I Svärd och trollkonst har alla vapen de två värdena manöverbonus som läggs till rollpersonens färdighetsvärde då han anfaller eller försvarar sig samt skada som adderas till hans grundskada då han träffar någon med vapnet. Dessutom kan vapnet h X antal egenskaper som gör det mer "personligt".
Här nedan följer en samanställning av de egenskaper jag har tänkt ut än så länge, kom gärna med synpunkter på dem eller med förslag på egenskaper som saknas. Det är fantasy med ett enkelt regelsystem så det ska inte var något allt för tillkrånglat. Det behöver inte vara hundraprocentigt realistiskt, det är viktigare att det är spelmässigt intressant.
Ledat
Vapnet består delvis av en kedja eller andra rörliga delar. Det gör att vapnet är omöjligt att parera med men gör också att det är svårare att blockera med en sköld då det kan vika sig kring skölden. Manöverbonusen adderas bara till anfallsvärdet men inte till försvarsvärdet. Då en försvararen använder en sköld minskar försvarsvärdet som han får från skölden med två.
Litet
Vapnet kräver väldigt lite utrymme och dess manöverbonus ökar därför med ett då striden utkämpas i ett trångt utrymme.
Långt
Ett långt vapen kan användas för att attackera fiender som står bakom andra varelser men dess manöverbonus minskar då med ett.
Lätt
Ett lätt vapen kan hanteras lika väl av någon som är snabb och rörlig som av någon som är stark. Man kan därför välja att använda attributet Smidighet som grund för anfallsvärdet i stället för Styrka.
Krossande
Ett krossande vapen gör dubbelt så mycket skada på de flesta hårda föremål, exempelvis dörrar. Med även på vissa varelser, exempelvis skelett. Slå skadan som vanligt och multiplicera den därefter med två.
Penetrerande
Ett penetrerande vapen tränger lättare igenom olika slags rustning och skyddet från ickemagiska rustningar minskar därför med två.
Snabbt
Ett snabbt vapen kan användas för att göra två anfall under samma runda. Men man får då använda en tärning mindre vid båda dessa anfall. Även om man använder två vapen som båda är snabba kan man maximalt göra tre anfall under en runda.
Stort
Ett stort vapen är svårt att hantera om man inte har gott om utrymme. I trånga utrymmen minskar därför dess manöverbonus med två och dess skada med ett.
Tungt
Ett tungt vapen kan bara användas av rollpersoner med Styrka fyra eller mer. Är det inte ett tvåhandsvapen kan det dock användas som ett sådant även av rollpersoner med lägre Styrka.
Tvåhands
Vapnet kan inte användas med en hand utan måste fattas med båda händerna.
Här nedan följer en samanställning av de egenskaper jag har tänkt ut än så länge, kom gärna med synpunkter på dem eller med förslag på egenskaper som saknas. Det är fantasy med ett enkelt regelsystem så det ska inte var något allt för tillkrånglat. Det behöver inte vara hundraprocentigt realistiskt, det är viktigare att det är spelmässigt intressant.
Ledat
Vapnet består delvis av en kedja eller andra rörliga delar. Det gör att vapnet är omöjligt att parera med men gör också att det är svårare att blockera med en sköld då det kan vika sig kring skölden. Manöverbonusen adderas bara till anfallsvärdet men inte till försvarsvärdet. Då en försvararen använder en sköld minskar försvarsvärdet som han får från skölden med två.
Litet
Vapnet kräver väldigt lite utrymme och dess manöverbonus ökar därför med ett då striden utkämpas i ett trångt utrymme.
Långt
Ett långt vapen kan användas för att attackera fiender som står bakom andra varelser men dess manöverbonus minskar då med ett.
Lätt
Ett lätt vapen kan hanteras lika väl av någon som är snabb och rörlig som av någon som är stark. Man kan därför välja att använda attributet Smidighet som grund för anfallsvärdet i stället för Styrka.
Krossande
Ett krossande vapen gör dubbelt så mycket skada på de flesta hårda föremål, exempelvis dörrar. Med även på vissa varelser, exempelvis skelett. Slå skadan som vanligt och multiplicera den därefter med två.
Penetrerande
Ett penetrerande vapen tränger lättare igenom olika slags rustning och skyddet från ickemagiska rustningar minskar därför med två.
Snabbt
Ett snabbt vapen kan användas för att göra två anfall under samma runda. Men man får då använda en tärning mindre vid båda dessa anfall. Även om man använder två vapen som båda är snabba kan man maximalt göra tre anfall under en runda.
Stort
Ett stort vapen är svårt att hantera om man inte har gott om utrymme. I trånga utrymmen minskar därför dess manöverbonus med två och dess skada med ett.
Tungt
Ett tungt vapen kan bara användas av rollpersoner med Styrka fyra eller mer. Är det inte ett tvåhandsvapen kan det dock användas som ett sådant även av rollpersoner med lägre Styrka.
Tvåhands
Vapnet kan inte användas med en hand utan måste fattas med båda händerna.