Nekromanti Vandöda & Nekromanti - Patchtråd

Telephalsion

Swordsman
Nya Vandöda:

Läser om Berserk-mangan, och the skeleton knight är ju sjukt häftig. Skallknekt eller dödskalleriddare lät inte jättetuft, så i studentikos anda tar vi det, just det, på tyska.

Schädelknecht
- [7+] Stat-Mod enligt Ralaviels stärkande balsamering, Nekrotropiska effekten åldra magnitud 3 (lite modifierad, den funkar nu på kort avstånd, men gör inte lika stark åldring, kräver kronotropiska kongelat implanterat i skallen.

En Schädelknekt är ett skelett som modifieras anatomiskt, med stärkande stänger och skruvar, som man sedan fäster en helrustning på. Schädelknecht ser olika ut beroende på rustningsval, men det karaktäriserande draget är att de aldrig bär hjälm, och Skallen är ofta förstärkt med en krona av taggar. I ögonhålorna glöder en spöklik eld, och en nekrotropisk förmåga gör att de svagsinta som möter dess blick åldras i rask takt.

Nekromantiker som skapar en schädelknecht tenderar att också animera en bepansrad stridshäst åt dem. Den grinande dödskallen och rustningen gör den om möjligt mer skrämmande än en dödsväktare att skåda.

Revenant - En revenant är en mäktig högre vandöd som skapas med hjälp av avgrunden. Och med en levande beshjälad varelse som "råmaterial". Likt en dödsväktare måste kroppen vara klädd i rustning, men går att genomföra med endast ett harnesk, en hjälm och ett par handskar, utan handskar blir den vandödas stridfsförmåga kraftigt förminskad med tanke på oförmågan att greppa saker.

Man klär liket i rustningen och därefter ritar man upp ett pentagram med besjälat blod (inte äldre en en dag) på varje rustningsdel som revenanten ska bestå av (de måste vara av metall) samt på offrets bröstkorg, ovanför hjärtat. Därefter gör man ett pentagram kring offret, genomför den alkemiska processen, och i samband med alstringen av nekrotropi offrar den besjälade varelsens själ till avgrunden genom att hugga genom pentagrammet in i hjärtat.

Pentagrammen lyser upp i röd ton, en pyrotropisk avgrundsdemon uppenbarar sig och gjuter sin kraft i kroppen, vilken upplöses till en genomskinlig massa, som brinner med en kuslig blågrön eld. Revenanten svävar upp och är nu skapad. Den har en brinnande immateriell kropp och tar endast halverad skada av vanliga vapen, magiska vapen gör full skada. Lyckas man kapa en lem så kommer rustningsbitarna glöda hett i ob1T6 rundor för att sedan svalna. Om revenanten hinner kan den 'återansluta' förlorade bitar av sin rustning så länge som de glöder.

Revenanter har förmågan att framanna eld, och vapen som de brukar brinner med en spöklik flamma.

(Justerar mera efter kommentarer)

duncan_UBBT

Swordsman
En annan vandöd som borde skapas är Likhögen som omnämns i Encyklopedia Mundana. Jag testade att skriva lite. Säg gärna vad ni tycker. Jag gör en spoilertag så att ni kan minimera om ni vill.
Likhög [Rang 3+]
Beskrivning
En av de mest underliga vandöda är likhögen. Den består av en mängd lik, vanligtvis mellan 9 och 20, som under årens lopp smälts ihop till en hög som ej längre går att separera. Överallt sticker benbitar ut och på ovansidan öppnar sig ett gap med spetsade tänder. Likhögen har inga ansiktsdrag och förflyttar sig mycket långsamt, då den måste dra sig fram med sina många armar och ben. Den brukar vanligtvis sträcka ut sig och kan ockupera flera kvadratmeter stor yta, och den väger vanligtvis runt ett ton men kan ibland växa sig till det dubbla.

Utbredning
På platser där många människor blivit avrättade och sedan lämnade att ruttna kan högen av lik väckas till en likhög. Detta är en extremt långsam process, och det tar vanligtvis över hundra år innan den ens kan börja röra på sig.

När en likhög väl skapats så brukar den mest ligga still och vänta på att något intet ont anande offer råkar vandra in i den. Då greppar den genast sitt offer med tänder och klor och försöker sedan trycka in bytet i sin väldiga mun. Om detta lyckas kommer offret att slitas i bitar av alla de spetsade benbitar som finns i dess gap, för att sedan bli en del av likhögen.

Det finns nekromantiker som fångat likhögar för att använda som fällor i utanför sina tillhåll. Vanligtvis gräver de isåfall en fallgrop där de låter likhögen ligga.

Egenskaper
Likhögens rang är alltid lika med antalet kroppar delat med 3 (Kroppar÷3). Den försöker alltid förtära sina motståndare för att göra dem till en del av sig själva. Varje runda som en varelse sitter fast i likhögens käft får denne Ob4T6 stickskada i Ob3T6 delområden. Likhögen har en handling per kropp som den består av, men spelledaren bör tänka på att inte alla liken kan anfalla då många är placerade på olägliga ställen.

Att döda en likhög är mycket svårt. Varje gång den förlorar ett chockslag säckar en av kropparna ihop medans resten fortsätter strida. De mest effektiva sättet att göra slut på en likhög är att bränna den, då man på det sättet effektivt blir av med dem alla på en gång.

Box: Likhög [Rang 4]
STY: 13 [1T6+10]
TÅL: 13 [1T6+10]
RÖR: 4 [1T6+1]
PSY: (4) [4]
SYN: 9 [9]
HÖR: 9 [9]

Förflyttning: 4 m/runda*
BF: 26 kg*
Chockvärde: 13
Skadekolumner: 10 rutor**
VINIT: 5
Insikt: 5
*Likhögen räknas som en flerbent varelse, men förflyttningen räknas ut med (RÖR+TÅL+10)/6 på grund av dess kroppsbyggnad.
**Likhögens enorma kroppsmassa ger den extra skadekolumner.

Anfallsmanövrer (närstrid):
Bett (9), ObH1T6−1, Bryt(−), SI(1/2).
Greppa*** (9), Se sid. 28 i Spelledarens Guide.
***Likögen har mängder av spetsiga binpipor och en greppning innebär att offret automatiskt får Ob1T6 stickskada i Ob1T6 delområden.

Försvarsmanövrer: Motanfall (9).
Träfftabell: Samma som för humanoider (R2-45 i Spelledarens Guide).

Rustning: Ingen

Färdigheter: Gömma 9, Kasta 9, Speja 9, Spåra 9, Stridsvana 9, Söka 9, Vapen 9.

Språk: Likhögen förstår kommandon på alla språk.

Övrigt: En likhög kan varken få Utmattning, Blogförlust eller Smärta. Likt andra vandöda ser och hör den på magisk väg.

Telephalsion

Swordsman
Gillar det skarpt! Mycket charmig vandöd. Hur skulle den alkemiska processen för att skapa den gå till (går det?)

Poseur

Swashbuckler
Egenskaper
Likhögens rang är alltid lika med antalet kroppar delat med 3 (Kroppar÷3). Den försöker alltid förtära sina motståndare för att göra dem till en del av sig själva. Varje runda som en varelse sitter fast i likhögens käft får denne Ob4T6 stickskada i Ob3T6 delområden. Likhögen har en handling per kropp som den består av, men spelledaren bör tänka på att inte alla liken kan anfalla då många är placerade på olägliga ställen.
Utav balansskäl kanske du borde ta bort den där automatiska greppskadan på OB!3t6! delområden med tanke på att varje LIK! i den vandöda för agera en handling per runda.
Speciellt också med tanke på ;
Greppa*** (9), Se sid. 28 i Spelledarens Guide.
***Likögen har mängder av spetsiga binpipor och en greppning innebär att offret automatiskt får Ob1T6 stickskada i Ob1T6 delområden.
Vilket gärna kan få stå kvar för min del.

Sedan det där med att sluka andra gillar jag. Vore ju underbart coolt om den kunde öka sin rang, typ för var trejde den förtär in i sig själv. Borde gå rykten bland nekromanitker om likhögar som har flera hundra vandöda och väger flera tiotal ton.

Skadekolumner: 10 rutor**
**Likhögens enorma kroppsmassa ger den extra skadekolumner.
Jag tycker det här är helt missvisande och bara kaka på kaka i hårdhet med tanke på ;
Att döda en likhög är mycket svårt. Varje gång den förlorar ett chockslag säckar en av kropparna ihop medans resten fortsätter strida. De mest effektiva sättet att göra slut på en likhög är att bränna den, då man på det sättet effektivt blir av med dem alla på en gång.
Sedan lite småsaker som jag tycker man borde kasta in. Tex att det istället krävs minst 12lik för att skapa dem och de får rang= X lik /3 istället. Alltså minst 4 i rang. De är ju trots allt ganska mycket hårdare en en generell zombie/skelett men å andra sidan vägs det redan upp med den groteska mängden lik som behövs.
Man kanske ska förtydliga det att det borde vara "färska" halvruttna lik så högen har kvar lite kött på benen?
Sedan tycker jag att med rang 4, istället för 3 så bör den extra attributtärningen gå på STY, då de kan samarbeta sin styrka på ett annat sätt.
Förövrigt, så står det rang 4 i din ruta medans det bara är rang 3.

Annars gillar jag väl den lite generellt även om jag får otroliga D&D vibbar utav blobhögen.

/Poseur funderar på Kaffe

duncan_UBBT

Swordsman
Utav balansskäl kanske du borde ta bort den där automatiska greppskadan på OB!3t6! delområden med tanke på att varje LIK! i den vandöda för agera en handling per runda.
Håller fullständigt med dig. Det är ibland svårt att se sådana saker när man själv skriver.

Jag tycker det här är helt missvisande och bara kaka på kaka i hårdhet med tanke på ;
Återigen så håller jag med. Jag har nu sänkt antalet skadekollumner till 7, men behåller regeln om mad som sker när den förlorar ett dödsslag.

Sedan lite småsaker som jag tycker man borde kasta in. Tex att det istället krävs minst 12lik för att skapa dem och de får rang= X lik /3 istället. Alltså minst 4 i rang. De är ju trots allt ganska mycket hårdare en en generell zombie/skelett men å andra sidan vägs det redan upp med den groteska mängden lik som behövs.
Ja, just nu så kan en likhög uppstå i rang 3 om den består av 9 - 11 lik. Det är därför som rangen i början av texten står som 3+. Exemplet är på en "normal" likhög, det vill säga en som ligger på ca 14 kroppar, vilket ger den rang 4. Jag inser nu att detta kanske är lite förvirrande, så jag sänker nog exempellikhögens rang till 3. Jag håller med om att likhögen skall vara hårdare än den generella zombien, men ta i åtanke att de inte bara kan utan även brukar vara av högra rang.

duncan_UBBT

Swordsman
Idén är att likhögen skall vara en ytterligt onaturlig skapelse. Fenomenet uppstår när en stor mängd kroppar inte begravs utan bara blir slängda i en hög där de långsamt förruttnar utan att någon bryr sig. Det går kanske att skapa en likhög, men inte med en alkemisk process. Enda sättet är nog om du återskapar de förhållanden som sker "naturligt". Jag hade den här bilden i åtanke när jag skrev om den. http://elescobillon.laopinion.es/wp-content/uploads/2010/03/auswitch.gif
Skulle du vilja återskapa de förhållandena?

Telephalsion

Swordsman
Hmm, återskapa dödsläger.

Jag som människa? Nej, ytterst ogärna.
Jag som spelledare? Är ju inte omöjligt.
Jag som spelare och nekromantiker? Mest troligt ja. Är likhögen inte lite av nekromantins bonsaiträd då?

Virvelmoln

Veteran
Nekromantikerns rustning:

Nekromantikern omsluter sig i ett annat specialkontruerat skelett som fungerar som ett slags exo-skelett som gör att nekromantikern kan bära mycket mer och ger även extra skydd.

Ofta så förlänger nekromatikerna benen på rustningen så att han ska få en imponerande längd, även längre armar för längre räckvid i strid.

Sedan när ritualen är avklarad så sätter man på en tung rustning, motsvarande en tornerrustning. Vanligtvis en döskalle-aktig hjälm eller annat skräck/respektingivande monument på huvudet.

Kanske ha en enorm morgonstjärna till vapen?

En idé bara, jag lämnar stats och sådant till någon annan.. om ni gillar idén. Ett sätt för nekromantikern att vara skyddad under slagfält.