Nekromanti Vampires In Space!! (koncept)

Nässe

Myrmidon
Ja, jag funderar lite smått på att lååångt i efterhand ta upp rollspelskonstruktionshandsken som Wilper (?) kastade strax efter jul.

Och det med en bissart märklig idé som vägrar lämna min skalle. Tänkte därför lägga upp lite tankar här för att få höra att, nej, du Nils, du bör nog inte lägga ditt krut på just det HÄR projektet...

Lägger upp konceptet här och reglerna i en annan tråd.

Tanken är att det ska bli ett spel eller ett äventyr med specialskrivna regler, alltså ett scenario. Helst inte så långt. Mycket av skapandet av förutsättningarna ska vara upp till spelgruppen.

Scenariot ska vara lite kul, innehålla taktiska utmaningar och val, ett visst mått konkurrens och sedan dessutom ge spelaren bra förutsättningar att verkligen digga sin vampyr!! Alltså uppmana spelaren att ”älska” sin rollperson.

Konceptet är att vi befinner oss långt in i framtiden i rymden. Människorna har under många år fört ett krig mot en hemsk ras av vampyrer och annat pack, insektsfolk, onda varulvar och magiker och annat. Bland annat har människorna använt sina feta Marines i kampen.

Läget är nu så människorna håller på att fet-vinna och vampyrerna är desperata. De håller på att tappa alla sina planera och allt hopp är borta. Sista räddningen ligger nu hos den onda vampyrsäkerhetspolisen (insert coolt namn här) som agerar som agenter liknande James Bond och kalla krigets agenter.
Vampyrerna har koll på att människorna får mycket av sin makt från kontakten med Gudarna. Människorna har glömt detta faktum och tror bara på vetenskap.
Nu är det så att ett speceiellt barn har fötts, ett… Golden Child… som finns på en rymdstation, och som bevakas av mystiska munkar (såna man inte äter… om man inte är vampyr…).

Spelarna ska vara vampyrer som kommer till rymdstationen för att kidnappa barnet och ta det därifrån.

Tanken är att spelet ska vara uppbyggt i två delar.

I del 1 handlar det om att bygga upp sina resurser, hitta fram till barnet, lösa sina personliga issues (för att få bonus på tärningar) och vid rätt tillfälle slå till mot barnet.

I del 2 har Marines fått reda på att man finns på basen och slår till med full kraft- stället invaderas av testosterone-indränkta galningar med stora axelklaffar och feta vapen som skjuter på allt som rör sig. Vampyrerna ska nu bara ta sig levande därifrån med barnet med sig.

Här slutar mitt tänk men jag skulle gärna vilja se vampyrer flyga i rymdskepp.

Vad jag går igång på är ju att vampyrer är coola, och rymden är coolt, och marines är coolt… hur coolt vore det inte att se vampyrer skjutas till småsmulor av Marines, för att sedan fly genom smala korridorer, ner i maskinrum, och överallt dyker de tokiga marines-monstren upp och slaktar vampyrerna, tills vampyrerna till slut lyckas hitta ett littet rymdskepp, ger sig av ut i rymden- med en ghoul som pilot- och tvingas slåss i en rymdstrid. Fett va?

Så min stora fråga är- hur töntigt är det här?

Vad är coolt med vampyrer i rymden?

Skulle du vilja spela det här? Vad lockar…?

Mer info om hur jag tänkt mig spelet kommer i regel-delen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
NilsH said:
Jätte.

Ledsen, men det är min första tanke. Korvtårta av värsta slag, liksom. Att jämföra med dinosaurier i rymden, typ.

//Krank, neggig

Nässe

Myrmidon
:gremlaugh:

Ja, det var nog också min reaktion när jag vaknade imorse... Skrev det trots allt halv två inatt....

Att jämföra med dinosaurier i rymden, typ.
Hmmm, dinosaurier i rymden säger du... hmm :gremwhistle:

Hmmm, kanske skulle kunna vara något...

Genesis

Ni dés ni maître
NilsH said:
Inte töntigt alls. Korvtårta av bästa slag, liksom. Vampyrer i rymden. Awesome. Men det är mest awesome om det kombineras med äkta drama och känslor. Att bara vara vampyr i rymden räcker för ett high concept simspel, men vampyrer erbjuder möjligheten till coolt navelskådande drama, också. Dock är väl vampyrerna, om jag förstått det rätt, en annan art än människorna? Alltså de kommer från en annan planet, eller?

Sedan tycker jag att det känns konstigt att människorna är beroende av sina gudar, som de skiter i. Jag tycker att det känns bättre om det är vampyrerna som behöver barnet. Sedan kräver jag nästan att den vampyr som dricker barnets blod blir jättemäktig. Det ger asfräckt drama efter att ungen hittats. Vem skall bära barnet? Kan vi lita på att hon inte kommer att dricka dess blod? Skall JAG dricka barnets blod? Det dömer resten av vampyrrasen till undergång, men jag kommer att bli jättemäktig. Om mina vänner håller på att dö, skall jag dricka barnets blod för att kunna rädda dem? Och så vidare. Det är viktigt att ingen dricker barnets blod innan ceremonin hemma på Vampyria III, men frestelsen är stor och misstankarna vampyrerna emellan likaså.

Vad är coolt med vampyrer i rymden?
Jag vet ju inte hur dina vampyrer funkar, men om de faktiskt är riktiga odöda (som jag tror skulle vara coolast, men som kanske inte riktigt funkar med ditt koncept) så vore det coolaste att de kan färdas genom rymdens vakuum utan problem, eftersom de inte behöver andas och eftersom de redan är kalla.

Skulle du vilja spela det här? Vad lockar…?
För mig lockar framförallt första delen. Den andra, när man som vampyr flyr från marines, inte lika mycket. Om du vill få folk att älska sina rollpersoner så måste du se till att man kan fly på ett coolt sätt, inte bara skrikande hals över huvud.

Nässe

Myrmidon
Men det är mest awesome om det kombineras med äkta drama och känslor.
Ja, så skulle jag vilja ha spelet! Därför måste jag nog tänka om ilte vad gäller reglerna. Jag tror att jag ska plocka fram Mouse Guard och se om man kan sno bra grejer därifrån... de har ilksom spelarrundor och spelledarrundor och Hinder av olika slag- det skulle kunna vara användbart.

Dock är väl vampyrerna, om jag förstått det rätt, en annan art än människorna? Alltså de kommer från en annan planet, eller?
Jag vet inte riktigt. En bra fråga är vilken variant av vampyrer man vill spela, och hur många av de klassiska begränsningarna man ska använda, solljus, vitlök, påle genom hjärtat. Vissa av dem sakerna är ju rätt töntiga, men det finns också något läckert med att ha med dem- och göra dem på ett coolt sätt.

Man kan ju också stjäla mer från WoD-vampyrerna... men det känns ju rätt gjort.

Jag skulle vilja ha vampyrer som också kunde varit kommunisistiska spioner under kalla kriget. Svala, colla coctail-drickare som glider runt på fester och fixar brudar, samtidigt som de avlyssnar generaler som diskuterar den senaste stridsroboten.

Sedan tycker jag att det känns konstigt att människorna är beroende av sina gudar, som de skiter i. Jag tycker att det känns bättre om det är vampyrerna som behöver barnet. Sedan kräver jag nästan att den vampyr som dricker barnets blod blir jättemäktig. Det ger asfräckt drama efter att ungen hittats. Vem skall bära barnet? Kan vi lita på att hon inte kommer att dricka dess blod? Skall JAG dricka barnets blod? Det dömer resten av vampyrrasen till undergång, men jag kommer att bli jättemäktig. Om mina vänner håller på att dö, skall jag dricka barnets blod för att kunna rädda dem? Och så vidare. Det är viktigt att ingen dricker barnets blod innan ceremonin hemma på Vampyria III, men frestelsen är stor och misstankarna vampyrerna emellan likaså.
Det här är bara så bra att jag måste stjäla det rakt av!!! Fasen vad coolt!

så vore det coolaste att de kan färdas genom rymdens vakuum utan problem, eftersom de inte behöver andas och eftersom de redan är kalla.
Ytterligare en grej som jag kommer sno rakt av!!! Fan vad häftigt och se dem liksom segla fram genom rymden mot rymdstationen, klänga sig fast som skalbaggar eller insekter och långsamt börja bränna ett hål med en liten bärbar svets....

För mig lockar framförallt första delen. Den andra, när man som vampyr flyr från marines, inte lika mycket. Om du vill få folk att älska sina rollpersoner så måste du se till att man kan fly på ett coolt sätt, inte bara skrikande hals över huvud.
ja, och det är främst den andra delen som bidrar till att idén blir en brädspelsidé med mycket tänk om resurser och lagom motstånd som matchar förmåga och sådant- som mer påminner om D&D... Vilket inte är mitt mål.

Jag får nog fila vidare på det här- blir glad av att tänka på den coola och corny titeln!

Men det ska nog bli mer ett scenario än ett spel- så långt har jag kommit.

Jag skriva något som jag själv skulle ha velat spela, om jag hittade spelet/ äventyret att ladda hem på nätet någonstans... det är en grund i "designfilosofin"

Nässe

Myrmidon
För mig lockar framförallt första delen. Den andra, när man som vampyr flyr från marines, inte lika mycket
Jag tror att jag ska ta bort uppdelningen i två olika "spel-delar" men ha kvar det där med att SL lägger glaskulor i en kopp på bordet beroende på vad RP gör- och sen när man blir upptäckt eftersom man misslyckats med att ta sig in till barnet- eller avslöjat sig när man suger blod- då attackerar Marines...

kanske ska Marines kunna attackera flera gånger, som en cykel... de byggs upp- någon dabbar sig och det blir krig... läget lugnar sig och allt börjar om...

så vore det coolaste att de kan färdas genom rymdens vakuum utan problem, eftersom de inte behöver andas och eftersom de redan är kalla.
man vill alltså ha en setting där man inte bara rör sig inuti rymdstationen, utan även mellan olika ställen i rymden. Eller så kan det vara ett sätt att ta sig runt hinder- kasta sig ut i rymden och svetsa sig in igen några hundra meter bort...

För övrigt ska man kunna offra Ghouls istället för att ta skada.

Man ska också kunna offra ghouls för att inte blir upptäckt när man misslyckas med att suga blod i smyg...