Re: Nitpick
"1) Jag skulle bli förvånad om du hittar en katana som är 1000 år. De kom först på 1400-talet. "
Måhända, men de finns ännu var och är i god kvalité...
"2) Vilket svärd som helst kan hålla i tusen år, om det förvaras rätt och vårdas."
Ja, men frågan är hur bra man kan vårda och förvara ett svärd när man är mer eller mindre halvdöd i ett par år, aldrig ser någon civilisation, osv...
"3) Skillnaden mellan europeiska och japanska svärd ligger inte i mjukhet, utan i tillverkningsteknik. Japanerna utvecklade en teknik för differentierad härdning, som gör att eggen blir hård och skarp medan basen är mjuk och seg. Som bieffekt av denna härdningsteknik drar ryggen på ett japanskt svärd ihop sig något, vilket ger dess karakteristiska krökning. Europeiska svärd har inte differentierad härdning, men alla andra tekniker (vällning/vikning etc) finns där. I övrigt är kvaliteten ungefär jämbördig - en 1600-tals-katana har normalt sett lika hög kvalitet som en europeisk 1600-talsvärja."
Allt utom det där sista om kvalitén visste jag redan, och det var eggen jag syftade på. För övrigt så har jag inte hört samma sak om förhållandet i kvalité mellan öster-västerländska svärd. I boken "Vapen - världen över" av Bo Karlsson, tar han bland annat upp tillverkningsteknikerna för Claymores och Katana, och enligt honom så skiljer de sig åt väldigt mycket i kvalité. Kanske inte omedelbar effekt, men i livslängd. Okej, han kan ju ha fel, jag vet inte hur tillförlitlig den boken var, men jag har inte mycket annat att gå på. Tack för länken, btw.
"4) Livslängden för ett europeiskt svärd som används aktivt i fält ligger på ca 100-150 år, vilket (otroligt nog) är livslängden på ett japanskt svärd som används i fält. De japanska (och europeiska) svärd som överlevt längre än 150 år är sådana som inte används särskilt mycket i fält, utan tvärtom vårdas och förvaras de som en del av rustkammarens arsenal eller för dräkt- och dekorationsbruk."
Samma sak där som ovan, det var inte vad jag hört, men sit the same, I got the message...
"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."