Nekromanti Vapen?

zuntona

Swordsman
Här sitter man o skisskar på lite vapen och då börjar jag fundera på en sak. Hur mycket vapen ska de finnas? Räcker det med bara typ Storsvärd, Slagsvärd och så vidare eller ska jag utveckla en liten arsenal med vapen för varje kultur?
Det senare kommer ta väldigt lång tid så innan jag börjar skulle jag vilja veta vad folk tycker om det.

Rising

Vila i frid
Det beror som alltid på hur ditt rollspel fungerar och vad du vill få ut av det. Behöver dvärgar slåss med helt andra yxor än människor? Behöver man kunna skilja på Bröksvärd och Kröksvärd osv? Jag gör ett serieinspirerat fantasyrollspel med djur och älvor i huvudrollerna där jag ansett att spelarna definitivt skall syssla med annat än att väga olika vapen mot varandra. Jag tar endast med de vapen som beter sig väldigt olika från varandra; spjut, värja, kortsvärd, stridsgissel, stridshammare, piska, kniv osv. Sedan anser jag att långsvärd säkert kan finnas i massor av olika kulturer och utföranden, men de fungerar allihopa mer eller mindre likadant och därför behöver man inte skilja på dem.

I ett vapentokigt rollspel skulle man säkert kunna resonera på ett annat sätt.

Titta på ditt rollspel, hur det fungerar och vad du vill få ut av det. Då först kan du avgöra hur det skall hantera vapen. Om du vill ha stora listor med massor av vapen; se till att inte vissa vapen blir bättre än alla andra på samtliga sätt och vis. Då vill ju alla använda just de vapnen och din stora lista blir tämligen onödig.

/Rising

Rickard

Urverk speldesign
Om du är osäker så gör research.. Det är vad jag skulle göra om jag skulle göra ett nutidsrollspel (då jag inte kan någonting om nutida vapen).. Titta på vapen från olika kulturer och ta insperation.. Du kommer säkert hitta olika sätt hur ett svärd eller en stridsklubba ser ut..

Det tråkiga med detta är att du då lika gärna kan sno från andra fantasyrollspel då dessa säkerligen också baserar vapnen på just denna världs vapenkultur (mest Europas 800 till 1600-tal då)..

~Kom å tänka på, när [color:\\"green\\"]Han[/color] skrev om vapen från olika kulturer, om nutida skjutvapen verkligen skiljer sig från land till land

Cybot

Mest spelbar
Samma sak. Bara det att "storsvärd" är en försvenskning(och förvanskning) av det engelska "Greatsword".

zuntona

Swordsman
Vad listig du är Herr Nils. Jag var trött när jag skrev inlägget så jag tänkte inte på vad för namn jag använde på svärden.

Insignia

Swashbuckler
Schlachtschwert

"ett tyskt schlachtschwert som på svenska troligen blivit slagsvärd"

Jag tycker att det borde ha översatts till "slaktsvärd" istället, för det låter roligare >:D

Vindhand

Myrmidon
Ett knep för den late

Bygg regler för ett fåtal vapen och variera kulturernas namn och utseende på dessa så mycket du tycker är lämpligt. Ett spjut är ett spjut oavsett om det heter Yari, Björnspjut, Storspjut o.s.v.

Ghorgareth

Warrior
Vapenlistan

Om du funderar på hur dina vapen ser ut, se till att de passar in i världen och stilen. T.ex en kaosinriktad värld med demoner och onda ting i varje hörn kan te sig underlig med värjor. Men ändå kan det vara just detta som gör spelet kul att spela. Något som bryter av mot andra spel i samma genre. Mängden vapen är irrelevant. Kommer du på 100 vapen så blir alla mer eller mindre en variant på varandra, och har de ingen unikt karakteriserande egenskap, så blir mängden onödig. (Har du 100 helt unika vapen, så grattis!) Hoppas du kommer fram till ngt.

Tarill

Warrior
Håller också med om att man kan generalisera vapnen ned till ett fåtal olika...vill personen sen ha en mod. version på ett vapen så får de väl det då, men det funkar inte på ett annat sätt (om de inte vill ha onödiga piggar och annat skit som kan försämmrar vapnets funktion, ex få det att bli lättare att ha sönder).

zuntona

Swordsman
Rollpersonerna ska inte väga vapen mot varandra utan när dom är ute och reser i andra länder upptäcker dom att deras vapen anses exotiska där och vapnen som finns där skiljer sig från deras. Inte vapnen är bättre eller sämre bara annorlunda.