Nekromanti Vanliga spel som grund för rollspel.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag är lite påverkad just nu...

Borde vi inte ha en tråd med regelspekulationer som en del i vårt sökande efter det perfekta rollspelet? Det är mitt kall att en dag hitta det perfekta systemet och allt kommer därefter att upplösas i ett nirvana.

Just nu har jag spekulerat kring lite olika alternativ. Senast ett enkelt kortspel som är inspirerat av Burning Empires. Ett spelarlöst rollspel som mer handlar om att berätta historier samtidigt som man spelar ett kompetativt vanligt kortspel.

Historien och spelet/systemet är så löst kopplade till varandra att jag kom på att man lika gärna kunde spela Uno (eller vad fan som helst faktiskt) och rationalisera ihop en historia till det. T ex så kunde gul betyda kärlek och 8 ett värde för situationens allvar. Nästa spelare spelar istället blå 8 (blått betyder hat) och måste berätta hur situationen förändras, hur kärleken förbyts till hat.

Det kanske är uppenbart är detta helt ogenomtänkt, men det känns ändå intressant att fundera över hur historier skulle bli kopplade till olika spel. Vilka historier lämpar sig Vändåtta för, Skittunnas regelfinesser gör sig bäst i spel om...

Arfert

Facit
Du menar typ Löjliga familjerna passar bäst som Polaris eller nåt åt det hållet? Poker som Spione? Bridge som D&D4?

Ond bråd död

Swashbuckler
Ja, nåt sånt. Fast man borde ju inte begränsa sig till kortspel heller. Monopol borde ju funka också om man bara tar bort alla themes. Kanske blir nån sorts historia om maktkamp. Kanske nåt politiskt där man försöker vinna över delegater i sin kamp mot den andre kandidaten.

I monopol så är strömningen att man först samlar gator genom att använda pengar och köper de man lyckas hamna på.
Det skulle kunna motsvara en karaktärs uppväxt, där han råkar ut för olika saker och får lärdomar och tillgångar därav, samtidigt som han åldras eller blir tröttare då energin (pengarna) minskar.

Nästa fas kommer när nån eller några fått ihop en hel serie av gator och hoppas att nån råkar hamna på dem.
Det skulle kunna motsvaras av en historia om hur karaktärerna försöker besegra varandra med hjälp av olika kunskaper/tillgångar de skaffat sig.

Det skulle ju kunna vara olika organisationer i ett fantasysamhälle också som kämpar om makten. Typ stånd eller religioner eller vad som helst.