"Jag skulle därför vilja ha goda råd från er som kört liknande kampanjer. Vilka nitar kan man gå på? Vad bör man tänka på? Finns det något sätt att förbereda spelarna mentalt på att de inte är äventyrare som kan förändra världen?"
Tja du, jag har en kampanj liggandes någonvart på mitt skrivbord (bokbord ser det mer ut som) som kort och gott heter "Misslekampanjen". Hela skrället bygger på att alla är misslor och bor i en by. Sen leker livet sin gilla gång. En ko rymmer, en farbror blir sjuk och medicin måste göras, en get tar sig upp på ett tag och måste fås ner, en katt klättrar upp i ett träd och kommer inte ner (stor skillnad från geten, katten vill ner men kan inte, geten vill stanna kvar och kämpar emot), skumma gårdfarihandlare dyker upp, snälla gårdfarihandlare dyker upp, skattbetalardags, skördefest, resande tölpar, Blåsippa ramlar i ån och så vidare och så vidare. Skulle bergis bli jättekul, om det inte vore för att vi inte spelar Eon längre
Typiska problem: Rollpersonerna spöar alla som kommer i deras väg. Rollpersonerna beter sig som äventyrare. Det enda man kan göra är att låta deras handligar på konsekvenser. Satt karln i skänkstugan hela veckan och drack upp alla pengar? Ja då blir det en mager månad, adjöss till lillungen som strök med av hunger. Eller något.
Allt jag kommer på på rak arm vid denna tidpunkt på dygnet i alla fall.
Storuggla, hade en liknande kampanj om fiskare...