Först, jag har inte läst Nekromantiboken men lägger fram ett förslag ändå.
Okej, jag antar att den onda antagonisten har gjort en armé av vandöda som marscherar mot dina hjältars armé. Det klassiska är att de vandöda är hur många som helst men ganska kassa så hjältarna kan slå ner massor. Ha den tanken (eller din vision av stiden) i huvudet när du modifierar fältslagsreglerna.
Kör fältslagsreglerna som vanligt, vanliga vandöda har 2 lägre i OV och samma DV som sin grund ras p.g.a. att de har sämre rörlighet och långsammare reaktioner men kan hålla på längre med större skador.
Det som är dåligt med vandöda arméer är att den gemene vandöda soldaten inte kan ha mer Stridsvana än 5. Stidsvana över 5 kan nämligen bara fås genom refarenhet och de vandöda kan inte lära sig något av erfarenhet.
Fördelen är att ointelligenta vandöda inte flyr utan order att göra så och gör exakt som de blir tillsagda. Härföraren kan därför välja att slå mot sitt Ledarskap istället för truppens stidsvana på de flesta slag.
Nackdelen är att en trupp kommer fortsätta utföra sin sista order hur dum den än är tills den får en ny. Om man tar ut officeraren så kommer de trupper han ledde att fortsätta utföra hans sista order, exakt som han formulerade den. "Anfall bågskyttarna på kullen" kan göra att de vandöda står helt stilla på kullen när det inte längre finns några bågskyttar där, t.ex. om de har retirerat utom synhåll.
Bågskytte mot skelett är en dålig idé men brandpilar kan ha stor verkan beroende på vilka kemikalier som använts i tillverkningsprocessen. Att slå mot benen på vandöda så de faller omkull är en annan bra taktik. De kommer dra sig fram med hjälp av armarna men de vandöda i ledet bakom har inget vett att gå åt sidan eller låta den fallne ställa sig upp. Fällda vandöda blir ofta nertrampade av sina egna.
Det är några idéer som du kanske kan göra något från.
-örn