Ja, jag funderar lite smått på att lååångt i efterhand ta upp rollspelskonstruktionshandsken som Wilper (?) kastade strax efter jul.
Och det med en bissart märklig idé som vägrar lämna min skalle. Tänkte därför lägga upp lite tankar här för att få höra att, nej, du Nils, du bör nog inte lägga ditt krut på just det HÄR projektet...
Lägger upp konceptet här och reglerna i en annan tråd.
Tanken är att det ska bli ett spel eller ett äventyr med specialskrivna regler, alltså ett scenario. Helst inte så långt. Mycket av skapandet av förutsättningarna ska vara upp till spelgruppen.
Scenariot ska vara lite kul, innehålla taktiska utmaningar och val, ett visst mått konkurrens och sedan dessutom ge spelaren bra förutsättningar att verkligen digga sin vampyr!! Alltså uppmana spelaren att ”älska” sin rollperson.
Konceptet är att vi befinner oss långt in i framtiden i rymden. Människorna har under många år fört ett krig mot en hemsk ras av vampyrer och annat pack, insektsfolk, onda varulvar och magiker och annat. Bland annat har människorna använt sina feta Marines i kampen.
Läget är nu så människorna håller på att fet-vinna och vampyrerna är desperata. De håller på att tappa alla sina planera och allt hopp är borta. Sista räddningen ligger nu hos den onda vampyrsäkerhetspolisen (insert coolt namn här) som agerar som agenter liknande James Bond och kalla krigets agenter.
Vampyrerna har koll på att människorna får mycket av sin makt från kontakten med Gudarna. Människorna har glömt detta faktum och tror bara på vetenskap.
Nu är det så att ett speceiellt barn har fötts, ett… Golden Child… som finns på en rymdstation, och som bevakas av mystiska munkar (såna man inte äter… om man inte är vampyr…).
Spelarna ska vara vampyrer som kommer till rymdstationen för att kidnappa barnet och ta det därifrån.
Tanken är att spelet ska vara uppbyggt i två delar.
I del 1 handlar det om att bygga upp sina resurser, hitta fram till barnet, lösa sina personliga issues (för att få bonus på tärningar) och vid rätt tillfälle slå till mot barnet.
I del 2 har Marines fått reda på att man finns på basen och slår till med full kraft- stället invaderas av testosterone-indränkta galningar med stora axelklaffar och feta vapen som skjuter på allt som rör sig. Vampyrerna ska nu bara ta sig levande därifrån med barnet med sig.
Här slutar mitt tänk men jag skulle gärna vilja se vampyrer flyga i rymdskepp.
Vad jag går igång på är ju att vampyrer är coola, och rymden är coolt, och marines är coolt… hur coolt vore det inte att se vampyrer skjutas till småsmulor av Marines, för att sedan fly genom smala korridorer, ner i maskinrum, och överallt dyker de tokiga marines-monstren upp och slaktar vampyrerna, tills vampyrerna till slut lyckas hitta ett littet rymdskepp, ger sig av ut i rymden- med en ghoul som pilot- och tvingas slåss i en rymdstrid. Fett va?
Så min stora fråga är- hur töntigt är det här?
Vad är coolt med vampyrer i rymden?
Skulle du vilja spela det här? Vad lockar…?
Mer info om hur jag tänkt mig spelet kommer i regel-delen
Och det med en bissart märklig idé som vägrar lämna min skalle. Tänkte därför lägga upp lite tankar här för att få höra att, nej, du Nils, du bör nog inte lägga ditt krut på just det HÄR projektet...
Lägger upp konceptet här och reglerna i en annan tråd.
Tanken är att det ska bli ett spel eller ett äventyr med specialskrivna regler, alltså ett scenario. Helst inte så långt. Mycket av skapandet av förutsättningarna ska vara upp till spelgruppen.
Scenariot ska vara lite kul, innehålla taktiska utmaningar och val, ett visst mått konkurrens och sedan dessutom ge spelaren bra förutsättningar att verkligen digga sin vampyr!! Alltså uppmana spelaren att ”älska” sin rollperson.
Konceptet är att vi befinner oss långt in i framtiden i rymden. Människorna har under många år fört ett krig mot en hemsk ras av vampyrer och annat pack, insektsfolk, onda varulvar och magiker och annat. Bland annat har människorna använt sina feta Marines i kampen.
Läget är nu så människorna håller på att fet-vinna och vampyrerna är desperata. De håller på att tappa alla sina planera och allt hopp är borta. Sista räddningen ligger nu hos den onda vampyrsäkerhetspolisen (insert coolt namn här) som agerar som agenter liknande James Bond och kalla krigets agenter.
Vampyrerna har koll på att människorna får mycket av sin makt från kontakten med Gudarna. Människorna har glömt detta faktum och tror bara på vetenskap.
Nu är det så att ett speceiellt barn har fötts, ett… Golden Child… som finns på en rymdstation, och som bevakas av mystiska munkar (såna man inte äter… om man inte är vampyr…).
Spelarna ska vara vampyrer som kommer till rymdstationen för att kidnappa barnet och ta det därifrån.
Tanken är att spelet ska vara uppbyggt i två delar.
I del 1 handlar det om att bygga upp sina resurser, hitta fram till barnet, lösa sina personliga issues (för att få bonus på tärningar) och vid rätt tillfälle slå till mot barnet.
I del 2 har Marines fått reda på att man finns på basen och slår till med full kraft- stället invaderas av testosterone-indränkta galningar med stora axelklaffar och feta vapen som skjuter på allt som rör sig. Vampyrerna ska nu bara ta sig levande därifrån med barnet med sig.
Här slutar mitt tänk men jag skulle gärna vilja se vampyrer flyga i rymdskepp.
Vad jag går igång på är ju att vampyrer är coola, och rymden är coolt, och marines är coolt… hur coolt vore det inte att se vampyrer skjutas till småsmulor av Marines, för att sedan fly genom smala korridorer, ner i maskinrum, och överallt dyker de tokiga marines-monstren upp och slaktar vampyrerna, tills vampyrerna till slut lyckas hitta ett littet rymdskepp, ger sig av ut i rymden- med en ghoul som pilot- och tvingas slåss i en rymdstrid. Fett va?
Så min stora fråga är- hur töntigt är det här?
Vad är coolt med vampyrer i rymden?
Skulle du vilja spela det här? Vad lockar…?
Mer info om hur jag tänkt mig spelet kommer i regel-delen