Nekromanti Vandra, vandra runt i ring, vandra kostar...

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Har någon nån orginell ide på hädelse(r) som sker under en vandring från punkt A till punkt B? De där med 5 st orcher eller rövare som har ett bakhåll på en mörk och otrevlig väg genom Svarta skogen börjar bli lite väl uttjatat.
Alla gar vi haft våra snilleblixtar och kommit på nåt som har blivit ett mindre äventyr även om det egentligen var menat som en mer eller mindre slumpvald händelse.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Rollpersonerna hör rop på hjälp innefrån skogen, de skyndar dit och ser en man ligga fastklämd under ett träd. Mannen är skogshuggare och i stort behov av hjälp, hans ben är krossat. I fjärran hörs svartfolkens trummor, och ljudet kommer närmare och närmare...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,074
Location
Linköping
Har någon nån orginell ide på hädelse(r) som sker under en vandring från punkt A till punkt B?

Är någon av RP:na en girig dvärg? Han kanske ser något som blänker vid sidan av skogsstigen... kan det vara guld? Skenet blir starkare när RP:na kommer närmare.... är det en magisk artefakt eller kanske en farlig varelse som lurar till sig dumma äventyrare.

En vargflock är ute på jakt efter föda!

En (eller flera) av RP:na trillar ner i en fyra meter djup fälla som ett par hungriga orcher/troll ordnat för att få kvällsmat, och snart kommer dom springande från sitt gömställe för att studera fångsten.

Åskväder och blixtar osakar en massiv skogsbrand där RP:na vandrar.

RP:na stöter ihop med en karavan som fraktar slavar. Under natten rymmer slavarna. Ställer sig RP:na på slavarnas sida eller hjälper de till att fånga in dem?

- Känns inte vägen konstig här?
- Jo. *böjer sig ner och studerar marken med sin fackla*
- Muterade mördarmyror!!! Aaaaaaaaaaaah

Var bara lite olika grejer som dök upp i huvudet.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Tack för iden, ska fixa in den nångång...men dock inte inom en snar framtid. Gruppen jag spelleder är genomond. T.ex är en av Rpna är en odöd nekromaniker (odöd p.g.a. påverkan av nekromantin). Risken är stor att de skulle gå flinande förbi
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
RP:na stöter ihop med en karavan som fraktar slavar. Under natten rymmer slavarna. Ställer sig RP:na på slavarnas sida eller hjälper de till att fånga in dem?

Detta kommer att användas...man tackar *buga*
 
Joined
2 Mar 2001
Messages
122
Location
Sverige, Stockholm
Inom kort...

Jag kanske kan hjälpa!

[color:d2691e]Det svultna svinet</font color=d2691e> kommer i en snar framtid vara uppe för besök igen och nu med nya färska arbeten ovh ny inredning. Däribland kommer vi att släppa en modul för just resande vandrare. Tabeller i vilka du slår fram olika händelser.

Stigen slingrar sig fram likt havsormen själv och svansen tycks döljas under granarnas täckande grenar. Ett svagt ljus genomtränger mörkret och RP stiger ut i en liten glänta där Barrdunges druid väntar vid sin stuga.

Men du får som sagt vänta ett kort tag innan arbetet finns uppe för nedladdning.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,513
Location
Helsingborg
× Du kan ju köra klassikern att de kommer fram till en flod som det är en "flotte" byggd över.. Givetvis så är det ett gäng som vill ha betalt för att RP:na ska få tillgång till "flotten".

Jag kom inte på ett bra ord för det jag egentligen menade med flotte.. Flotten är en konstruktion som har tre rep spända över floden och två av repen sitter fast i en kartongliknande båt. Det tredje repet använder man för att dra sig över floden..
Humanoider kostar en slant, riddjur lite mer och husdjur lite mindre.

× De kan stöta på ett djur.. De ser en hjort längre fram på vägen.. Hjorten skakar till när sällskapet upptäcks och springer in i skogen..

× En gammal gubbe rusar fram ur skogen och anklagar RP:na för något.. Efter 5 SR kommer en flicka (11-13 år) fram för att hämta sin gamle senile farfar..

× Det regnar och blåser krafigt... Ett träd har fallit eller har blivit ditsläpad över vägen, ge i.a.f sken av det sista..

× Kan passera ett kärr och se några lyktgubbar (svävande, lysande, odöda huvuden, ses först som svaga ljussken)..

× Skogs/åkerbrand.

× Det blir plötsligt kallare och de ser snö längre fram i skogen.. Börja spela "Vinterskogens hemlighet".

× Riddjuret blir halt.

× Någon får en dröm.. Ge sken av att det är en sanndröm, vilket det givetvis inte är..

× De blir förförda av ett skogsrå.

× En grupp vättar (eller dylikt, småtroll kanske i DoD6?) dyker upp och vill kika närmare på RP:nas utrustning.. Kanske en byteshandel inträffar? De är inte fientligt inställda, men försiktiga.
Är RP:na för snälla så blir en vätte lite väl närgången på deras utrustning (likt Lukes första möte med Yoda).
Börjar de slakta vättarna så blir det en hämndattack lite senare på resan..

× De ser en misshandlad man ligger på vägen.. Han har blivit rånad. Kanske är det en kurir?

× De möter en prisjägare som frågar efter en person och varnar för personen.. Får spelarna att förvänta sig att de ska stöta på figuren.

/[color:448800]Han</font color=448800> som nog kan fortsätta hela natten

PS. Läser senare om org.inlägget och ser ordet "orginell". Nåja, man gör så gott man kan DS.
 

Sunnie

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
50
Location
Green Hill, Panagea
Då jag är en slö fan så har jag inte läst de andra iläggen och sett deras förskag... men här är mitt:

Använd mötestabellen!

Detta kan dock vara riskabelt ibalnd, den enda gången vi använde den i vårat rollspel så stötte vi på en Baneman /images/icons/crazy.gif

/Sunnie
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
De muterade myrorna kanske var en ANING överdrivna men annars har jag också fått jätte mycket bra ideer/images/icons/laugh.gif
 
Top