Vandrande monster

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I de flesta grottor till Dungeons & Dragons, och dess kloner, kusiner och kopior, inklusive de som uppstått under OSR, finns det en tabell för vandrande monster, som slås fram med jämna mellanrum så att rollpersonerna inte bara möter de monster som brukar bo i rummet de befinner sig i, utan även några som bara råkat promenera dit.

Det här är något som är helt okänt i Drakar och demoner, och andra svenska fantasy-rollspel, fram till helt nyligen (och då handlar det om OSR-spel.

Hur kommer det sig egentligen?

Organ

Out of time, out of mind
Vad menar du? Det fanns mötestabeller i de flesta publicerade äventyr till första utgåvan av DoD redan från början. Visst, det fanns inga färdiga sådana i grundspelet men det var underförstått att spelledaren kunde (eller till och med "skulle") göra egna sådana.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad menar du? Det fanns mötestabeller i de flesta publicerade äventyr till första utgåvan av DoD redan från början. Visst, det fanns inga färdiga sådana i grundspelet men det var underförstått att spelledaren kunde (eller till och med "skulle") göra egna sådana.
Ja, ute i vildmarken kunde man stöta på slumpmässiga möten, men konceptet "wandering monster" brukar vara något som man slår för inne i det redan välbeskrivna grottsystemet.

JohanL

Champion
Kommer jag ihåg fel, eller har inte till och med Svavelvinter random encounters?

Christoffer

It's all pig.
Tänker att det i grunden är rätt olika spel. I gammel-d&d så är fokuset att göra bedömningen om är det värt att spendera fem turns till i dungen med att ta sig djupare, har jag facklor nog? Kommer vi ha tur nog? Kommer vi kunna bryta ner dörren framför oss? Överlever vi? Överlever våra fega tjänare som bär allt vi hittat? Vi är ju nere på nivå två och SL slår ju på en annan slumptabell för monster men också för skatter, så fan, vi kanske ska chansa? Hela gamla d&d har väldigt intressant kärna av push your luck där karaktärs nivå relaterar till dungens nivå, monstrens hit dice, skatter osv. Allt det där finns där i regelkärnan. Ny OSR har helt tappat bollen kring detta tycker jag, men det är en fråga för en annan tråd och ett annat knivslagsmål. :) Basic D&D blir ju på så vis rätt mycket som drakborgen, in, försök att överleva, kom ut med skatter. In igen, försök överleva, hitta en väg djupare ner i grottan, överlev, kom ut igen med skatter och livet i behåll. Levla upp. Osv.....

Men, även ex. gamla Runequest har ju liknande, slumpmöten för monster, slumpmöten för skatter baserat på ett monsters treassure value, osv. Här med en tydligare uppmuntringar skapa egna slumpmötestabeller baserat på platser och områden och inte alls knutet till nivå och liknande vilket skapar ett lite annat fokus. Det blir mer för att "visa upp en värld" än att vara en nivå av hot/belöningar som motsvarar vilket nivå vi tagit oss till.

JohanL

Champion
Men, även ex. gamla Runequest har ju liknande, slumpmöten för monster, slumpmöten för skatter baserat på ett monsters treassure value, osv. Här med en tydligare uppmuntringar skapa egna slumpmötestabeller baserat på platser och områden och inte alls knutet till nivå och liknande vilket skapar ett lite annat fokus. Det blir mer för att "visa upp en värld" än att vara en nivå av hot/belöningar som motsvarar vilket nivå vi tagit oss till.
Snake Pipe Hollow kan mycket väl vara det blorbigaste scenario som någonsin tryckts.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hur ser det egentligen ut i de olika regelvarianterna av DoD? I första utgåvan förekommer slumpmöten var tionde minut i templet som ingår i äventyret Bland alfer & troll. I andra utgåvan omnämns slumpmässiga möten, men de tycks vara kopplade just till resor och inte till utforskning av labyrinter (som är den term som används för "dungeons"). Angående slumpmässiga möten sägs det också att spelledarens uppgift är att spelet ska vara balanserat, inte att försöka döda rollpersonerna -- den tredje möjligheten, att låta tärningarna falla som de vill och varken eftersträva balans eller dödlighet, tas inte upp. Samma råd återges i den tredje utgåvan, som i stort sett är samma fast med andra illustrationer. Av de med dessa utgåvor hophörande äventyren har Sarkath Hans gravvalv och Svart duell slumpmöten i vildmarken, men inga i grottorna. Kanske beror det på att dessa är av tämligen blygsamma dimensioner, och det därmed skulle vara svårt att rättfärdiga kringvandrande monster?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
"Bland alfer och troll" har jag aldrig läst, eller ens sett. Det skulle i sådana fall vara det enda exemplet på en mötestabell på en äventyrsplats, och inte bara på resan till och från den.

Om jag inte missat något.

zo0ok

Rollspelsamatör
Min kanske inte så populära gissning är att DoD ville vara annorlunda än D&D, vuxnare och bättre, och då skulle vandrande monster kunna uppfattas som höjden av meningslöst dödande utan att leda varken karaktärerna eller berättelsen framåt.

Titan Games D&D har ganska många monster att välja på. Monstren har levels. Grottvåningarna har levels. Spelet kommer med 1T20-tabell för varje grottvåning (1-3, fler i Expert). Jag tror kanske inte riktigt att man fått till detta med DoD Monsterboken. Jag tror inte det finns tillräckligt många "dumma" monster (jättegeting, krabbspindel, carrion-crawler, kobolder, grönt slem, rostmonster).

Jag har inget stöd i Sinkadus för den första punkten (att vandrande monster är höjden av meningslöst dödande), däremot finns det tydligt i Sinkadus att DoD är inte spelet för "fräcka" monster, utan då kan man spela D&D.

Gamiel

Myrmidon
Min kanske inte så populära gissning är att DoD ville vara annorlunda än D&D, vuxnare och bättre, och då skulle vandrande monster kunna uppfattas som höjden av meningslöst dödande utan att leda varken karaktärerna eller berättelsen framåt.
Sedan har ju inte DoD hela "killpoint" systemet o gåupp i nivå så du blir bättre på att döda monster/tåla stryk

Gerkub

Gelékub
Snake Pipe Hollow kan mycket väl vara det blorbigaste scenario som någonsin tryckts.
Vad innebär det? Jag vet ungefär vad blorb betyder, men varför är just Snake Pipe Hollow så blorbigt?

JohanL

Champion
Vad innebär det? Jag vet ungefär vad blorb betyder, men varför är just Snake Pipe Hollow så blorbigt?
Snake Pipe Hollow är en dungeon, men ungefär allt som händer i den är baserat på slumpslag - är det här monstret hemma just nu, vad finns i rummet annars, en rejäl uppsättning wandering monsters, vad hittar man för skatter, pågår ceremoni i templet… det är inte ens säkert att det mest episka som är möjligt att göra ens uppstår ur slumpslagen. Scenariot bryr sig inte om att leverera en viss plot till dig, det är renodlad setting.