Nekromanti vapen(huvud)bry

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Spikarna GER stickskada

okej, det har jag missat, sorry.

När vi ändå är inne på ämnet så har Neogames fått frågan om inte stridsgissel (med spikar) också bör ge extra Blödningstakt. Svaret var att spikarna på stridsgisslet är så mycket mindre än på morgonstjärnan, att det inte var motiverat.

Vill man ändå vara petig så kan man ju låta det orsaka en extra Blödningstakt motsvarande halva antalet extraskador.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Spikarna GER stickskada

Korrekt, my mistake. Poängen jag tänkte var att det vore lätt att applicera denna regel på alla fall där krossvapen förses med spikar - stridsgissel med spik, spikklubba osv.

Mvh / Phelan
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Hursomhelst är han jävligt död!

MEN... man får även en massa trauma, vilket man dör av lika hårt som organskador. "Trauma" betyder just att saker och ting i kroppen går sönder i allmänhet, som t ex inre organ. Att man inte får en organskada betyder bara att de inte skadas så svårt att de mer eller mindre förstörs.

Men visst tycker du att det rubbar hela din spelvärld att man regeltekniskt inte kan förstöra organ med en morgonstjärna... släng då in in en organskada när det passar dig. Det är ju ditt spel, improvisera för bövelen!
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Spikarna GER stickskada

Korrekt, my mistake. Poängen jag tänkte var att det vore lätt att applicera denna regel på alla fall där krossvapen förses med spikar - stridsgissel med spik, spikklubba osv.

Se inlägget nedan :gremwink:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
det ju just därför man satt fast spikar på ett krossvapen!
Om man slår någon med sina 3 cm spikar och samtidigt slår med en hammare bakom så skall man se att nog gick den in i magen ändå. speciellt i sidan vid mjuckdelar så kan en spik på en klubba tillfoga mycket skada då klubban trycker huden innåt och spiken perforerar det som vågar komma ivägen. Kallas att försänka.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Hursomhelst är han jävligt död!

det är bara det att om man överlever krosskadan så kommer iaf en trasig lever att snabbt sätta stopp för ens framfart.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Hursomhelst är han jävligt död!

Men är det värt en massa regeländringar och extra tärningsslag för något som lär inträffa ganska sällan?

Renodlade stickvapen lär ju vara mer effektiva när det gäller att orsaka elaka stickskador.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Hursomhelst är han jävligt död!

jo självklart, men av principskäl så tyckte jag att det skulle vara lite annorlunda just med spikar.
 

Geequed

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
10
Location
Norrbotten, Luleå
neee...Inte det...de inre organen tar MER skada av ett krossande slag då de flesta organ innehåller vätska...Vid en krock (med bil) så krossas ibland organ av själva smällen. Att man sätter fast spikar på ett krossvapen innebär inte att man vill komma åt organen utan tvärt om..manvill göra ytlig skada...det vill säga köttsår ...få igång en blödning....Blödning innebär att man dör fort...inte sakta som man ofta gör av en krosskada....

Tro mig..jag kan visa dig nästa gång...kan slå dig lite i mjukdearna om du vill hehe...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Stridshammare större problem

Mja, även om morgonstjärnan har långa spikar så är det flera av dem, dvs när du träffar målet så fördelas energin genom alla spikarna som får kontakt med målet - en lägre penetration. Är det något vapen som egentligen har problem regeltekniskt jämfört med dess funktion är det stridshammaren - om du använder spiken, dvs gör stickskada, kommer du göra MINDRE skada än om du använder kross. Tanken med en stridshammare är just att ta sig igenom hjälmar genom att all energi koncentreras till en liten yta (spetsen), men då en metallhjälm dessutom alltid absorberar stick mer än kross så blir stridshammaren meningslös. (Om du inte råkar vara en väldigt smidig men ganska klen karaktär, men att du då skulle göra mer skada med stridshammaren som stick än en stor och inte så rörlig trukh är också vansinne.) En möjlig ändring är att för alla krossvapen används Kross som grundskada vare sig det är stick eller kross (utom kanske krell-zar). Så, mer extraregler - HURRA!!!

Om du vill ha mer effekt på morgonstjärnan, ge den +1 BT i bas om den gör skada och ytterligare +1 BT per extraskada du gör.

Mvh / Phelan
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
okej, men allt håller som sagt sämre om man punkterar dem, t.ex lungor. Och går magen sönder är det kört, men det kan tänkas att man vill åstadkomma 3 saker då med morgonstjärna:
1. Massiva skador (K)
2. Komma genom huden (S)
3. Kanske få chansen att penetrera ett organ och sedan slit spikarna åt något annat håll.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Stridshammare större problem

eller så kan helt enkelt SL säga att nu fick du så här mycket i blödningstakt. BASTA. eller något i den stilen.
 

Geequed

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
10
Location
Norrbotten, Luleå
Re: Stridshammare större problem

Jamen herredaak...det var juh det jag sa...en grund med +1 i BT och kanske lite extra smärta...*skakar på huvudet*
 

Geequed

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
10
Location
Norrbotten, Luleå
Re: Stridshammare större problem

ja..man kan också tänka sig..om man nu är ett riktigt litet regelfreak att man gör upp att per extra skada så gör man +hum humT6 extra i BT...eller liknande
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Stridshammare större problem

...*skakar på huvudet*

Hörs det något? Jag vill inte ge mig in i en pissing contest, men kollar du hela tråden ser du att jag drog upp +1 BT tidigare i tråden, dessutom var min kommentar här ett förslag på hur +1 BT kan öka med extraskadorna - så den tillförde faktiskt något.

Mvh / Phelan
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Man behöver ju inte veta exakt vad som händer rentregelteknsikt. Det räcker med att konstatera att personen i fråga tar ohemuligt mycket skada och med största sannolikhet dör. Om det är kross-, hugg-, eller strickskada spelar nog inte honom så stor roll... :gremgrin:
 
Top