Nekromanti Vandödas OV & DV rang 3 och stigande....

Isendul

Veteran
Jag skulle undra vad Vandöda och liknande har i OV och DV, jag hade tänkt ha krig mot dem, skulle vara rätt kul.
Men tyvärr så står det inte med i någon av EONs redan utgivna moduler (inte ens Vandöda & Nekromanti).

Kanturi

Swordsman
Ursäkta min "lack of intelligence", men vad är OV och DV? :gremblush: jag vill gärna hjälpa till, men först vill jag veta vad OV och DV är...

//Emil Nises

k7e9

Hero
OV och DV är det något som finns i Krigarens Väg eller något sådant?? Jag har (tyvärr) inte den modulen...

Men ifall det är en del av Krigarens väg, så sägs det ju att Krigarherren ska komma i slutet av nästa månad (har jag för mig) och där kanske finns regler för det...

Annars är mina tankar såhär:
<ul type="square">
[*] En vandöd armé är något sämre offensivt än en mänsklig...
[*] Defensivt är de också sämre, de har ju ingen självbevarelsedrift.
[*] En fördel med vandöda är ju att de inte har moral, och därför aldrig flyr i princip.
[*] De är skrämmande och gör motståndaren mer skakis antagligen, den gemene soldaten har nog inte mött många skelett i sitt liv.
[/list]

Så om det är så att OV och DV är en Krigarens Väg grej, varför inte bara göra lite små modifikationer.

Jag tror att en armé odöda består till stor del av skelett och zombies, Ghuls känns inte rätt... Sedan har de några vandöda av högre rang som ledare och sådant.

Tyvärr kan jag inte vara till så mycket hjälp, men Krigarherren börjar ju närma sig sitt släpp... Där kanske det finns bra grejer... Om du kan vänta med ditt krig en månad! :gremwink:

Isendul

Veteran
Jo, det finns med i "Krigarens Väg" och jag har testat med lite modifikationer, men med tanke på att vandöda har lägre i alla värden förutom rörlighet så prövade jag att halvera värdena, det så bra ut. Men, om de ska ha vapen får man förstås räkna med att de bara får 15+ eller nått.

det verkliga problemet ligger i Kavalleri, vandöda hästar.
det känns ju inte så rimligt...

Flurtis

Hero
Varför inte. Rent regeltekniskt skulle det fungera om man modifierar värdena lite. Tycker personligen inte att det skulle vara orimligt med vandöda hästar om man har med vandöda männsikor. Däremot kan det ju vara svårare att styra och kommandera samt skapa ett vandött kavallri än ett vandött infanteri men det gör ju bara saken mera intressant. Ta reglerna i skapandet av Vandöda och anpassa dom till hästar. Tycker dock att du ska slänga in en modifikation till i OV/DV värdena beroende på vilken Vandöd ledare du har. Detta i ochmed att dom högre vandöda är mycket ojämna i värden och funktioner.

Ymir

Liten kantbaron
Grejen med vandöda, är att de borde ha monstruös 'stopping power'; de saknar alla former av rädsla och kommer aldrig att bryta en formation. Ett gäng vandöda med pikar mot en kavallerianstormning vore med andra ord ganska ägigt. Å andra sidan har en typisk vandöd mindre kroppsmassa än en dödlig, så den borde drabbas av tillbakaknuffning oftare och vara lätt att slunga åt sidan och krossa om en kavallerichock väl lyckas undgå pikarna.

Hur vore det med reglerna för Tomb Kings i Warhammer? De kunde kanske ge lite inspiration? Jag har inte koll exakt; men lite av grejen är att de är en stor jävla skräckinjagande hord, i teorin ostoppbar, men varje enskild krigare är rätt sugig. Sedan kan man förstås komma åt dem alla genom att kutta magikern som styr dem.

Vandöda i Eon är groteskt svåra att nedgöra; det är nästan omöjligt att tillfoga dem allvarliga skador, och att nöta ned dem tar lång tid. Jag tror att de, av den anledningen, borde ha ett högt defensivt värde, men ett lågt offensivt. Viktigast vad fältslagsregler beträffar, torde dock, som sagt, vara att vandöda aldrig blir rädda. Därtill blir de aldrig trötta och skadas knappt av pilar, så en styrka med ridande bågskyttar, tex, hade haft få fördelar emot dem.

I ett fältslag, borde vandöda vara idealiska för att hålla en formation, och/eller vräka sig över motståndararmén en massé för att köpa dyrbar tid och manöverutrymme åt mer flexibla, och levande, styrkor; som är det verkliga hotet mot fienden. Det var så Kumbanigash den Svarte använde sina vandöda i slaget mellan Drunok och Den eviga vindens hord på Pavaras slätter; där Drunok så fick värdefull tid att omgruppera, och Kumbanigashs tiraker blev en effektiv andra anfallsvåg efter de vandöda. Jag funderar på att göra en Wkipedia-aktig redogörelse för slaget till Drunoks Drängar, som ett litet exempel på strategi i Mundana. Vore det intressant?

- Ymir, vill ha vandöda i Rome: Total War

Isendul

Veteran
Ah, fast högt DV och lågt OV är det rätt? jag menar, om du tar en stor monsterhammare (typ, binderakk) och slår på dom då mosas dem och dör, samma sak med ett svärd. bara du bryter ryggen så är dem döda.

om man kikar lite på Vandödas värden så har dem högt i vapen medans de har lågt i TÅL & STY så det sänker dem rätt rejält på DV.

Och Krigsföring x 4 (för hur många gubbar man kan kontrollera) borde ändras till x 8 eller liknande. Samt att den enda ordern som kan ges är Anfall...

men det känns ändå inte rätt...

Flurtis

Hero
Ja vissa vandöda dör lättare av kross skador. Men du glömmer bort att dom inte kan få extraskador, vilket är faktiskt det som tar mest skada. Detta gör att dom blir jäkligt sega och dom högre rang odöda nästan odödliga :gremsuck: . (Anser väll kanske att dom kan vara lite för tåliga ibland, men å andra sidan vet jag inte ifall det finns någon speciell magi mot vandöda?, Typ "Turn Undead")

Jag anser att dom bör ha ett väldigt lågt OV annars kommer dom att bli alldeles för mäktiga. Men å andra sidan så är det ju inte direkt lätt att skapa en vandödsarme. hmm knepigt antar att det handlar lite om situation och spelstil i det här fallet. Om man betänker att det knappast skulle vara spellbart med en arme vandöda då dom skulle vara ytterst svåra att nedgöra på grund utav sina DV, men detta skulle vara realistiskt och jämnt gentemot svårighets graden av att bygga upp en vandöds arme. Det är ju även mera realistiskt att en redan död person tål mer än en levande. Men är det spelbart?

-Flurtis, känner sig kluven i frågan

k7e9

Hero
Som någon sa, hästar borde vara lika lätta att animera som andra saker...
Dock kanske man inte ska sätta en tungt bepasrad snubbe på en skelett-häst då den kanske bryter ryggraden av tyngden när den kommit upp i lite fart...

Sedan att det nog är jobbigt att kontrollera både hästen och ryttaren... Urk... Men annars hade det vart coolt att bara ha hästar som springer på fienden!! *hehehe* :gremwink: Vilken syn!

Nåja, det var bara det jag kom på nu... Inga pansarmonster på skelett-hästar! :gremwink:

Isendul

Veteran
Odöd magi, jo hela saker och sånt, det tar kål på dem istället för att hela dem (rätt kul faktiskt).

Får väl testa på med lågt OV o Högt DV, det funkar säkert.
jag har ju ändå alltid fel när jag tror att jag har rätt...

Isendul

Veteran
Slaktarhästar utan ryttare, kul =D.

det blir nästan som om dem hade en osynlig ryttare (krigrherren)

k7e9

Hero
Visst är det en kul tanke... Det borde vara ganska demoraliserande för motståndaren också... Jag hade iallafall blivit rädd ifall det kom hästar utan ryttare mot mig i perfekt formation...

Vad gör man då?? Speciellt när hästarna är skelett... Så man kan skjuta pil på dom hur mycket man vill, de flesta pilarna går rakt igenom... Burr...

Hjalle

Swashbuckler
jag menar, om du tar en stor monsterhammare (typ, binderakk) och slår på dom då mosas dem och dör
Jaha, och vad händer med en människa om du gör samma sak, tror du?

om man kikar lite på Vandödas värden så har dem högt i vapen medans de har lågt i TÅL & STY så det sänker dem rätt rejält på DV.
De har tvärtom rätt lågt i vapen, medan Styrka och Tålighet i de flesta fall är högt. Skelett har lägre än normalt, men skickar men dessa som slagstyrkor så använder man dem fel. Resten - zombies, exempelvis - har högre Styrka och Tålighet än normalt.

Samt att den enda ordern som kan ges är Anfall...
Varför?

-Hjalle, gör om, gör rätt.

Hjalle

Swashbuckler
Men är det något de förstår, kanske bättre än någon annan, så är det order.

-Hjalle, balsamvinäger.