Nekromanti Vampyr är Lamia och Lamia är Vampyr?

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Nu har jag gått ett tag och funderat, och eftersom jag inte fått något svar ur eon-modulerna så vänder jag mig till det allvetande forumet (det finns alltid någon här som vet det jag inte vet :gremtongue:)

Som ämnet antyder så är då frågan: Är Lamia och vampyr samma sak?
Finns det "vanliga" vampyrer i eon, eller är alla vampyrer skapade med lamia-ritualen?
Och kan en vampyr/lamia "förvandla" en människa till vampyr på nåt sätt, såsom typ låta den dricka av vampyrens blod osv, eller är det bara lamia-ritualen som gäller?

*Observera att jag i första hand söker "officiell" information (om någon sådan finns), men alla förslag/svar är ju välkommna*
Jag hittade inget på sökfuntionen, men om någon annan hittat något inlägg i ämnet så får ni gärna länka till det :gremsmile:

Kenzui

Warrior
officelt sett har jag bara sett det men. jag har skapat en egen vampyr och då finns både lamior (som också e vampyrer) och andra vampyr raser. HA DET BRA!!

Sankt Creigh

Warrior
Så vitt jag vet så är de två snarlika.

Men vad jag inte förstår är; Varför är folk så himla fascinerade av just vampyrer?! Jag fattar inte!! Personligen tycker jag att man ska hålla dom utanför och kanske kasta in i ett separat rollspel, enligt mig så förstör de bara i Eon. :gremconfused:

// Creigh

Blasphemy

Swashbuckler
Vampyr är blott ett annat namn för en Lamia så ja... De är samma sak.

Alla vampyrer är skapade med lamiaritualen som trots sin rituallika prägel är en alkemisk process. Det enda sättet för en lamia att förvandla en människa till vampyr är att göra den alkemiska/nekromantiska processen bestående av Aska, Drakblod, Lamiablod och den utvaldes eget blod. De nekrotropiska filamenten ingjuts i blodet. Någon egentlig ritual behövs inte detta är blott en religiös kvarleva....

MovinGalt

Warrior
Det har varit extremt mycket nekromanti- och vandödesnack nu på sistone känns det som. Det kommer väl i vågor...
Men vampyrer har väl alltid varit fascinerande i alla tider, så det är klart att många vill ha med dem i spelet...tror jag

/MovinGalt

Krille

Super Moderator
Vampyrer suger!

Nu finns risken att jag missuppfattar syftet med din fråga. Det finns också en risk att jag låter osedvanligt dryg i saken.

Men saken är den att det finns ett ypperligt rollspel (om man är lagd åt det hållet) att spela vampyrer i. "Vampire: The Masquerade" heter det.

Face it: rollspel behöver faktiskt inte ha vampyrer. Hade jag fått råda så hade lamian inte ens kommit in i Eon i första rummet.

Sankt Creigh

Warrior
Re: Vampyrer suger!

Instämmer något så fruktansvärt! :zeppelinare:
Bort med skiten från Eon är min åsikt... hör inte hemma i den här sortens fantasy rollspel som Eon är, fel värld för vampyrer.
Det känns som om man har försökt göra för brett, lite överambitiöst.

Fast som vanligt är det bara min åsikt.

// Creigh

Blasphemy

Swashbuckler

Rollspel behöver inte riddare med skinande rustningar, troll, misslor eller små jäntor med rävsvansar heller.

Krille

Super Moderator

"Rollspel behöver inte riddare med skinande rustningar, troll, misslor eller små jäntor med rävsvansar heller."

Exakt. Men kräver folk att det ska stoppas in riddare med skinande rustning, troll, misslor och jäntor med rävsvans i Vampire? Jämlikhet, för sjutton! :gremgrin:

(eller, lite mindre hätskt, kan man inte få ha åtminstone ETT rollspel som vampyrfri zon?)

Blasphemy

Swashbuckler

Finns väl gott om rollspel som är vampyrfria... Tycker dock att vampyrer fungerar till Eon då de är förankrade till världen och vare sig är Dracula eller Vampire the Masqueraderipoffs. De är dock helt klart vampyriska om än med sina egna små tvists. Och sedan ser jag inte varför Vampyrer och Fantasy inte skulle passa ihop.

Håller dock med om att en spelvärld kan bli för överfull... Ta WoD exempelvis. Det blir bara för mycket med varbjörnar, varekorrar, streetfighters, magiker, wraiths och playboymodeller. Det är ju livsfarligt för en vampyr att jaga fram över stadens gator för att hitta blod. Det kan knappast finnas några vanliga människor kvar i WoD att äta av.

Playboy the Erection

Vampyrernas vara eller icke-vara i Eon

eller, lite mindre hätskt, kan man inte få ha åtminstone ETT rollspel som vampyrfri zon?
Som jag ser det är det en fråga om att "give them what they want". Hur man än vrider och vänder på det så kommer man alltid att kunna uppfatta Eon som ett standardfantasyspel (i bemärkelsen bred grund med alver, dvärgar, drakar och yadda yadda) - det ligger det ju till och med i neogames mål att det ska vara. Därför BÖR det också enligt mig innehålla någon form av vampyrer då det är ett ganska populärt inslag även i fantasygenren. I annat fall hade det med säkerligen ändå efterlysts här och om jag inte missminner mig har det redan gjort det ett flertal gånger...

Sankt Creigh

Warrior

Jo, och i och för sig så kan man ju alltid välja i sin spelgrupp att utesluta vampyrer.

Förutsatt att de inte kommer att få för stort inflytande på EVENTUELLA kampanjer eller äventyr som EVENTUELLT kommer att släppas.

Mvh

Creigh – Som inte alls längtar efter lite fler välskriva äventyr till Eon.

Boridus

Veteran

Förstår inte riktigt vart problemet ligger. Bara för att vampyrer finns beskrivna i böcker betyder ju inte det att ni måste använda dem. Personligen så har jag inget emot vampyrer, utan tycker att de kan, med rätt stämning och känsla bidra till rätt mycket.
Jag hade en kampanjvärld en gång där det bodde en ökand vapenmästare på en stor ö.Han levde ett tillbaka draget liv och odlade sitt vin och sålde det till den närliggande fastlandet. Ön vart besökt då och då av andra respektabla vapenmästare som ville ta sig an den ökände vapenmästaren. Planen var att 2 utav spelarna som spelade just vapenmästare skulle få nys om denne man och besöka honom och tappert försöka ta hans odödliga liv i en duell. Den idén var jag rätt nöjd med och tycker fortfarande att det är ett skönt inslag i en kampanjvärld...

Det jag menar är att bara för att de finns med i spelet behövs de ju inte användas. Men för de som vill så är det ju bra att de finns beskrivna.

Boridus - "Angor Tuchamin Solberin Sarazz, Legendarisk Vapenmästare och Vinodlare, okänd som vampyr"

EVENTUELLA omständigheter

Förutsatt att de inte kommer att få för stort inflytande på EVENTUELLA kampanjer eller äventyr som EVENTUELLT kommer att släppas.
Som man EVENTUELLT inte alls måste köpa... :gremtongue:
Nä, skämt åsido tror iallafall inte jag att det kommer något vampyroptat äventyr så länge eon uppfyller kvoten som populärt fantasyspel!

Ljusetsriddare - som förvisso gillar eons vampyrer men som inte önskar förvandla eon till någon fjantasyfierad WoD-ripoff

Krille

Super Moderator

"Och sedan ser jag inte varför Vampyrer och Fantasy inte skulle passa ihop."

Tja, det är väl ungefär som krut, antar jag. Jag har lika mycket problem med vampyrer i fantasy som andra har med krut - de är helt enkelt inte fantasy för mig.

Krille

Super Moderator
Re: Vampyrernas vara eller icke-vara i Eon

"Som jag ser det är det en fråga om att "give them what they want"."

Som jag ser det så kan fan service gå för långt. I fallet lamia tycker jag att den har gjort det. Eon blir inte ett bättre rollspel av att sätta in ännu ett element som redan är uttjatat, hur många egna vändningar man lägger in på det. Och det tycker jag att forna lamia-diskussioner har visat rätt tydligt.

Krille

Super Moderator
Signaler?

Det läggs ner mer energi från "officiellt håll" på att avväpna mitt vampyrgnäll än på att besvara frågor som hur man gör en "riktig golem" eller tar hand om kongelerade filament.