Det beror som alltid på hur ditt rollspel fungerar och vad du vill få ut av det. Behöver dvärgar slåss med helt andra yxor än människor? Behöver man kunna skilja på Bröksvärd och Kröksvärd osv? Jag gör ett serieinspirerat fantasyrollspel med djur och älvor i huvudrollerna där jag ansett att spelarna definitivt skall syssla med annat än att väga olika vapen mot varandra. Jag tar endast med de vapen som beter sig väldigt olika från varandra; spjut, värja, kortsvärd, stridsgissel, stridshammare, piska, kniv osv. Sedan anser jag att långsvärd säkert kan finnas i massor av olika kulturer och utföranden, men de fungerar allihopa mer eller mindre likadant och därför behöver man inte skilja på dem.
I ett vapentokigt rollspel skulle man säkert kunna resonera på ett annat sätt.
Titta på ditt rollspel, hur det fungerar och vad du vill få ut av det. Då först kan du avgöra hur det skall hantera vapen. Om du vill ha stora listor med massor av vapen; se till att inte vissa vapen blir bättre än alla andra på samtliga sätt och vis. Då vill ju alla använda just de vapnen och din stora lista blir tämligen onödig.
/Rising