Nekromanti Vapenlagar i M:UA

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hur behandlar ni vapenlagar i Mutant:UA? Hur noga är polisen med att visitera och beslagta vapen? Skiljer det från olika områden? Städer? Är det strängare regler i Hindeburg än i Nordholmia? Pirit? Skiljer det mellan Pyri och Ulvriket?

Släpper militären en äventyrare ute i vildmarken om han bär med sig en skarprättarmusköt eller beslagtar man vapnet? Får bönder äga vapen för att försvara sin gård?

Många frågor. Spåna loss!

/Vulf

Staffan

Myrmidon
  • Endast registrerade pyriska skattebetalare får bära skjutvapen inom samfundets gränser.
  • Det är förbjudet att sälja skjutvapen annat än till d:o.
  • Skjutvapen får ej bäras inom tätorts gränser utan licens om man inte är lagman.
  • Licenser delas ut av domstol eller rättsväktare och är knuten till en specifik syssla. Licensen ska peka ut i vilka sammanhang vapnet får bäras.

chrull

Stockholm Kartell
Personligen har jag inte ännu haft så mycket problem med det...

Men jag tänker köra på lagarna från Pirit, med lite modifikationer. I Nordholmia (eller det nordholmia jag ser framför mig för tillfället, jag kommer inte ha något med nordholmia att göra förräns Nordholmia modulen dyker upp i höst...) så är det inte lika strängt. Hur ska man annars kunna ha de skarprättarbröllop det pratas om i H&Ä?

I småstäder beslagtas inte vapnen förräns det blir slagsmål. Det finns inte tillräckligt resurser för att beslagta allt, men besökare uppmuntras givetvis att lämna vapnen i packningen när de går ut, och knatar folk runt med MYCKET vapen så blir de nog omhändertagna...

chrull

Neiem

Veteran
Tja!

Jag tycker att chrull har en hälsosam syn på det här med vapenlagar i Pyrisamfundet. Och egentligen gäller det väl inte bara vapenlagarna, utan merparten av de lagtexter som reglerar smått som stort i riket. I H&Ä finns exempelvis mutregler som kan tas till utgångspunkt när någon närgången konstapel vill ta bössan ifrån en RP. Dessutom kommer info. i nästa spelarbok angående hur man skaffar sig förfalskade licenser och dokument; exempelvis för bärande av vapen i stadsmiljöer.

Att det finns en lag innebär inte med självklarhet att den efterlevs eller uppföljs av lagmän. Och jag ställer definitivt upp på chrulls beskrivning av Nordholmia som ett ställe där det är lite si och så med milisens prioritering rörande kontroll av licenser. Å andra sidan ger lagarna stöd för ett drastiskt ingripande i de fall då någon person eller grupp (RP?) ådragit sig makthavarnas intresse och ogillande. Alltså: Även om lagen finns kan den tillämpas mycket godtyckligt. Och det här med godtycklighet är något som ligger Pyrisamfundets makthavare varmt om hjärtat! :gremsmile:

MJ

Nightowl

Champion
liten kommentar... [NTIT]

Om man kollar gamla vapenlagar IRL, visar det sig att det bland annat var helt OK i vissa tyska städer på pik- och musköttiden att gå runt med just pik eller musköt i en främmande stad. OK, folk utgick från att man var en soldat med eller utan regemente, och det sista var suspekt, men det var inte olagligt.

Att bära en dolk, eller en liten pistol, framförallt dold i byxfickan, det var sådant man blev avrättad för, om man nu inte hade särskilda skäl.

En kille med en hagelspruta SER man. Har han en skarprättare i bakfickan är han en skummis. Sådana är det bäst att klå upp på polisstationen, åtminstone.

Erik

Kimon

Swordsman
Re: liten kommentar... [NTIT]

Det är väl så fortfarande (i det stora landet i väster) eller?

Jag tror att det är en viss skillnad på "licence to carry..." och "licence to carry a concealed...".

Troberg

Sinister eater

Det är väl så fortfarande (i det stora landet i väster) eller?
Jo, fast å andra sidan så anses man suspekt om man inte har minst en handfull vapen där (åtminstone i vissa delstater)...

Nightowl

Champion

Mer än så: i vissa av sydstaterna är det strängare straff på att bära en dold kniv än att bära en dold pistol, enligt amerikanska källor. Sagda källor (dvs en amerikan från South Carolina) antog alltså att detta var kopplat till en tid under tidigt 1900-tal när en mängd bråk med dödlig och vådlig utgång begicks med just knivar. Polisen ville ha en anledning att kunna sy in misstänkta bråkmakare innan; det var alldeles för många hederliga medborgare som hade skjutjärn, och det begicks heller inte så många dråp med pistol. Sedan har lagen hängt kvar för så har man ju 'alltid' gjort, oavsett vad som är praktiskt... :gremtongue:

Lokala lagar kan för övrigt skifta ganska mycket i Fatland; svenskar tenderar att missförstå att det inte bara är en union av flera stater, utan också att lokala lagstiftare har mer fria händer än i t.ex. Sverige. Det är en parentes, men det innebär att t.ex. lokala vapenlagar kan vara ganska skumma.

Erik

Svarte Faraonen

ром и смерть

"Det är en parentes, men det innebär att t.ex. lokala vapenlagar kan vara ganska skumma."

Har till exempe lför mig att man i Kalifornien (tor jag det var) behöver en vapenlicens för att gillra råttfällor. Så säger vi att amerikanerna har dålig kontroll på vilka som får använda vapen... :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater

Har till exempe lför mig att man i Kalifornien (tor jag det var) behöver en vapenlicens för att gillra råttfällor.
Fan, de har kanske snott min ide om att använda mycket små trampminor som råttfällor... :gremmad:

Lokala lagar kan för övrigt skifta ganska mycket i Fatland; svenskar tenderar att missförstå att det inte bara är en union av flera stater, utan också att lokala lagstiftare har mer fria händer än i t.ex. Sverige. Det är en parentes, men det innebär att t.ex. lokala vapenlagar kan vara ganska skumma.
Inte bara vapenlagarna. Ta en titt på den här hemsidan där det står om konstiga amerikanska lagar som fortfarande står kvar i lagböckerna. I förvånansvärt många städer verkar det vara förbjudet att ha en glasstrut i bakfickan när man är i kyrkan. :gremlaugh:

Willie

Mogger

Hipsteranka
"Hur behandlar ni vapenlagar i Mutant:UA? Hur noga är polisen med att visitera och beslagta vapen? Skiljer det från olika områden? Städer? Är det strängare regler i Hindeburg än i Nordholmia? Pirit? Skiljer det mellan Pyri och Ulvriket?

Släpper militären en äventyrare ute i vildmarken om han bär med sig en skarprättarmusköt eller beslagtar man vapnet? Får bönder äga vapen för att försvara sin gård?"
Den solida grundpelare som pyris rättsväsende vilar på stavas godtycklighet. Med det i åtanke är det alltså inte främst geografiska skillnader i lagutövandet, även om sådana finns, utan snarare beror straff och behandling på vem som begått brottet. Där ekorren Robby åker in på livstid klarar sig direktör Viktorin undan med böter.

Ämnet beskrivs utförligt i den kommande spelarboken som behandlar mutanten och dennes ofta kriminella förehavanden, så lägg undan lite av veckopengen så får ni en fin modul någon gång i höst eller vinter. :gremsmile:

Traffaut, som går under namnet Psipo på www.mutant.nu

Nightowl

Champion

En kompis som jobbade för Ericsson for ut och fiskade med några jänkare när han var där i jobbet. Till fiskelicensen hörde en lång lista på regler.

Bland annat var det förbjudet att fånga fisk med lasso. :gremshocked:

Nå, de där vapenlagarna används ju faktiskt av poliser för att sätta dit folk. Senast någon blve knipt för att fånga glass med lasso på en söndag var nog länge sedan...

Erik

Zaphod_UBBT

Swordsman
Tja, jag har väl tänkt såhär ungefär:

Inte så särskilt hårt reglerat i allmänhet. Att inneha vapen är för det mesta ganska lugnt (såvida det inte är väldigt mycket vapen), ordningsmakten blir inte så farligt tjuriga förrän man använder sina vapen.
Sedan beror det mycket på vem man är. Är man en rik knös med många kontakter kan man göra i princip vad som helst, men om man är stark, ful, bor i slumkvarteren, ser bråkig ut och har en musköt, då kan farbror polisen mycket väl komma och beslagta både det ena och det andra. Har man tillräckligt med pengar att muta farbror polisen med behöver man inte vara en högt uppsatt figur för att gå fri med sina vapen.

R