Nekromanti Vampyrer

MAJESTIC-12

Veteran
Är det någon som har regler för Vampyrer till Drakar och Demoner från 1991, jag kommer inte ihåg vilken upplaga, men det versionen som kom 1991. Jag skulle vilja veta värden och så vidare för dom.

Rickard

Urverk speldesign
Hade tänkt att skriva värdena men bilden som Erik Gulliksson har gjort var så snygg så jag var tvungen att scanna in den.

**SPOILER**

**SPOILER**

**SPOILER**

===Taget från Monsterboken 1===
Ett bett ger 1T6 i skada och varje SR som vampyren kan suga förlorar offret 1T6 i FYS. Vid 0 i FYS har offret dött och drabbats av vampyrism. Förlorade FYS kan endast HELAs. En smittad stiger upp den 3:e "dagen efter sin död och är därefter vampyr. Det finns ingen bot /---/ En vampyr åldras inte. Alla fysiska skador och ärr som han fått under sitt tidigare liv försvinner."
Han har dessutom 16 olika förmågor och kännetecken som jag inte orkar skriva (skrev de 8 först men orkade inte längre). Det är de klassiska sakerna:
Kan inte korsa helig mark och rinnande vatten. Har ingen spegelbild. Kan förvandla sig och kommunicera med vargar, fladdermöss, råttor och moln (kan inte kommunicera m. moln). Paralysera offer m. ögonkontakt. Hur denne skadas osv.

/[color:green]Han</font color=green> som inte orkar skriva att detta inte är till DoD6 då detta torde vara självklart

Berserk

Warrior
Fortsättning på temat.

Vi har en liten fejd inom vår spelgrupp, där en del av gruppen med hänvisning till regler påstår att vampyrer inte tål silver. Detta hävdar bestämt en annan del av gruppen att är falskt, och att silvret är varulvarnas stora skräck. Jag tillhör själv de senare. Vampyrer har ändå så mycket de inte tål som solljus, vitlök och kors, och jag har aldrig förr hört att de tar skada av silver. Har någon mera fakta angående fallet?

Finns monsterböckerna på nätet att ladda ner någonstans? Det är störande att inte veta något om dödsriddare, m.fl..

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Renfield

Swordsman
Re: Fortsättning på temat.

Jag kör med följande:
Varulvar halv skada av vapen som inte är gjorda av silver.
Silvervapen gör full skada + lite till.
Silver fungerar som glödgat järn för varulvar.
Varulvar regenererar.
Varulvar kan inte kontrollera sin lykantropi.

Vampyrer tål inte solljus, men kan göra vad fan de vill med kors. Det är tron bakom, inte själva korset. Vitlök funkar inte ett dugg. Kistor behövs inte heller. Eld funkar också väldigt bra. Vampyrer regenererar.

Lite White Wolf och Anne Rice-aktigt, jag vet...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Renfield

Swordsman
[OT]

Den bilden som finns i Monsterboken, Ereb Altorboxen, till Drakar och Demoner 1991 är mycket snyggare. Nils bild är inte särskilt mycket stämning i, även om den är bra målad, rent tekniskt sätt.

Legioth

Swordsman

Men det spelar ju ingen roll, för det är ju rollspel vi talar om.

Om jag som SL: bestämmer att mina vampyrer bara skadas av platinavapen så så är det så, och då är det så enkelt att det är spelarnas problem att hitta platina att göra sina vapen av.

MAJESTIC-12

Veteran

Berserk:

Det låter inte så tufft att de inte tål kors, det låter alldeles för kristet. Det må vara "äkta" men det låter helt mysko. En symbol som inte ens är välsingnad.

Silver låter mer troligt, för det är vad både Varulvar och Vampyrer hatar.

I cannot be caged! I cannot be controlled!Understand this as you die, ever pathetic, ever fools!

Legioth

Swordsman
Kors

Att det är ett kors beror just på att det är kristendom i Europa.

Det är väl egentligen så att det är heliga symboler som det inte tål.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Kors

Det är heliga symboler de inte tål. Detta innebär att de antagligen klarar att se ett kors i Ereb, men att vi har fått en ny förklaring till varför de inte tål solen (Lysande Vägens symbol).

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Kors och annat jävelskap

Om man drar detta vidare skulle det innebära att eventuella vampyrer i vår värld inte skulle kunna vara ute vissa nätter heller (månskära = muslimsk symbol). Dessutom blir det antagligen som i "Carpe Jugulum", vampyrerna inser att det finns en sån mängd religioner som har enkla symboler som cirklar, kors och liknande som symboler att de inte undgår att se religiösa symboler så fort de öppnar ögonen.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Batgass

Veteran
Här är lite mer om vampyrer från monsterboken 1:
Man behåller alla färdigheter och magier från tidigare liv och kan lära sig nya. Vampyren ska sova morgon till kväll på jord från sin grav. Tål inte reliker eller föremål förbundna med "den goda kraften". Undviker vitlöks ätande snubbar/or. Suger iförsta hand folk av motsatta könet.

STY *3 STO *1 FYS 0 SMI *1,25 INT *1 PSY *1,5 KAR *1

Men utgå oxå efter egna grunkor och ideér.

Batgass fumlaren.
"Det är feligt att mänskla"

MAJESTIC-12

Veteran
Det var ju inte snällt :)

Oj, då.... det var lite elakt. Och, ett upp-och-ner vänt svärd skulle ju göra att en Vampyr springer. Och så vidare....

I cannot be caged! I cannot be controlled!Understand this as you die, ever pathetic, ever fools!

Så ser en vampyr ut i DoD-91

Nej, vampyrer tål inte silver( enligt monsterboxen och monsterböckerna). Vampyrer tar halv skada av vanliga vapen och dubbel skada av silver, vidare kan de dödas genom att 50 gram silver kommer in i blodomloppet( vilket iofs är jävulskt mycket silver att ha i ett blodomlopp) eller genom att ett silvervapen genomborrar deras hjärtan. De dör också av att en träpåle körs genom deras hjärta när de sover i sin kista eller att en solstråle berör deras kropp, varvid kroppen förtärs i en enormt het låga.

Vampyrer kan försätta offer i ett handligslöst töcken genoma att övervinna offrets psy med deras egen. De läker all icke-dödande skada som åsamkats dem på en natt om de får sova i sin kista.

Grundegenskaper;
Multipel typvärde
STY *3 32
STO *1 11
FYS 0 0
SMI *1.5 16
INT *1 11
PSY *1.5 16
KAR *1.5 16

KP 21
SB +1T6

Färdigheter
Smyga 25
Gömma sig 25
1 Bett(1T6, halv SB) 12
Upptäcka fara 30
Annars som i levande livet 1T10+10

Weeha!

Angående vampyrer...

Jag kör med att religiösa symboler, typ kors, fungerar olika bra beroende på bäraren, dvs om det är en präst så fungerar det bättre än om en vanlig människa använder den. Om man kör DoD6 kan man ju beräkna SPI. Sedan beror det på vilken religion bäraren+symbolen tillhör, eftersom bäraren hämtar kraft från den aktuella guden. Om guden inte har något emot vampyrer ex, så har heller inte symbolen någon kraft. Att kristna symboler fungerar så bra beror väl förmodligen på att själva vampyrers existens är ett hån mot mänskligheten eftersom de har "evigt" liv.

/[color:purple]Bosse</font color=purple>, som själv inte tror på vampyrer.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

G

Guest

Guest
Re: Kors

Men hur då "helig symbol" då kan man ju bara göra en symbol vilken som helst och sedan fördriva vampyrer med den, betre är om det bara är en myt,så när RP kommer med sin solsymbol(lysande vägen) så skratar bara vampyren åt dem!

Legioth

Swordsman
Re: Kors och annat trevligt

Jag tror inte att det är riktigt så det fungerar. Det måste väl antagligen också ligga någon form av tro bakom.
Jag tror inte att en vampyr skulle ha problem med ett kors e.dyl. som ligger löst på marken. Dock om en troende kristen (eller vilken annan religion som helst med en gud som har ngt emot vampyrer) skulle stå med ett kors i handen, då skulle det hända saker.

Men vad skulle hända, finns det regler för hur vapyrer reagerar på heliga symboler???

Renfield

Swordsman

Det finns ju regler i Vampire: The Masquerade.
Där är det inte symbolen som är mäktig, utan tron bakom. De har en egenskap som kallas True Faith eller nåt sånt, och så finns det en skala. I botten förvårar det bara för vampyrerna, i toppen är man i Jesus klass, och återuppväcker döda, fördriver vampyrer till helvetet med några ord, osv...

M@STER

Veteran
Vigvatten

Hur är det med vampyrer och vigvatten?
Har för mig att en vampyr börjar frätas upp
vid kontakt med vigvatten. ("heligt vatten").
Finns det någon religion i någon av DoD:s alla
världar där detta "heliga vatten" finns?

/Som vampyren sa...

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~

Rosen

Myrmidon

<I>Jag tror inte att det är riktigt så det fungerar. Det måste väl antagligen också ligga någon form av tro bakom.</I> (...) <I>Dock om en troende kristen (eller vilken annan religion som helst med en gud som har ngt emot vampyrer)</I>

Beror på. "Tro" behandlas i kristendomen närmast som en kvantifierbar grundegenskap (nåt som man kan ha lite eller mycket av, eller vara stark eller svag i) men det är inte ett viktigt koncept inom <I>alla</I> religioner.

Inom taoismen, och i shinto, använder man t.ex <I>ofuda</I>, avlånga papperslappar med text på, för att styra och besvärja överjordiska väsen, och även för att jaga bort otäckheter precis som med kors och vampyrer (man kan se dem figurera då och då i manga). Jag hade en maildiskussion om dem en gång med en kille i Guam, som hade praktisk erfarenhet av deras användande, där vi kom in på just trosbegreppet. Han betonade starkt att tro inte hade ett dugg med det hela att göra; ofudan är mer att jämföra med ett juridiskt dokument, en gudomlig "vräkningsorder" från högre ort med makt att driva bort demonen/onde anden ifråga.

--
Åke