Ond bråd död
Swashbuckler
Jag är lite påverkad just nu...
Borde vi inte ha en tråd med regelspekulationer som en del i vårt sökande efter det perfekta rollspelet? Det är mitt kall att en dag hitta det perfekta systemet och allt kommer därefter att upplösas i ett nirvana.
Just nu har jag spekulerat kring lite olika alternativ. Senast ett enkelt kortspel som är inspirerat av Burning Empires. Ett spelarlöst rollspel som mer handlar om att berätta historier samtidigt som man spelar ett kompetativt vanligt kortspel.
Historien och spelet/systemet är så löst kopplade till varandra att jag kom på att man lika gärna kunde spela Uno (eller vad fan som helst faktiskt) och rationalisera ihop en historia till det. T ex så kunde gul betyda kärlek och 8 ett värde för situationens allvar. Nästa spelare spelar istället blå 8 (blått betyder hat) och måste berätta hur situationen förändras, hur kärleken förbyts till hat.
Det kanske är uppenbart är detta helt ogenomtänkt, men det känns ändå intressant att fundera över hur historier skulle bli kopplade till olika spel. Vilka historier lämpar sig Vändåtta för, Skittunnas regelfinesser gör sig bäst i spel om...
Borde vi inte ha en tråd med regelspekulationer som en del i vårt sökande efter det perfekta rollspelet? Det är mitt kall att en dag hitta det perfekta systemet och allt kommer därefter att upplösas i ett nirvana.
Just nu har jag spekulerat kring lite olika alternativ. Senast ett enkelt kortspel som är inspirerat av Burning Empires. Ett spelarlöst rollspel som mer handlar om att berätta historier samtidigt som man spelar ett kompetativt vanligt kortspel.
Historien och spelet/systemet är så löst kopplade till varandra att jag kom på att man lika gärna kunde spela Uno (eller vad fan som helst faktiskt) och rationalisera ihop en historia till det. T ex så kunde gul betyda kärlek och 8 ett värde för situationens allvar. Nästa spelare spelar istället blå 8 (blått betyder hat) och måste berätta hur situationen förändras, hur kärleken förbyts till hat.
Det kanske är uppenbart är detta helt ogenomtänkt, men det känns ändå intressant att fundera över hur historier skulle bli kopplade till olika spel. Vilka historier lämpar sig Vändåtta för, Skittunnas regelfinesser gör sig bäst i spel om...