Nekromanti Vapen som andvänds i krig?

Ottar

Veteran
Jag har vid ett antal tillfällen läst här på forumet att vissa vapen och rustningar endast endvänds i krig. Min fråga är då, är det historiskfakta eller någon relgel? finns det någon lista på vilka vapen som inte lämpar sig som civila vapen?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
finns det något som heter "civila vapen"? Allt utöver en kniv eller vedyxa bör ju vara vapen som används i krig. Varför skall man gå omkring med ett stridssvärd om man inte är soldat?

Ottar

Veteran
nej, men jag tänkte mig snarare vilka sorts vapen sjömän, vildmarksmän, smugglare och rövare tänkas ha? (knappast slagsvärd, storsvär och senare (hoppas jag stavade rätt :gremsmile: båge)

Krille

Super Moderator
  • Kan vapnet tänkas ha något civilt bruk, som till exempel jakt eller att fälla timmer? Observera att "självförsvar" inte är att räkna som civilt bruk i det här fallet. Om svaret är "nej", gå vidare med övriga frågor.
  • Är vapnet till för att mosa en motståndare i rustning? Morgonstjärnor är typiska sådana vapen. Om svaret är "ja" så är det ett krigsvapen.
  • Är vapnet såpass speciellt att det bara är praktiskt på slagfältet? Tvåhandssvärd och lansar är typiska exempel: tvåhandssvärd är till för att röja pikformationer, vilka bara finns på slagfält, och lansar används i kavallerichock, en taktik som bara används på slagfält. Om svaret är "ja" så är det ett krigsvapen.
  • Är vapnet förbaskat opraktiskt att bära med sig, om man inte har en häst, kärra eller annan företeelse som specifikt är till för att bära vapen och utrustning? Om svaret är "ja" så är det ett krigsvapen, och det släpas med stor sannolikhet av trossen.

Ottar

Veteran
Hur är det föresten med Hornbågar andvänds dom endast i krig. Är det bara kortbåge som gäller i fredstid?

Krille

Super Moderator
"Hur är det föresten med Hornbågar andvänds dom endast i krig. Är det bara kortbåge som gäller i fredstid?"

Jag är osäker på hur det är i verkligheten, eftersom hornbågar hör till en annan kultur än den europeiska medeltida. De användes i Främre Asien sedan... tja, redan före de gamla grekerna, och kom att användas av alla antikens folk under Antiken. Under medeltiden var det bara araber och mongoler som använde dem, men huruvida de användes "civilt" vet jag faktiskt inte. Det verkar rimligt att åtminstone mongolerna använde dem civilt.

I Mundana är det dock upp till dig. Förmodligen så skulle jag tillåta alla sorters bågar som civila vapen - förutsatt att de var avsträngade när de transporterades.

Pendragon

Swashbuckler
Hur är det med armborst då?

Jag antar att ett lätt armborst motsvarar ungefär ett gevär, dvs ungefär lika vanligt på slagfältet som i civil jakt.

Dubbelarmborst och Krell-Spaz bör väl då närmast motsvara automatkarbiner och tunga armborst pansarvärnsgevär eller buffelbössor?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Krille

Super Moderator
"Hur är det med armborst då?"

Åtminstone schweizarna var läbbans stolta över sin skicklighet med armborst (jfr Wilhelm Tell), så det är inte omöjligt att i alla fall de lättare armborsten används civilt. Däremot är jag rätt skeptisk till de tunga eller snabbskjutande sakerna. Man har inget behov av sådana civilt.

ripperdoc

Myrmidon
Armborsten utvecklades ju främst för att slå hål på rustningar...

Jag är tveksam till att jägare såg en anledning till att "byta upp sig" från en båge till ett mkt dyrare armborst.

/RipperDoc

Krille

Super Moderator
"Jag är tveksam till att jägare såg en anledning till att "byta upp sig" från en båge till ett mkt dyrare armborst."

En anledning kan ju vara att man inte har lust att tillbringa fem år med att träna så att man har en chans att träffa det där jefla rådjuret. :gremwink:

Jo, dom skulle nog göra det. Plus att dom skulle ha ett förgyllt, ädelstensdrypande kortsvärd med sig.
Om dom inte är Sabrier, i vilket fall det skulle vara ett Calanasvärd för sörlänningarna.

Korpen

Hero
Skulle nog tro att armborst är rätt vanliga som jaktvapen, särskilt bland icke-proffisionella jägare. Man kan se att armborst var vanligas i länder där bönderna faktiskt hade möjlighet att jaga, som t.ex Sverige och Schweiz, eller bland adeln i feodala länder. Kan dock nämnas att "smygande" jakt till stor del är ett modernt påfund, det var inte riktigt möjligt innan gevären kom. Medeltida jakt litade mer till drev och fällor än förmåga att smyga sig på bytet.

Björn Hellqvist

Swordsman
Jakt

Sverige var under medeltiden exportör av ekorrskinn. Dessa jagades med armborst som sköt klumppilar för att pälsen inte skulle bli 20% hål och 80% päls... Dessutom ville man ju inte skjuta bort pilar i onödan.