Nekromanti Vapen och skada

Efram

Veteran
Är det någon mer än jag som tycker att vapen gör alldeles för lite skada?
Om man får ett svärdshugg i magen (eller stick för den delen) mår man inte ganska dåligt då? Man borde förblöda eller oskadliggöras av väldigt dåliga vapen men som det är nu kan man lätt överleva en kastkniv i magen eller bröstet.
Visst kan attackeraren få in en dålig träff och på det sättet göra lite skada men även om du får perfekt på slaget mot färdigheten gör en kniv lite i skada.
Samma sak gäller ju självklart klubbor och andra krossvapen. Ett järnrör skulle i Eon inte göra speciellt mycket skada (som högst K+OB2T6 skulle jag tro, vilket man knappast svimmar eller oskadliggörs av om inte anfallaren har en väldig tur) men om du tänker på hur det skulle kännas med ett järnrör i magen känns det mer som man blir totalt oskadliggjord efter bara ett slag, även om slaget är en halvmiss.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker man ska göra åt det hela men kanske höja skadan en eller ett par tärningar eller nåt vore ju trevligt. Vad tycker ni?

Duddmannen

Hero
Verkligheten

Det som många missar med vapenskador i rollspel är att man på något sätt måste förutsätta att folk inte VILL bli träffade. I en strid står inte folk still och måttar slag efter slag mot ett stillastående mål - man rör sig runt och försöker att inte bli träffad. De storskaliga undanmanövrarna sker i Eon med färdigheten Undvika och den eventuella miss-chansen i färdighetsslaget med vapnet. Den småskaliga undanmanövern visas i den till synes låga skadeverkan.

Järnrör som exempel
Om man saftar i med ett järnrör i en trädstam så gör man massor i skada. Saftar man i lika mycket med järnröret mot en person som rör sig undan, blir skadan mindre. Det finns säkert någon som kan visa med en fin formel hur energin från järnröret är lika hög i båda fallen, men att energin vid träffen blir olika om målet står still eller rör sig bort.

Eller som en krock mellan två bilar. Om A kör i 50km/h mot en stillastående bil jämfört med om A kör 50km/h in bakifrån på en bil som själv kör 40km/h så blir skadorna olika.

"Men om personen inte ser slaget komma? Eller rör sig åt 'fel' håll?"
Det är det som visar sig i det Obegränsade skadeslaget. Ett högt skadeslag får då representera en särdeles tursam träff/otursam undanmanöver. Man får helt enkelt tänka om det där med bra och dålig träff tills EFTER att man sett hur skadan blev. Först då kan man se om träffen var bra. SLaget för vapenfärdigheten visar bara hur bra ansatsen och siktet var - slutresultatet kommer i slutet.

Oj vad jag svamlar nu - hoppas att ni förstår mitt resonemang här.

k7e9

Hero
Håller med...

Bra sagt!! *weehehehy*
Helrätt tycker jag... Så det är, så det ska va... Så det jag ser det... :gremlaugh:

*hålla med hålla med*

Avslagen_Cola

Warrior
Re: Verkligheten

Kan hålla med dig här, det funkar bra som det är.
Dock är det lite jobbigt att man först slår för att träffa, sen vart man träffar, sen hur mycket skada, sen hur allvarlig skada. Fyra slag där andra rollspel har ett.
Frågan är om man inte kan ta bort ett av slagen? Låta de andra slagen avgöra hur det utfaller. Grejen är att man kan få in en klockren träff med fet skada i halsen och ge ett köttsår utan amputationsrisk.... Det känns fel. Det är ju bra med ytliga skador, men de allvarliga behöver ett lyft! (även om det är bättre i Eon III än i Eon II)
För övrigt så kör jag att skadorna alltid blir /5 istället för /10, så att köttsåren ger lite mer skada.

ZaiToh

Warrior

Har tagit bort ett av slagen genom en husregel. Funkar förvånansvärt bra.

Det är tänkt att en person med hög FV gör renare slag, varvid sannolikheten för att skada (genom att t ex hugga mot känsliga delar) ökar pga bra träffar. Skadevärdet är helt enkelt hur bra hugget var, inte var det träffade.

Observera att en ny spelare inte kan träffa var som helst. Vilket är precis så som jag vill ha det då en rookie inte ska kunna stöta klingan genom revbenen utan snarare trycka igenom och med kraft snarare än finess lyckas träffa hjärtat.

/ZaiToh

Avslagen_Cola

Warrior

Det är en god tanke, låter bra i mina öron.
Egentligen tycker jag också att man borde slå Ob1T6 på extraskadan om man slår perfekt på träffslaget, utifall man inte kör med din husregel.
Funderade lite på om man kunde ge fasta vapenskador och låta slumpen ligga i hur bra man träffar och vilket extraskada man ger, dock kanske detta inte funkar i praktiken. Grejen är att en missla med huggande dolk inte kan knuffa tillbaka eller amputera nåt på en trukh.

ZaiToh

Warrior

Det är ingen dum idé... ingen dum idé alls. Dock skulle mina spelare halshugga mig om jag föreslåg något sådant för är det något slag de gillar så är det just skadeslaget ;)

Skulle snabba upp strider med flera motståndare rejält dock... så om du kommer på något bra skulle ju iaf SLP kunna köra med det om de är riktigt många (och spelarna får köpa att de stora talens lag får råda lite ;)

Se vad som händer om du ersätter Ob1T6 med fyra och addera ihop. Sen är det ju bara att slå för träff, försvar, var, dra bort pansar, titta på skadan och sätta ut skadan.

Ett alternativ vore ju att stryka var du träffar och köra med något medelvärde där med. Är mer och mer sugen på ett system som bara avgör om personen är vid medvetande eller inte, samt hur skadad han är. Resten kan gott vänta tills någon läkare/motsv undersöker honom närmre.

/ZaiToh

Robert G

Veteran

Helt rätt, så borde det vara. Jag tänker på min egen erfarenhet som kampsportare och intygar att det har mycket att göra med motståndaren hur bra man träffar, om han/hon går undan eller nått.

Avslagen_Cola

Warrior

Ett köttsår är ju u princip en ytlig träff och en träff i hjärnan sitter djupt. Frågan är bara vad som händer med ytliga träffar. Ger vissa vapen alltid ytliga träffar eller?
Grejen är väl att deras magiska Ob-moment försvinner... Typ 5 sexor på lika många tärningar med en totalsumma av 54 är alltid kul... men egenltigen, med tanke på hur tillbakaknuffad man blir är det inte 100% realistiskt.

Var man träffar tycker jag ändå ska finnas kvar, så att man kan sikta, ha rustningar som inte täcker allt osv... dock borde handen vara känsligare! Fingar är lätta att amputera, du har rätt mycket känsliga delar i handen och borde således få allvarliga men om handen huggs av.

ZaiToh

Warrior

Ger vissa vapen alltid ytliga träffar eller?
Intressant fråga... om jag bara förstått den. ;) Ytlig träff eller inte är tänkt att regleras lite av hur duktig du är... men utveckla gärna.

Kör jag med husregeln ovan är jag rätt så nöjd. Färdigslagna slag för SLP och ett slag mindre gör att det flyter på hyggligt och realismen behålls vid små strider. Vid större är jag inte lika mycket nöjd då det tar för lång tid.

Vid större strider är det än mer kaos och du bryr dig egentligen inte om fienden fick en stöt i härtat eller blev bedövad av ett slag i huvudet - ligger fienden ner är det en bra fiende! ;) Visst har du rätt i att vissa delar täcks av rustning, andra inte. Men du kan också hoppas upp och sätta dig på att man hela tiden försöker träffa oskyddade delar. Får man en hög skada kan man helt enkelt tänka sig att den träffen måste ha tagit på ett oskyddat ställe eller träffat något vitalt bakom ett pansar. Who cares - DUCKA! Nästa kämpe är långt viktigare än att analysera hur fienden nerkämpades. Detta skulle kunna motivera mig att få bort träffaslaget vid större strider och gå på ett medeltal där med (summa[skyddsvärde*delområdesstorlek)/summa[delområdesstorlek] - för hugg, kross och stick). Ett högre värde resulterar i att sannolikheten minskar att träffa ett oskyddat område varvid det fortfarande är motiverande att skaffa fullkroppspansar.

Hoppas du förstår min motivering.

/ZaiToh

Avslagen_Cola

Warrior

Utifall vapnen skulle ha fast skada, blir det då att vissa attacker inte kan ge allvarliga skador?

Håller med om dina argument när det gäller större strider. Man kan ju se det som ett par armskenor i stål ger en allmän fördel, man får lite bättre skydd rent allmänt helt enkelt.
Stora strider tar för lång tid annars, det räcker med 6 mot 8 för att det ska bli jobbigt...
En fördel är att man bara behöver slänga in två slagsmål för att förlänga ett kort äventyr med en dryg timme :gremtongue:

nordan

Swordsman

Jag har funderat på att begränsa OB-effekten något genom att bestämma att värdet inte får gå över (ursprungliga antalet t6:or)x 10 + ev. skademodifikation (t.ex. +2 om skadan är ob3t6+2). Kan kanske vara något att tänka på.