Nekromanti Vampire, the rebirth.

wereskunk

Veteran
Skulle behöva lite tips om ett första äventyr, där rollspelarna, ett gäng vampyrer introduceras till världen, möter varandra, slår sig ihop för att klara livhanken och håller sedan ihop..

Var hittar man sånt?^.^

Johan K

Gammal & dryg
Hej !
Du kan ju titta in här, på sveroks scenariobank. Där finns det en del gratisjox att ladda ner. Sen så kan du titt in på White-Wolfs hemsida, vet inte om det finns nått där, men man kan ju alltid testa... :gremlaugh:

Lycka till & hoppas att du hittar något som passar dig !!

Sodivra

Champion
Det finns ju inga extramaterial till Vampire: The rebirth, förutom själva spelet. Några färdiga, generalla tips om hur man gör ett sådant scenario kan nog därför vara lite svårt, att kolla på andra spels scenarion (som scenariobanken Johan länkade till) kan nog vara en idé, kanske främst Äventyrsguiden.

Annars kan jag ju komma med lite tips.

Det som jag tycker är coolt med Vampire: The Rebirth är att det är så mysko, och rentav surrealistiskt. (drömaktigt) Nu vet jag inte om ni spelar det så förstås, men det är så jag skulle ha spelat det - Men äventyren kallas ju för "Mysterium" iallafall.

Skapas vampyrer från människor? Isåfall skulle jag rekommendera att rollpersonerna börjar som nyskapade vampyrer, utan minne från sitt människoliv - Ja, jag vet att det är klyschigt, men det är kul! Här är en tråd med lite idéer:

Då har du sett till att de börjar på samma ställe, och de har en anledning att samarbeta också, de har ju alla blivit av med minnet. Och så kan ni börja spela utan att spelarna behöver skriva en massa jobbig bakgrundshistoria, den kan dom fylla på allteftersom med SL.

Vampyrerna kanske vaknar i ett maosoleum, och ger sig ut för att utforska den lilla byn utanför. Låt dom upptäcka att dom är vampyrer, och låt dom stöta på vampyrhatarna.. Kanske samtidigt? Eller så kan du spara vampyrinsikten till slutet, det kan bli rätt häftigt om spelarna inte redan vet att ni spelar ett vampyrspel. (Då fattar de ju att de är vampyrer med en gång.)

Plötsligt måste spelarna gömma sig från vanligt folk som vill ha ihjäl dom, och ledtrådarna börjar peka på den stora gården utanför byn.. Kanske vampyrerna kan hitta sin skapare och bekräfta att dom inte är ensamma?