Tänker att det i grunden är rätt olika spel. I gammel-d&d så är fokuset att göra bedömningen om är det värt att spendera fem turns till i dungen med att ta sig djupare, har jag facklor nog? Kommer vi ha tur nog? Kommer vi kunna bryta ner dörren framför oss? Överlever vi? Överlever våra fega tjänare som bär allt vi hittat? Vi är ju nere på nivå två och SL slår ju på en annan slumptabell för monster men också för skatter, så fan, vi kanske ska chansa? Hela gamla d&d har väldigt intressant kärna av push your luck där karaktärs nivå relaterar till dungens nivå, monstrens hit dice, skatter osv. Allt det där finns där i regelkärnan. Ny OSR har helt tappat bollen kring detta tycker jag, men det är en fråga för en annan tråd och ett annat knivslagsmål.
Basic D&D blir ju på så vis rätt mycket som drakborgen, in, försök att överleva, kom ut med skatter. In igen, försök överleva, hitta en väg djupare ner i grottan, överlev, kom ut igen med skatter och livet i behåll. Levla upp. Osv.....
Men, även ex. gamla Runequest har ju liknande, slumpmöten för monster, slumpmöten för skatter baserat på ett monsters treassure value, osv. Här med en tydligare uppmuntringar skapa egna slumpmötestabeller baserat på platser och områden och inte alls knutet till nivå och liknande vilket skapar ett lite annat fokus. Det blir mer för att "visa upp en värld" än att vara en nivå av hot/belöningar som motsvarar vilket nivå vi tagit oss till.