Nekromanti Vanliga frågor på Gondica-forumet

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hjälp till att sammanställa en FAQ till Gondica-forumet, och kom med förslag på vad som ska tas upp!

FAQ står för Frequently Asked Questions, alltså vanliga frågor, och det är tänkt att den ska ta upp sånt som redan besvarats, men som många nya användare undrar över. En genväg jämfört med att posta en fråga (som redan dykt upp många gånger tidigare) och vänta på svar.

Jag skulle kunna ge exempel, men jag har ingen aning om vad det är för frågor som brukar ställas på Gondica-forumet.. Så ni får berätta för mig. (Se dom andra forumen för exempel)

Sedan kan man ju lägga med länkar till viktiga och intressanta trådar som det är bra att inte ha missat.. Kom och gör en FAQ med mig!

-Arvidos, FAQ-ansvarig.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Tja, eftersom jag nyligen läst igenom hela forumet så kan jag säga att "Vad är Gondica" är den enda fråga jag kan komma på som dykt upp ett antal gånger och som dessutom fått suckande svar och hänvisningar till hemsidor..

Gondica-forumet är dels inte såå jätteaktivt och för det mesta är det [color:blue]Nightowl</font color=blue> som har postat inlägget (alias Sebastian Strix för en kort stund).

<CENTER><TABLE><TR><TD>Nattjägaren tittade känslokallt på Sabri.
"Det finns tre sorters människor. De levande, de döda och de odöda."
</TD></TR></TABLE></CENTER>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Sen när blev DU admin? Här är man borta en vecka och så händer sådana där världsomvälvande saker.

Nåja, gällande Gondicafrågor: frågor jag kan komma på är väl mest "är Gondica inspirerat av det antika Grekland" (på vilket svaret borde bli "Nej. dess spelabara arter är hämtade från grekisk mytologi men världen och dess samhällen liknar mer renässansens Europa"), jag har hört att Gondica är ett actionfantasyspel i renässansmiljö, kan ni berätta mer? o.s.v.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Varför händer knappt något här?" /images/icons/wink.gif

<hr></blockquote>



"Därför att Nightowl är på semester." /images/icons/wink.gif

Seriöst - det verkar ha snackats jämförelsevis mycket, till dess att servern pajade ihop - skoj!

ObGondica, på tal om krascher: Fruktansvärt förändrande regel vad gäller mekanismer (och eventuellt också droger och elixir):

Istället för att bara anta att ett misslyckande är ett misslyckande när man hamrar ut en Teori, kluddar på en Ritning eller skall bygga Mekanismen, ge spelaren ett alternativ:
*TIL ökar inte alls, eller möjligtvis med endast ett snäpp.
*Teorin, Ritningen, etc, får en 'Minuseffekt' - en sorts bakvänd Bonuseffekt. Den kan halvera en effekt, eller göra så att det tar dubbelt så lång tid, eller minska en egenskap med 3 snäpp (inte TIL på en Teori, men en Ritning eller Mekanism kan mycket väl minska TIL utgående från tidigare arbete.
Det viktigaste: SL bestämmer Minuseffekten! Den är hemlig tills dess att den realiserats i en Mekanism som man faktiskt provkört, alternativt någon 'buggtestat' den (räknas som en Förbättring). Man har -1T på att 'buggtesta' sina egna grejer, eftersom man blir blind för sina egna fel om man sitter 2T /images/icons/crazy.gif/images/icons/frank.gif/images/icons/hairy.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/sick.gif/images/icons/spook.gif årstider med samma grej. ´Man måste köra en buggtest innan man kan Förbättra bort en Minuseffekt.

Detta gör, på ett plan, Mekanismer mäktigare - vem som helst som lägger ned tillräckligt mycket tid kan gnurka ihop en flogistonmaskin. Å andra sidan betyder det att Mekanismer blir mycket mer svår kontrollerade - de blir vanligare, men mindre värdefulla. Som det nu är, är det ju fruktansvärt frustrerande för en stackars mekanurg som lagt ned 2T årstider utan att få ut NÅGOT av det han gjort - det ger dem inte direkt SLP-status, men...

En mellanvariant är att den som misslyckas kan slå ett 'räddningsslag' mot säg en S lägre en den vanliga för att göra ett försök att rädda situationen, med ovan nämnda nackdelar.

En annan är att ha en regel om den där krut-10:an för Mekanismer - man måste lyckas för att bygga dem som vanligt, men under vissa omständigheter får de Minuseffekter i alla fall. Eller säga att det händer vissa SLP ibland, specifikt de vars värdefulla ritningar faller i händerna på RP ('Vi minotaurer är ju inga sjömän, men det är något med den här flogistonbåten...' 'Ja?' ' Skall inte vattnet vara utanför en båt? Eller är det någon sorts reserv, om vattnet utanför tar slut?')

Nightowl, back on track.
 
Top