Nekromanti Vansinnigaste idéer som fungerat?

anth

Vetefan
I princip alla som spelat rollspel har varit med om följande:
- Rollpersonerna ställs inför ett problem.
- Hela spelgruppen börjar brainstorma hur problemet ska lösas.
De flesta brainstorm-idéerna är helt värdelösa/vansinniga och förkastas omdedelbart - men ibland...
...ibland bestämmer sig gruppen för att genomföra dessa vansinniga idéer.

Vilka är de vansinnigaste idéerna som ni haft och som faktiskt fungerat?

Igår spelade jag i en nybörjargrupp som spelar DnD5-äventyret Lost Mines of Phandelver där rollpersonerna börjar på level 1 och har förhoppningsvis avancerat till level 5 när äventyret är slut.
Ett av de uppdrag rollpersonerna kan få i äventyret är att kontakta en fullständigt livsfarlig varelse vid namn Agatha - för att uppdragsgivaren själv inte vågar göra det och ingen bryr sig om ett par låglevelkaraktärer dör.
Nybörjarna i gruppen är två barn (till en av spelarna). Dessa spelar en gnelf och en dworc och det är ofta de som kommer med de vansinnigaste idéerna - jag hade glömt bort vilken underbar fantasi barn kan ha.
Vår gnelf resonerar att eftersom Agatha är livsfarlig så är det bästa vi kan göra att visa henne att vi är helt ofarliga och egentligen bara gulliga. Och det gulligaste och ofarligaste som finns är en kanin.
Så vi syr en rosa kanindräkt till gnelfen och gör ett plakat med texten: "Snälla döda oss inte."
Så får gnelfen skutta fram i kanindräkt och plakat till Agatha - och det fungerade! :)

God45

#PrayersForBahakan
Vad är en gnelf och en dworc? Låter badass :D

Vi hade en spelare som införde ett avel/kastsystem för Kobolderna han blivit kung över för att avla fram Sorcerers till sina magic missile machine guns. För beskrivningen var att 1 kobold på 10 var en sorcerer och det var 2 på 10 ifall en föräldrar var en Sorcerer. Kobolder blir vuxna på 2 år, karaktären var en Alv så hade all tid i världen. Så till sist hade han lyckats inavla fram en ras av kobolder där alla var magiker och en där typ ingen var en magiker.

Han lastade sedan sina sorcerers (som alla kunde magic missile) i stora vagnar med sköldar och rullade fram dem över slagfält som magiska kanoner. Vill du ta 40d4 skada som inte kan missa? Nej, trodde inte det. Och sedan fieldade han 20 sådana enheter på en gång.

cogitare

Swashbuckler
God45;n258057 said:
Låter lite som vad vi brukade kalla olika ras-kombinationer som man kunde få i Munchkin.

Baserat på det gissar jag att...
... en gnelf är en gnome/elf kombination
... en dworc är en dwarf/orc kombination

Men jag kan ha helt fel. Vet inte hur vilka raser som kan få avkomma med varandra i D&D5 eller om det är helt 'free for all' att blanda olika raser.

Cog.

PS. Jag använder ordet 'raser' för det är vad vi/jag använder som beteckning för ex. orcher, alver, dvärgar, människor osv. För mig är det den term som av hävd blivit standard för detta inom rollspel. Inget ont menat. Och jag skriver detta för jag vet att ordet varit uppe för debatt tidigare och vill döda ev. sådan diskussion i sin linda. DS.

anth

Vetefan
God45;n258057 said:
Spelarna är barn/nybörjare.
Att förklara ras var ganska enkelt (de har sett Sagan om ringen och Bilbo).
Sedan förklarade vi vad halvalv respektive halvorc var: "ens föräldrar är en alv och en människa, respektive orc och människa."
Eftersom de är barn har konceptet "att bli till genom våldtäkt" inte nått deras oförstörda själar - så för dem är en halvorc en person som har två lyckliga föräldrar som bor i en liten stuga i skogen (ungefär som Tom Bombadill och Hjortongull). För dem är rasblandningar i DnD inte konstigare än deras lekkamrat som har en svensk mamma och en afrikansk pappa.
Och gruppens spelledare inte den som säger nej till konstiga idéer...
Så gnelfen är en gnome-elf assassin som inte bryr sig om pengar och därför inte dödar folk om det inte finns andra skäl än pengar inblandade.
Och dworcen är dwarf-orc druid som är supergirig och till och med försöker sälja sina goodberries.
Har jag förresten sagt att barns fantasi är underbar? :)

slanfan

Hero
När vi i slutet på UA skulle spendera tid i Hindenburg (?) ville vi ju inte lämna våran långsamt ihopsamlade bepansrade transport. Men vi ville heller inte dra uppmärksamhet till oss genom att visa upp den för hela staden.

Så vi maskerade den som ett gatukök och smugglade helt enkelt in den till det centrala torget mitt på kartan över staden. Vi drog in lite krediter på att sälja uppvärmda konserver och delikatesser från våra äventyr i vildmarken.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n258072 said:
Eftersom de är barn har konceptet "att bli till genom våldtäkt" inte nått deras oförstörda själar - så för dem är en halvorc en person som har två lyckliga föräldrar som bor i en liten stuga i skogen
Många vuxna har slutit cirkeln genom att gå dit också. Våldtäkt och/eller mördade föräldrar är tråkigt. Mer intressant att kolla på hur den kan tänkas ha sett ut när en dvärg och en orch möte varandra och kärlek uppstod.

Cybot

Mest spelbar
slanfan;n258110 said:
När vi i slutet på UA skulle spendera tid i Hindenburg (?) ville vi ju inte lämna våran långsamt ihopsamlade bepansrade transport. Men vi ville heller inte dra uppmärksamhet till oss genom att visa upp den för hela staden.

Så vi maskerade den som ett gatukök och smugglade helt enkelt in den till det centrala torget mitt på kartan över staden. Vi drog in lite krediter på att sälja uppvärmda konserver och delikatesser från våra äventyr i vildmarken.
Detta är så Mutant: UA att det knappt går att bli mer Mutant: UA.