Nekromanti Vapenlagen och bågvapen

solvebring

Superhero
Ja, innan jag gör en närmare undersökning via Google tänkte jag höra efter här. Det är trots allt alltid trevligare att få svar i trådar där man sedan kan ställa följdfrågor. Och ja, med bågvapen menar jag alltså pilbågar och armborst.

Så, någon som vet hur det är ställt på den här fronten?
Jag vet att det är olagligt att bruka sådana vapen för jakt, i Sverige. Men i övrigt då, att äga ett sådant vapen och att bruka det?
- Krävs det licens?
- Måste platsen där jag använder det vara avsedd för ändamålet?
Osv.

!Paxen

Swashbuckler
Vapenlagen (1996:67) 1 kap. 3§ d.
1 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för. Lag (2011:467).

Dvs, armborst måste du ha tillstånd för (om jag förstår det rätt) medan pilbågar inte behövs, då energin inte lagras på samma sätt.

Dvs, licens för armborst, och vapnet måste användas på en speciell designerad plats (om det verkligen behövs vara en skjutbana tror jag är bäst att fråga någon som har verkligen bra koll på lagen, eller helt enkelt fråga polisen samtidigt som du skaffar licensen :gremsmile: ), med pil-och båge så kan du nog använda den i skogen, dock hantera den som om det skulle vara ett riktigt "vapen".

Petter42

Swordsman
Ungefär så, ja. Armborst är licensbelagt, med motiveringen att det går att förvara laddat, medan pilbågar är lugnt. Dock räknas pilar under knivlagen.
Alltså är det fullständigt lagligt att ha pilbåge typ överallt, men att man endast får ha pilar under vissa omständigheter.
Det är det här jag fått höra när jag pratat med folk som håller på med armborst och pilbågar, så ni får väl själva avgöra om det är en vettig källa.

!Paxen

Swashbuckler
Petter42 said:
Ungefär så, ja. Armborst är licensbelagt, med motiveringen att det går att förvara laddat, medan pilbågar är lugnt. Dock räknas pilar under knivlagen.
Alltså är det fullständigt lagligt att ha pilbåge typ överallt, men att man endast får ha pilar under vissa omständigheter.
Det är det här jag fått höra när jag pratat med folk som håller på med armborst och pilbågar, så ni får väl själva avgöra om det är en vettig källa.
Jag tycker det låter vettigare.

Armborst- Kräver licens då den kan förvaras "laddad".

Pilbågar- Inget krav på licens, dock själva pilarna går under knivlagen.

Men, då borde ju "pilar" som är blunta inte gå under samma lag, och du är alltså mer "fri" (ren gissning).

Men, även om pil-och båge inte räknas som vapen som t.ex. armborst gör så ska du ju naturligtvis behandla det som ett vapen, dvs använda det på ett sätt som inte skadar andra.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
!Paxen said:
Men, även om pil-och båge inte räknas som vapen som t.ex. armborst gör så ska du ju naturligtvis behandla det som ett vapen, dvs använda det på ett sätt som inte skadar andra.
VA?
Vad har du ett vapen till om du inte ska skada andra?
Det är väl hela vitsen med vapen.

!Paxen

Swashbuckler
Hans E Magnusson said:
!Paxen said:
VA?
Oh, vänta, jag måste rätta det.

"Använd inte vapnet på någon om du inte menar att skada någon annan, och ta konsekvenserna av en rättegång".

Förlåt, missade det där.

solvebring

Superhero
Tackar för infon, sounds fair och vettigt.

Inte för att jag vet när jag kommer att få tid, ork och verktyg och skit för att försöka maka en egen pilbåge - jag kunde inte ens snickra raka DVD-ställ i träslöjden - men det är hur som haver bra att veta om det ens finns någon mening med att bygga en, eller om grannarna ringer polisen så fort de ser vad man gör. :gremtongue:

/solvebring som kollat in videos, e-boksutdrag och andra källor kring vad som krävs för att snida olika slags bågar. Verkar hur häftigt som helst. Om någon känner till svenska böcker och videos om ämnet så tipsa mig gärna!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hans E Magnusson said:
!Paxen said:
VA?
Tja, det finns ju vapen som är till för t.ex. sportskytte, och de är ju tillverkade i ett annat syfte. Men ja, vapen som kategori är ju i allra högsta grad verktyg för att tillfoga kroppsskada.

Ulfgeir

Swashbuckler
För en pilbåge behövs ingen licens (räknas som idrottsutrustning av tullen). För ett armborst så krävs licens.

Och ja, du får träna bågskytte nästan var som helst. Dock krävs att du har uppsikt av vad som finns bakom målet så att skyttet går att göra på ett säkert sätt.

Armborst får i vissa specifika fall användas för jakt, men kräver speciellt tillstånf.

Svenska Bågskytteförbundet förde en rejäl kampanj för två år sedan om att bågjakt ine skulle tillåtas. En av sakerna de försökte trumma ut då vara att då skulle det komma licenskrav på pilbågar. Polisen sa i det läget att de inte hade några sådana planer.

/Ulfgeir