollspel är ett väldigt bra Skräckrollspel, faktum är att det är det bästa jag någonsin spelat......=)

Vad tycker ni kära Forumister.....=)
Att den här tråden borde låsas omgående för att inte skapa ett nytt 500-inläggskrig om huruvida Vampire är skräck eller inte...

Edit: Ta inte det här personligt. Det är bara det att jag sett förut vart det här leder, och det är inte vackert... :gremshocked:

Krille

Super Moderator
"Detta rollspel är ett väldigt bra Skräckrollspel, faktum är att det är det bästa jag någonsin spelat......=)
Vad tycker ni kära Forumister.....=)"

Eh...

*tittar nervöst på övriga veteraner som vet vad som hände förra gången någon frågade samma sak*

Vågar jag svara på det här? :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tror det är bäst att undvika fördjupning i ämnet och skicka en länk till de tidigare trådarna i ämnet. :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
Inte

Om V:tM tycker jag inte... hur grammatiskt inkorrekt den meningen än är.

Jag spelade det en del när första utgåvan hade kommit ut samt när Dark Ages kom. Men efter ett par ganska omfattande kampanjer tyckte jag konceptet blev gammalt. Det var inte längre kul att spela vampyr, eftersom variationen handlade om att kunna använda olika krafter som överträffade de tidigare eller tillhöra underliga subtyper som var skummare än de andra.

Så, nej tack. Skulle jag kalla ett skräckrollspel det "bästa" så skulle det bli Call of Cthulhu. Det är åtminstone ett "riktigt" skräckrollspel. V:tM kan kanske användas som ett skräckspel, men i mina ögon är det mer av ett tramsmörkt superhjältespel.

Troberg

Sinister eater
Med tanke på hur tyst det är i Skräckforumet nu för tiden - varför inte?
För att tråden blev så lång att den sabbade layouten?

Johan K

Gammal & dryg
Skräck.. Ja, jo..

Kan hålla med dig om att V:tM är ett trevligt rollspel. Eftersom jag gillar hela konceptet som White Wolf har fixat.
Skräck kan jag nog åxå hålla med dig om. Jag för min del tycker att det är ganska spännande med vampyrer.
Sen att det kanske inte är likadan skräck som t. ec Call of Chtulu eller nått sånt är ju en annan femma.

Ghoulz

Swordsman
Självklart!

Visst är det ett skräckrollspel - det står ju "a storytelling game of personal horror" på baksidan (åtminstone på andra utgåvan). Däremot tycks ett flertal forumiter resonera så här: "Jag har aldrig blviit rädd av att spela vampire, därför är det inget skräckrollspel". Jag tycker att det är en ganska fånig definition av begreppet skräck och tyder (enligt mig) på en ganska märklig syn på fenomenet "rollspel". Skit samma, den här debatten har förts förr och helt i onödan många gånger (senast jag var inblandad ledde det till att jag om Krille båda kände oss personligt angripna och förfördelade - mycket underhållande med tanke på att vi i stort sett argumenterade i linje med att det var upp till den enskilda spelargruppen att avgöra hur de ville spela - minns jag rätt nu Krille?).

Däremot tycker jag INTE att Vampire är det bästa skräckrollspel jag någonsin spelat. Det kräver betydligt mer av sl för att bli skräckigt än vad t.ex. Call of Cthulhu eller Kult gör. Just på grund av traditionen väljer jag CoC som det främsta skräckspelet.

makke

Veteran
Re: Självklart!

Enligt mig så beror det mycket på spelledaren, inom ALLA spel genrer. Vampire kan vara skrämmande, DoD kan vara skrämmande osv. Sen att ett spel är designat för att vara ett skräckspel är väl en annan sak. Ett spel kan vara designat för att vara skräckspel, men har man fel spelledare blir allting bara blasé.

Jag som spelledare i VDA och DA:V kommer inte alltid aktivt att försöka få fram en skräckstämning, även om det kommer vara en stor del i mina äventyr. Annars tycker jag spelsystemet i vampire fungerar hyfsat bra i ett skräckspel eftersom det är smidigt och går.

Dessutom finns det så enormt mycket information om världen att man aldrig behöver hitta på skurkar i princip, vilket i sig kan vara både dåligt och bra.

Annars tror jag inte att det spelar nån roll vilket spel man använder om man vill spela skräck. Har man en otäck spelledare med alledels för mkt fritid och en otrevlig fantasi kan han nog få carebears:the rpg att vara skrämmande.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Har man en otäck spelledare med alledels för mkt fritid och en otrevlig fantasi kan han nog få carebears:the rpg att vara skrämmande."

Ööh... hur skulle det spelet inte kunna vara skrämmande? Brrr...

Annars tror jag inte att det spelar nån roll vilket spel man använder om man vill spela skräck. Har man en otäck spelledare med alledels för mkt fritid och en otrevlig fantasi kan han nog få carebears:the rpg att vara skrämmande.
Javisst. Jag har spelat Kult och Vampire, men den värsta chocken jag har fått någonsin är fortfarande i Ars Magica.

Stort gammalt torn med någon form av stor tronliknande stol...knuffar lätt på stolen med yxan, stolen vänder sig långsamt runt och PLÖTSLIGT HOPPAR NÅGOT RAKT MOT MIG!

Det sista skrek min SL rakt i ansiktet på mig...tror att där fortfarande är klösmärken i taket i den lokalen...

/Lars, som är en fegis som älskar skräck...nervöst.