Nekromanti vapen(huvud)bry

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Tror jag sett någon hobbylösning på detta någonstans - om det är ett krossvapen med spikar så kan du kanske låta det ge +1 i Blödningstakt om det gör skada, eller nåt.

Mvh / Phelan
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
(Principen är väl att någon form av material är mellan kroppen och vapnet som...)

I grund och botten är det fortfarande ett krossvapen så kör med det som kross. (Spikarna kan ju inte tränga in hur långt som helst heller, om du skulle använda stick kan det bli lite konstiga effekter om du får en träff i hjärtat t ex...)

Det är kanske inte helt perfekt men för min del funkar det tillräckligt bra.

Mvh / Phelan
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
jag tänkte mer i banor att man kanske delar upp skadan i 66-33 eller nått. Att merparten är kross men att en 1/3 del är stick.. Verkar det orimligt??
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Morgonstjärnan, borde den inte göra en stickskada + en krosskada??"

Det beror på hur pillig du är. Själv skulle jag inte bry mig - det är för mycket bröl för väldigt lite bandy.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
jo självklart men det är 3vligt att veta.
T.ex. man får ett slag av en morgonstjärna i huvudet.
Om man bara kör med krosskada så har inte spikarna någon effekt.
Men om man har lite stick med så kan man träffa ögat ialla fall.
 

Geequed

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
10
Location
Norrbotten, Luleå
Joh, jag tänkte mig det som så att vid eventuellet pansar gör morgonstjärnan stickskada...alltså den totala skadan K+S i Stick mot pansarets bryt...för att se om eventuella skador uppkommer t.ex på plåtharnesket...

Skadan på kroppsdelen räknar jag bara på K...inte S...men som någon tidigare sa så skulle man ju kunna addera en i blödningstakt för att göra det rimligare.

För jag menar, vad är annars menngen med att ha spikar på "klubbj*veln"???
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Hursomhelst är han jävligt död!

Jo som Geequed sa så är ju spikarna där av en anledning.
Man har dem ju inte för att det skall se farligare ut, det skall vara farligare genom att man har dessa spikar, det är ju inte för att de skall vinna en skulpturtävling
 

Geequed

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
10
Location
Norrbotten, Luleå
Ja, varför inte...

Det huvudsakliga är i alla fall att den gör den krosskada det är meningen att den ska göra...det är juh trots allt ett KROSSvapen...sen att den har lite extra "peppar" genom att den gör +1 i blödning eller smärta eller liknande så gör det juh saken bara mer trolig...

nåja...att börja haspla med något medelvärde ser inte JAG personligen som nåt bra alternativ då det tar lite väl länge..men...visst det fungerar juh också...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Hursomhelst är han jävligt död!

Jo som Geequed sa så är ju spikarna där av en anledning.
´

Rätt mig om jag har fel, men gör inte morgonstjärnan jävelmycket skada jämfört med andra klubbor i samma storlek?
Vad kan kan det bero på månne? :gremconfused:

Och dessutom gör den extra blödning. Det står i reglerna om man orkar läsa. (Med reservation för att det kan ha försvunnit i Eon 2)
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
jo klart att krosskadan skall dominera men vad jag menar är ju i exemplet mot ansiktet så blir man ju smärtsamt medveten om att den har spikar, dessutom så borde pansaret försvagas när det är perforerat vilket minskar absorbationen.
Och om spiken går igenom så kan det bli otrevligt att ta av sig sin rustning, det farliga med morgonstjärnan är att den gör krosskada + spikskadan som kan punktera diverse organ.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Spikarna GER stickskada

Vi har haft ett litet aber i vårt spelgäng:
Morgonstjärnan, borde den inte göra en stickskada + en krosskada??


Det hobbyförslag som nämndes längre ned i tråden är ingen hobbyregel. Enligt regelboken ger morgonstjärnan en poäng Blödningstakt per extraskada, utöver resultaten från Krosskadetabellen, tack vare just spikarna.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Hursomhelst är han jävligt död!

Men under krosskada så kan man inte erhålla organskada.
Om folk ställer sig på ett led och får ett slag av en morgonstjärna så får en anseelig mängd inre skador just pga spikarna...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jag kan bara konstatera att på denna lilla slagväxling har herrarna klargjort varför man inte ska bry sig mer än att kanske ge +1 i Blödningstakt... Allt annat tar en jefla massa tid man kan lägga på själva rollspelandet istället!

Mvh / Phelan
 

Geequed

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
10
Location
Norrbotten, Luleå
Knappast...
Spikarna är ALDRIg mer än tre centimeter..att de skulle kunna punktera ett organ vore osannolikt...

därtemot anser jag att man tar S+K på pansaret just för att se om det tål påfrestningen...för ett punkterat pansar är ett dååååligt pansar...
Ett slag mot ansiktet skulle jag själv modifiera så att om skadan tar i ansiktet kan man juh se om extraskadan blir just öga....om inte så adderar man bara blödningstakt för sticken.. :gremsmile:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Men faktumet kvarstår att spikar gör inre skada, därför applicerar man dessa på sin klubba. Annars är det ingen idé att ha dem. Om jag ser att mina spikar inte gör mer än ett blåmärke ett ev. brutet ben och en liten blodsdroppe så kan jag istället överväga att hugga ned folk med en yxa istället, och detta skulle i sin tur göra morgonstjärna himla impopulär.
 
Top