megalomansk
Veteran
I många rollspel så tycks färdighetsvärdet i vapenfärdigheter enbart spegla chansen att träffa en motståndare med en attack.
Jag funderar på att låta färdighetsvärdet stå för vad man kan göra med vapnet istället. Alltså vilka typer av tekniker som RP behärskar.
Exempel: Om färdighetvärdet har en skala mellan ett och tio, ser listan ut så här:
FV Tekniker
1 Inga, RP kan enbart hugga vilt.
2 RP kan sikta på kroppsdelar.
3 RP kan göra en enkel fint.
4 RP kan göra en enkel fint och ett speciellt hugg.
5 RP kan göra en svår fint.
6 RP kan ytterligare två speciella hugg.
7 RP kan 4 nya speciella hugg.
8 RP kan göra en extra attack.
9 RP kan 6 nya speciella hugg.
10 RP kan göra ytterligare en extra attack.
Tanken är att man hela tiden tar med sig de tidigare "speciall-huggen", finterna och extra attackerna. Nu är detta enbart ett exempel på själva tanken med systemet.
Vad det gäller träffchansen så tänkte jag att det styrs av olika modifikationer och/eller svårighetsgrader.
Någon som testat något liknande?
För och nackdelar med systemet?
Övriga kommentarer?
- Tack och bock!
Jag funderar på att låta färdighetsvärdet stå för vad man kan göra med vapnet istället. Alltså vilka typer av tekniker som RP behärskar.
Exempel: Om färdighetvärdet har en skala mellan ett och tio, ser listan ut så här:
FV Tekniker
1 Inga, RP kan enbart hugga vilt.
2 RP kan sikta på kroppsdelar.
3 RP kan göra en enkel fint.
4 RP kan göra en enkel fint och ett speciellt hugg.
5 RP kan göra en svår fint.
6 RP kan ytterligare två speciella hugg.
7 RP kan 4 nya speciella hugg.
8 RP kan göra en extra attack.
9 RP kan 6 nya speciella hugg.
10 RP kan göra ytterligare en extra attack.
Tanken är att man hela tiden tar med sig de tidigare "speciall-huggen", finterna och extra attackerna. Nu är detta enbart ett exempel på själva tanken med systemet.
Vad det gäller träffchansen så tänkte jag att det styrs av olika modifikationer och/eller svårighetsgrader.
Någon som testat något liknande?
För och nackdelar med systemet?
Övriga kommentarer?
- Tack och bock!