Nekromanti Vampyr - ett ganska trist liv?

Eagle

Swordsman
Hej!

En sak som slår mig när det gäller vampyrer. Lever de inte ett ganska tråkigt liv? Lever de enbart efter sina blodsugarlustar i evighet eller finns det något högre mål som de strävar efter?

Brottas vampyrer med extensiella frågor? Finns det vampyrer som avundas de levande och längtar efter att uppnå mänsklighet?

Låt oss säga att vi har en vampyr som bor i ett slott med omgivning. Vem handlar förnödenheter & utrustning, klipper gräs och rensar rabatter åt honom? Gör han verkligen allt det om natten när alla har gått till sängs? Om vampyren har mänskliga tjänare som bor i slottet, hur ska de kunna kommunicera med varandra om vampyren typ inte kan vistas i närheten av dagsljus?

Det finns metoder att fördriva och döda en vampyr, men kan man på något sätt få en vampyr att bli människa igen? Isåfall hur?

Kan andra raser än människor bli vampyrer, låt oss säga att en törstig vampyr sätter tänderna i en missla, tirak, alv eller kanske en fet dvärg. Är dessa raser imuna mot vampyrens bett?

Vad är vampyrens ursprung? Varifrån kom den första vampyren och varför existerar de över huvudtaget? De kan ju knappast känna sig särskilt nöjda med sig själva. Jämför en vampyr med en flitig bonde eller driftig köpman - vem av de tre ska bort? Vampyren förstås. han bidrar ju inte ett dugg till samhällets tillväxt, han är ju bara en parasiter som lever på människor och allt det som vi människor byggt upp? Vore det inte ganska rimligt att vampyrer har dåligt självförtroende, så lite som de verkligen uträttar? Latmaskar som sover hela dagarna :)

Hälsningar
Henrik

Duddmannen

Hero
Kort info.

1. De kallas för Lamior i Mundana.
2. Det står MASSOR om dessa i Vandöda och Nekromanti.

Korta svar
Lever de inte ett ganska tråkigt liv? Lever de enbart efter sina blodsugarlustar i evighet eller finns det något högre mål som de strävar efter?
De lever inte alls, och de lever i paradiset! Deras livsmål är att glädja sin gudinna, och hon blir glad av blod.

Finns det vampyrer som avundas de levande och längtar efter att uppnå mänsklighet?
Tvärt om! De avskyr de låga levande och deras oändliga lust till oviktiga saker. För Lamiorna är det enda som verkligen betyder något att tjäna gudinnan. De som inte gör det är intet värda.

Praetori

Warrior
Re: Kort info.

Lamior som levt för länge drabbas av liknande dille som Alver...
enl V&N

GlueBall_UBBT

Warrior
Tirakerna är immuna mot vampyrer. Detta gäller alla de tirakiska raserna. Deras gud, Mahktah (?), skyddade deras själar från demoner och liknande, så deras blod blir odrickbart.

DarkMystic

Swordsman
En sak som slår mig när det gäller vampyrer. Lever de inte ett ganska tråkigt liv? Lever de enbart efter sina blodsugarlustar i evighet eller finns det något högre mål som de strävar efter?
De har väl hobbys som alla andra, så varför skulle dem ha tråkigare för det? Och nej de dricker inte bara blod utan vissa målar tavlor.

Låt oss säga att vi har en vampyr som bor i ett slott med omgivning. Vem handlar förnödenheter & utrustning, klipper gräs och rensar rabatter åt honom? Gör han verkligen allt det om natten när alla har gått till sängs? Om vampyren har mänskliga tjänare som bor i slottet, hur ska de kunna kommunicera med varandra om vampyren typ inte kan vistas i närheten av dagsljus?
Bara de mest korkade av vampyrerna bor i övegivna slott(de har ju äventyrarstämpel på sig) och de som bor vid stora människorstader kan vänta sig lite träpålar i hjärtat.

Det finns metoder att fördriva och döda en vampyr, men kan man på något sätt få en vampyr att bli människa igen? Isåfall hur?
När man blir vampyr så har man druckit en Lamias blod(Lamia=Eonvampyr) och gjort lite bad mojo så ger Gudinnan en förmågorna om man är värdig. Om man kanske skulle bli ovärdig kanske hon tar tillbaks dem. Typ som att börja dyrka Daak och dräpa andra vampyrer(Typ VampireHunter D eller Blade)

Kan andra raser än människor bli vampyrer, låt oss säga att en törstig vampyr sätter tänderna i en missla, tirak, alv eller kanske en fet dvärg. Är dessa raser imuna mot vampyrens bett?
Vampyrerna kan dricka allas blod förutom Tirakernas som är äckligt och blessat av Makhta... Men de enda som kan bli vampyrer är människor. Men det är för ingen annan ras har intresse av evigt liv och dricka blod...

Vad är vampyrens ursprung? Varifrån kom den första vampyren och varför existerar de över huvudtaget? De kan ju knappast känna sig särskilt nöjda med sig själva. Jämför en vampyr med en flitig bonde eller driftig köpman - vem av de tre ska bort? Vampyren förstås. han bidrar ju inte ett dugg till samhällets tillväxt, han är ju bara en parasiter som lever på människor och allt det som vi människor byggt upp? Vore det inte ganska rimligt att vampyrer har dåligt självförtroende, så lite som de verkligen uträttar? Latmaskar som sover hela dagarna
Skaffa V&N för där står allt sånt här.

/DarkoMystic smeker sin V&N extra mycket idag

ClawHawk

Veteran
Lever de inte ett ganska tråkigt liv? Lever de enbart efter sina blodsugarlustar i evighet eller finns det något högre mål som de strävar efter?
Bortsett från alla andra svar som finns i denna tråd, så verkar det som o vampyrer har känslor (efter lite finläsning i bl a. geografica mundana, dessutom har de en mänsklig själ och bör därför vara i besittning av mänskliga känlor), och individer med ett aktivt känsloliv har det knappast tråkigt.

Angående övriga frågor hänvisar jag till resten av inläggen i denna tråd samt V & N.

DarkMystic

Swordsman
dessutom har de en mänsklig själ
Själ? Troligtvis tar gudinnan den och gör en extremmakeover på den så låt oss kalla den en "vampyrisk själ" som liknar den mänskliga själen.

Mouja

Hero
För att svara på alla frågorna.. [Spoiler?]

Jag ska försöka svara på alla dina frågor, men låt oss först gå igenom några få saker...
Det finns ingenting som heter "vampyr" i Eon, här kallas de för "lamia". Man blir inte en lamia genom att bli biten av en, det är en rituell process som gör lamian.
(Out topic)Och vampyrer blir heller inte till genom att man bli biten, det är varulvar. En vampyr blir till genom att man först dricker så mycket av offrets blod så att hon är nära på att dö och sedan låter henne dricka lite av vampyrens blod.(/Out Topic)
Låt oss se över frågorna...

"Lever de inte ett ganska tråkigt liv?"
Det beror väl på vem man frågar. Det är nog lika individuellt som att fråga en människa om han har stora fötter...

"Lever de enbart efter sina blodsugarlustar i evighet eller finns det något högre mål som de strävar efter?"
Det finns olika sekter inom lamiorna, alla är ute efter olika saker. Se V&N för mer information angående dem.

"Brottas vampyrer med extensiella frågor?"
Självklart! De är fortfarande (förhoppningsvis) intelligenta humanoida varelser.

"Finns det vampyrer som avundas de levande och längtar efter att uppnå mänsklighet?"
Absolut..

"Vem handlar förnödenheter & utrustning, klipper gräs och rensar rabatter åt honom? Gör han verkligen allt det om natten när alla har gått till sängs?"
Samma folk som gjorde det innan? Jag tror inte att konungar och baroner klipper gräs och skottar snö själv. Tror du? Och inköp görs ju självklart av ivägsända pergament där det står vad som skall inhandlas. Baroner, grevar och konungar går inte ned till Konsum och handlar mat..
Även att chansen att en lamia bor i ett stort slott är ganska litet, de flesta lamiorna finns där man minst anar det.

"Om vampyren har mänskliga tjänare som bor i slottet, hur ska de kunna kommunicera med varandra om vampyren typ inte kan vistas i närheten av dagsljus?"
Går du och lägger dig innan klockan 20,00 på kvällen? Eller klockan 16,00 på vintern? Om du/dina SLP'er gör det så får de väl kommunicera genom 'post it'-lappar på kylskåpet.,

"Det finns metoder att fördriva och döda en vampyr, men kan man på något sätt få en vampyr att bli människa igen? Isåfall hur?"
Som sagt så är lamior en rituell process där själen binds till den döda kroppen. Att återuppliva kroppen och lösgöra själen skulle nog vara lösningen. Det är bara att skapa en ritual själv som gör det.

"Är dessa raser imuna mot vampyrens bett?"
Allt jag säger är; lycka till med att göra en Tirak till lamia...

"Vad är vampyrens ursprung? Varifrån kom den första vampyren och varför existerar de över huvudtaget?"
Jag hänvisar denna fråga till V&N, har även för mig att det kan stå någonting i L&H - men det var längesedan jag bläddrade i den boken. Utgå från att svaret finns i V&N.

lijat

Swordsman
Ja med tanke på att den förändras i rang till jag tror 7 istället för 3 så är det troligt att något händer

spoiler vandöda och nekromanti
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> dom i tråden som hävdar att lamior bara vill tjäna sin gudinna hur förklarar ni då dom utstötta? </font></td></tr></table>

ClawHawk

Veteran
Enligt mig är det snarare så att det är kroppen som ändras, plus att själen "flyttas längre ifrån" kroppen. Jag har nämligen för mig att det i N & V står att själen låses i kroppen och att man sedan vaknar upp som en varelse med hunger för blod, står inte detta så är det min tolkning. Att sedan vampyrer ofta är grymma(...) kan bero på att detta är ett krav för att klara sig inom Commersium Lamia . Utöver de vampyrer som dyrkar gudinnan finns det även en grupp som agerar på eget bevåg, dessutom kan nekromantiker skapa sig till vampyr, gudinnan skulle knappast göra en extremmakeover på någon som inte var henne trogen, dessutom är gudinnan bortlåst från mundana och kan bara agera där genom sina prästinnor.

Mouja

Hero
*Häller vatten i ett glas och tar en mun full* Pffftt! Det är fortfarande en människas själ, om hon var snäll och naiv innan är hon det fortfarande. Var hon elak och girig så är hon fortfarande det. Hon förändras inte på en kvart, men efter runt 40-50 år kanske hon känner sig aningen förändrad.
Den mänskliga själen binds till den döda kroppen, det är det som hela ritualen går ut på. Inte att vara med i ett dåligt program på tv 3.

ClawHawk

Veteran
Re: För att svara på alla frågorna.. [Spoiler?]

Tycker att en del av ditt svar bryter mot vad som står i V & N och vill bara klargöra att det inte är så det fungerar i mitt Mundana, eller i de andra som skrivit inlägg till tråden (angående de andras Mundana är det bara den uppfattning jag har fått av att läsa deras inlägg, så ta inte hårt på det om det är fel).

Mouja

Hero

Lite mer konstruktivt; vad är det av min uppfattning som bryter mot din?

ClawHawk

Veteran

"Finns det vampyrer som avundas de levande och längtar efter att uppnå mänsklighet?"
Absolut..

"Vem handlar förnödenheter & utrustning, klipper gräs och rensar rabatter åt honom? Gör han verkligen allt det om natten när alla har gått till sängs?"
Samma folk som gjorde det innan? Jag tror inte att konungar och baroner klipper gräs och skottar snö själv. Tror du? Och inköp görs ju självklart av ivägsända pergament där det står vad som skall inhandlas. Baroner, grevar och konungar går inte ned till Konsum och handlar mat..
Även att chansen att en lamia bor i ett stort slott är ganska litet, de flesta lamiorna finns där man minst anar det.

"Om vampyren har mänskliga tjänare som bor i slottet, hur ska de kunna kommunicera med varandra om vampyren typ inte kan vistas i närheten av dagsljus?"
Går du och lägger dig innan klockan 20,00 på kvällen? Eller klockan 16,00 på vintern? Om du/dina SLP'er gör det så får de väl kommunicera genom 'post it'-lappar på kylskåpet.,
Detta bryter mot min syn. Jag tycker inte att vampyrer avundas de levande, de har samma möjligheter till känsloliv och de har deras eget "samhälle" att leva i.

Vampyrer lever inte i slott med tjänare, bortsett från enstaka vamyrer som lever ganska separerade från den mänskliga världen med vandöda tjänare. Förklaringen är enkel: de mänskliga folken uppskattar inte lamiorna (bortsett från kanske den högre adeln i Damarien), och en person som står högt i samhällsskikten bland människor tenderar att dra till sig en del uppmärksamhet, dessutom börjar det nog gå rykten om en högt stående person aldrig visar sig, och någon kan få för sig att undersöka ryktenas sanningshalt.

ClawHawk

Veteran
Re: Kort info.

Spelar du med en lisch??! Spelar ni en Högstämd fantasy-kampanj eller?!

Mouja

Hero

Jag vill mig minnas en historia jag läste om en man som säges vara den första inom Commersium Lamia, vars fru vart brutalt mördad och han vart blodtörstig.. yadda, yadda.. lamia.. Och självklart har lamior samma möjlighet att känna kärlek, hat och allt annat möjligt.. jag har inte påstått annat..

Ehh... läste du inte vad jag skrev? Du säger att lamior inte ofta bor i slott, jag säger detsamma.. jag skriver att chanserna är minimala och du säger att du inte håller med mig men sedan skriver:
"Vampyrer lever inte i slott med tjänare, bortsett från enstaka vamyrer som lever ganska separerade från den mänskliga världen med vandöda tjänare."

Jag må ha formulerat mina svar misstänksamt drygt i vissa frågor, men på denna skriver jag ju svart på vitt: "Även att chansen att en lamia bor i ett stort slott är ganska litet"
Vad är det du invänder mot egentligen?

ClawHawk

Veteran

Jag invände mot den uppfattning jag fått att du hade, men nu har jag sett att det bara var ett missförstånd. Håller dock fast vid att lamior inte avundas levande varelser.