Vapenmästaren - teknikkritisering [NTIT]
<p align="justify">Ah, okej, jag fäste mest vikt på de uppenbara felen, men okej, jag diskuterar gärna tekniker med dig...
"
Hur kan det vara så att en sak tar upp mer plats i mitt huvud?"
För att den är mer komplicerad!
*chinng* ninjaaah *klyver en kulsprutepipa med en katana*
.
Kunskapspoängen är ju bara begränsade av hur hög färdighetsnivå du har i stridskonsten, vilket jag tycker är helt rätt... ju mer grejs man vill ha i den, ju bättre måste man vara på att hantera den i allmänhet (FC).
"
Om man inte behandlade det på det här sättet så skulle man få dubbla bonusar, vilket i mina ögon är vansinne. Så här har en kille med svärd 22 o en kille med mästaranfall o 22 lika mycket extra skada, vilket gör mig glad."
Hör och häpna, men även detta tycker jag är bra. Extremt avancerade bondsvingar (FC 22) ska vara sämre än extremt avancerade St Eoboth-super-svingar (med samma FC fast med mästaranfall). Annars är det ju ingen som helst mening med att skaffa spiffy anfall.
"
Avvärja Projektil. Vi har redan gjort en likadan, men satt svårigheten till ob5T6, för annars är det ju lika lätt som att undvika, vilket verkar helt uppåt väggarna. Självklart kan man försöka även utan denna teknik, kanske med ob7T6 svårighet. Dessutom får man inte ha ett för långsamt vapen."
Hmm... ja... jag har ju aldrig provat IRL, men att höja svårigheterna i boken med Ob1T6 låter bättre än att ha dem på den nivån de är, fast ärligt talat så tycker jag inte att det är så obalanserat nu så att det spelar någon roll. Ob4T6 är ju ändå svårt, och Ob5T6 är det
inte ofta man lyckas med (så jag tänker inte ändra den). Förstår inte vad det är du svamlar om mtp att det finns tre olika saker att undvika - vilken är det du har ökat svårigheten på?
"
Bedövande slag. Man behöver fortfarande inte sikta ser jag. Hur kommer det sig att folk svimmar lättare när jag gör mina jabbar? Jag siktar ju inte nån speciell stans så det måste vara magi."
Naw, det du gör när du slår är inte att du blundar och vevar vilt och hoppas på det bästa, utan att du slår på det ställe där du har bäst chans att träffa. Det är därför, som jag har förstått det, som det blir svårare att måtta mot del- och träffområden. Så även om man inte siktar någonstans så tycker jag att det är helt okej om den används och man bara "råkar" träffa huvudet/bröstkorgen/buken, eftersom att man som sagt inte bara randomiserar sina träffar.
Som jag har förstått det... kan ju ha helt fel förstås, det har ju hänt några gånger förut
.
"
Benbrytning. De har inte heller ändrat på denna, mest idiotiska, teknik. Självfallet måste man få ihop 10 i skada för att få göra en extraskada. Allt annat är bara dumheter."
Totalt medhåll.
"
Bärsärk har blivit mer ansluten till folk som är galna, men jag tycker inte att det är en teknik överhuvudtaget, det är något man är."
Njaawr, du får ju lättare raserianfall om du har hög aggression, och så kan man träna in den utan att behöva ha FC 20 i stridskonsten (mot agg). Ser inget fel med den...
"
Djärvhet. Dumheter. Kan man inte bara få spela djärvt istället? Göra motanfall and such...?"
Mmmmjaaee... tycker det är en tuff teknik som präglar hela stridskonsten efter en viss stil att slåss på. Hade gärna sett mer sånt här faktiskt. Helst hade jag sett att 'bärsärk' hade morphats till 'raseri' som i sin tur kan uppgraderas till 'bärsärk' (ungefär som tränat anfall uppgraderas avancerat anfall). Bärsärktekniken skulle då påverka hela stridskonsten, hela tiden alltså, till skillnad från dess föregångare 'raseri' (som skulle kunna vara en nedbantad version av 'bärsärk' som den ser ut nu).
"
Drakdödare. LOL!"
Hehe. Ja, sanningen att säga så är det här det sista man hade plottrat in i en annars så bra bok, men efter att ha funderat lite över dess löjlighet så har jag kommit fram till följande: Det är ändå inte
så ologiskt att man har specialiserat sig på att slakta just en viss typ av varelser, men då kan man fråga sig varför inte 'människodödare' (vilket ju är den avlidna tekniken 'lönnmord', vid närmare eftertanke), 'krokodildödare' och 'kattdödare' finns
. Bara för att man är specialiserad på det så måste man ju inte få bonusar av det...
Löjlighet 10/10, men... ja... dels för att jag själv tänker ta en diskussion med återstående spelgrupp om att återinföra 'lönnmord' som teknik så tänker iaf inte jag stryka den. Men då ska man kunna göra nya tekniker som 'fiskdödare' också
.
"
Dödande anfall har inte heller fått den modifikation som är rimlig, nämligen att man sänker värdet man slår emot istället för att få en extra tärning. Varför? Därför att den i nuläget dubblar chansen att hugga av vid 1 extraskada, o sen ger sämre o sämre effekt. Det är alltså en teknik som fungerar bäst när man träffar halvbra. Samma sak gäller självklart benbrytning, man sänker värdet man slår emot istället. Jag föreslår att det sänks med 2."
Som jag uppfattar din kritik så är problemet att den egentligen inte i nuläget står direkt proportion till skadan som åsamkas, men det som du gör genom att sänka sty med 2 poäng är bara att du kastar om siffrorna... faktiskt.
Exempel: En man med sty 14 överfalls av en galning som hoppar fram ur en gränd och tänker hugga armen av honom, han har en stridskonst som är åsamkad just för detta ändamål och tillfogar offret två extraskador. Alltså, Ob2T6 + X mot 14 (i nuläget), eller Ob2T6 mot 14 - X (om jag inte har missförstått dig). Bortsett från vad X står för så är det samma sak!
Du har kritiserat det där sen födseln men jag har aldrig riktigt förstått
varför (förstår ditt resonemang men jag håller inte alls med)...
Förklara det gärna. Och anpassa det till ett spädbarns nivå för jag har aldrig någonsin varit helt säker på att jag massuppfittat dig rätt där
.
"
Fakirkonst. Yeah. En riktigt, riktigt bra teknik."
Ja, enda skillnaden mot 'djärvhet' är att den påverkar dig fysiskt istället för psykiskt, med det vill jag ha sagt: Båda är bra tekniker!
"
Formationstrid! Favorit, som vi redan infört. Men vad menar ni med "strider med stångvapen i formation"? Man kan ju slåss med svärd i formation. Yxor? Klubbor? Alla vapen? Dessutom borde det finnas en bit om att man måste slåss mot flera motståndare samtidigt om man är i numerärt underläge mot formationen."
Har ingen som helst kunskap i historisk krigsföring men logiskt tänkande säger mig att du har rätt.
"
Fokus. Nej? Dumheter? Jag får lättare att träffa om jag gör mig trött. Hur rimligt låter det? Ännu ett steg Neogames tagit på sin väg mot att inte ens låtsas som om de håller på realism."
Så står det väl inte, din attans förvrängare
. Om du gör ett fokus får det som biverkning att du blir trött, inte tvärtom.
Den känns hur som helst lite för mycket "mystic ninjaaahhh enter the fist" för mig så jag stryker den mer än gärna.
"
Fällning. Motståndsslaget har iaf blivit normalt, vilket är bra. Dock så får man fortfarande inte använda Sty/Tål, inte heller behöver man ha greppat sin motståndare. Vilket man borde behöva, och man borde få vara stor. Annars fäller misslan trollet hela tiden."
Jajamän! En annan lösning är att vikterna inte får skilja sig mer än XX, men den enklaste lösningen är att man får välja på att slå mot RÖR eller BF.
"
Hoppteknik borde ha en maxgräns på hur mycket extra skada den kan ge. Kanske ob2T6? Mindre?"
Vi har praktiskt testat den här tekniken (när inte VM fanns, men så vitt (ska det skrivas ihop?
såvitt eller
så vitt... hmm...
så grönt... det är svårt...) jag ser så är det ingen skillnad på teknikerna i respektive moduler), och min slutsats är den är t3h sux0r för att den alldeles för powrad, med ett FC på runt 18-20 kom man lätt upp i +12 (dvs Ob3T6 extra i skada) eller mer ganska ofta, speciellt om slaget blir perfekt. Max Ob2T6 låter bra.
"
Kraftfokus. Minns ni förmågan från hjältarnas handbok till DoD? Där man kan spendera psy-poäng för att göra max skada med sitt vapen? SUCK! Dö!!"
Just sånt här ninjaskit tål jag inte. Bränn och döda skiten. Enda anledningen till att jag inte tejpar över stycket med isoleringstejp är för att det är en uppgraderingsteknik, så jag tänker låta den leva ett tag till och se hur superlöjlig resterande spelgrupp tycker att den är.
"
Krigslist. Bra ändring. Dessutom kan jag slänga med en regel som modifieras av list.Om man står o cirklar varandra o letar öppning får båda slå ett normalt slag mot insikt. man kan få Perfekt/lyckat/misslyckat/fummel. Är skillnaden där 1 (typ lyckat mot misslyckat) får den bättre 1 tärning lättare på VINIT. Är skillnaden 2-visar blotta också (fråga! ). Är skillnaden 3 så automatiskt först och en blotta. Har man list så är slaget mot insikt 1 tärning lättare."
Schysst tweak. Att den dubblades förut lät lite väl mäktigt, men eftersom att vi aldrig någonsin använde insikt så påverkade det inte oss
.
"
Kroppskontroll. Just nu står det inte att man inte kan göra detta varje runda. Inte heller nåt om jag inte kan göra det igen när den tar slut. Vad de säger är alltså att man får +1 i sty, tål o uk när man slåss om man har denna. Så praktiskt. Nej? Jag kan tänka mig att man kan få en temporär höjning av sty mot utmattningsförlust, men här får man bra saker på båda."
Inte göra det varje runda? Uh?
Varför vill du inte att man ska kunna göra om det när den tar slut??
Bra saker på båda? Jaa... man kontrollerar ju sin kropp bättre
.
"
Mystisk kroppskontroll. Till att börja med: namnet. Va?
Förutom det så känns det här fel. Se ovan."
För att den är mystisk...
det låter spiffigare än 'avancerad kroppskontroll'. Byt bara ut namnet. Jag är helnöjd med den. *svävar i det blå och äter philadelphia (eller hur det nu stavas - känner mig som en dekadent dyslektiker)*
"
Mästarutfall. Vad är det för fel på att ha högt i VINIT och Insikt istället? Måste man ha tekniker som gör jobbet, kan man inte bara vara Bra, om man nu ska vara bra? Utspel är ok, men det här är mest fånigt."
Då kan man ju lika gärna stryka 'tränat anfall' (och alla dess uppgraderingar) och, tja, allt annat också, med bortförklaringen att "nää... man kan höja andra attribut och färdigheter istället...". Tycker den här är bra. Faktum är att jag inte alls hade haft något emot ännu fler uppgraderings-tekniker. Ob2T6 är ju visserligen ganska brutalt mycket, men det enda det gör är ju att garantera att man vinner just öppningen, och den kan bara användas då, så den är ändå inte så grymt obalanserad.
"
Perfektionism. Om jag slår 1,6,6, vad händer då? Jag uppfyller kraven både för perfekt o fummel. Antar att om jag kommer under FC så är det perfekt o över så är det fummel.
Nej! Den här går helt bort. Maktinflation någon?"
Tralalala... har du inte ändrat fummel till tre sexor?
Annars så kan man lägga till att om det blir som i ditt fall så räknas det som lyckat, helt enkelt. Fummel är som minus ett och perfekt är som plus ett och det blir noll - dvs just lyckat, inget spiffy med det.
Fattar inte vad den har att göra med precisionsanfall dock... men bara för att jag tycker att uppgraderingsteknikerna är så genuint supertuffa så tänker jag inte klaga på det.
"
Srämma/Hota. Ärligt talat, Herr Greger av Zorianorden är 40 år. Han har 22 i sin stridskonst. Han är inte rädd för tiraken som har skrämma. Han behöver inte ens slå. Därför är den här otillräckligt beskriven."
...??? Jahapp. Förstod lika mycket av det som om du hade tagit det på grekiska. Eftersom att Greger är gubbsjuk och bra på att slåss blir han inte rädd för tiraken?
"
Jag skulle säga att man själv inte slår alls för skrämma, man bara gör det, och så får motståndaren slå ett vil-slag, hur svårt bestämmer omständigheterna. Om han misslyckas får han 1 tärning svårare. Om han fumlar kanske han springer iväg."
Nackdelen är att skrämmarens FC inte påverkar resultatet då. Tiraken Olof som har 25 i sin stridskonst har skrämt mycket fler personer än tiraken Bert som bara 14 i sin stridskonst, därför är Olof bättre på att skrämmas och det symboliseras genom slaget mot stridskonsten.
"
Snabbskytte. Bågar var redan bäst, så vi måste göra dem über. Man får inte ens ob4T6 för att skjuta, det räknas som 1 handling. Vad fan tänker ni med konstruktonsnissar? Ni tappar mer o mer respekt hela tiden."
Bågarnas motsvarighet till 'två vapen', fast den påverkar bara ett vapen. Så über är den inte att den måste bort, isf måste ambidextriositet och 'två vapen' också bort imho.
"
Stridsvråla. Om jag har 22 i min stridskonst så är jag riktigt bra på att dänga folk, men knappast bättre på att vråla än trukhen där borta. Därför är det mer rimligt att motståndaren får +ob1T6 på sitt vinit istället. Så slipper vi numera att alla tiraker har 15 i vinit. Jag brukar dessutom räkna detta som mild bärsärk, så man får dubbel utmattning medans man vrålar."
Det ligger något i det, men eftersom att jag inte har någon som helst lust att införa attributet 'röstdjup' och färdigheten 'gallskrika' så kör jag på det som det är...
Dessutom kan den precis som mästarutfall bara användas när man öppnar striden, dvs en gång per strid om inget extremt händer, så det är ju inte så att tirakerna får dubbelt så hög VINIT som sin motståndare under hela striden. Låt den vara
.
"
Tungt anfall. +3 i utmattning? +3?! Vad hände med rättesnöret konsekvens och realism? Jag blir så trött. Så, det är ett extra kraftfullt anfall. Det är ok. Sänk den fåniga extra utmattningen till 1 extra bara."
Ett fokuserat kraftfokus ger +20 i utmattning, hade velat se din reaktion när du läste det...
Ja, +1 låter bättre, men det finns en hake - man kan använda den alltför mycket då utan att påverkas särskilt mycket av utmattningen. Spelbalans. Om man sätter in +3 så känns det lite mer på utmattningsfronten och man tänker efter några gånger extra innan man sprättar bort så många utmattningspoäng på en så liten skadeökning. Mao, den är bra som den är.
Update: Nej det är den inte. +2 är bättre.
*plutte tänker till* Tänk vad coolt om man kunde välja hur tungt anfall man vill göra - dvs +1 utmattning = +1 skada? (max Ob1T6, dvs 4, dock)
"
Uppresning. Man får alltså slå för uppresning i en tornerrustning? Sådana som man har stora problem att röra sig i?"
Håller med, kort sagt. Enklast är ju att säga att man bara får slå för uppresning om man inte har belastning som är högre än BF, så kan inte gordpansar-killarna heller göra det.
"
Upptäcka fara. Ungefär här funderade jag på att ta livet av mig. -Så, vad lärde du dig på skolan idag? -jag lärde mig hur man känner på sig att det står en skurk bakom dörren!
Usch!"
Vaksamhet Light
. Tycker den är totalt onödig med tanke på att, tja, vaksamhet finns, däremot är den inte orealistisk eftersom att man kan lära sig att känna igen bra platser/lägen för att utföra bakhåll på. Så jag stryker den mer än gärna fast med en annan motivering, vaksamhet är ju exakt samma sak - egentligen.
"
Utmanövrering. Lite för lätt. Öka din egen svårighet till ob4T6."
Är inte det här exakt samma skit som fanns med i KV? Argh. Obalansen är total, men det finns en fix för det i husregeldokumentet. Fast jag är inte hundra på om den finns med i den som finns på foxtail eftersom att den har uppdaterats några gånger sen dess. Så vi är t3h secret knowers of the fix
. *ganska stolt*
(nej jag minns inte hur det fixades
men jag minns
att det fixades)
"
Vapenaffinitet. +3!!! Nu igen. Varför hade ni inte kunnat säga att det var som en specialisering på specialiseringen. Då hade ni kunna ge +2 utan att bryta några mönster. Suck."
Därför att det här är mer fjantasy-spiffy
. Jag tycker också att den suger.
"
Kvickt anfall och försvar. Bra, de var spelförstörare."
Jo.
"
Lönnmord. Tja, jo, den var onödig."
*saknar den*
Varför? Det är ju som målpunkter + precisionsanfall + att det hela sker lite mer diskret. Skitbra teknik, hoppas den kommer med i en eventuell undre världen-modul.
"
Tomhet. Den var också ganska fånig, men smårolig."
Den har precis lika mycket att göra med att slåss som 'meditation', djurklappning (dvs 'skrämma/lugna djur) och 'balans'. Dessa hade gott och väl kunnat bli separata färdigheter, iaf 'meditation'. Okej, den kanske har något att göra med att slåss, som att man får lära sig det i samband med stridskonsten -
men det bortförklarar jag med två ord: Sekundär färdighet.
Djurklappning går in under djurlära och 'balans' kan vara nån slags... uhm... akrobatik-grej. Men det har ändå
inget att göra med att slåss. Det är i mina ögon lika logiskt att införa 'papperssortering' och 'hästborstning' i en stridskonst.
Nu när jag har bemött alla dina synpunkter så har jag några egna, som inte hörde hemma i det första inlägget...
(citat från s. 83 VM) "
Inom vissa stridskonster finns det tekniker som är kursiverade och står inom [hakparentes]. Dessa får rollpersonen INTE köpa från början."
Nä... *stryker det sista*
. Begränsningarna är tillräckliga som de är, och så finns det alltid extremfall så jag hade kunnat gå med på att normen för stridskonstköp är så, men att det bara är riktlinjer, men inte ett absolut förbud mot det.
Och så vill jag ha bort djurklappning, meditation och balans från stridskonsterna (som sagt). Men det kanske finns någon riktigt bra förklaring till vad de gör där som jag i min enfald har missat? Please, enlighten me.</p>