Nekromanti Vapens storlek...

G

Guest

Guest
I de flesta rollspel så har man för enkelhetens skull satt ett fast värde på hur långt ett vapen är.
T ex ett stridssvärd i Eon ligger på 95 cm.

Men var det inte så att man anpassade svärd m.m. efter användarens storlek så att han kunde utnyttja sin räckvidd och styrka så bra som möjligt?

På så sätt så kunde t ex ett bredsvärd ha olika längd beroende på användaren (jag använder bredsvärd som exempel då stridssvärd snarare verkar vara en blandning av olika svärd under de år medeltiden varade).

Detta kan man ju visa genom att ha en tabell där vapnets storlek modiferas beroende av hur stor användaren är.

//Robin P. Liljenberg

Mäster Azazel

virus

Veteran
Ja, visst kan man göra enkla procentuella modifikationer på storlek och vikt på liknande sätt som på rustningarna, men med större begränsningar så att skadan bl.a. inte ändras....

Annars så tror jag att det inte skadar om man modifierar själv lite på värdena...

// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>

Krille

Super Moderator
Bredsvärd och annat

"Men var det inte så att man anpassade svärd m.m. efter användarens storlek så att han kunde utnyttja sin räckvidd och styrka så bra som möjligt? [snippeti] Detta kan man ju visa genom att ha en tabell där vapnets storlek modiferas beroende av hur stor användaren är."

Är det värt besväret? Jag ser värdet i vapentabellen som en riktlinje på hur stort värdet är, inte ett allmänt millimetermått.

"På så sätt så kunde t ex ett bredsvärd ha olika längd beroende på användaren (jag använder bredsvärd som exempel då stridssvärd snarare verkar vara en blandning av olika svärd under de år medeltiden varade)."

Ska man var helt petig fanns aldrig några "bredsvärd" under medeltiden. "Bredsvärd" är en sen term, härstammande från 1700- eller 1800-talet, betecknande alla svärd som var bredare än sablar, värjor och rapirer. Den korrekta medeltida benämningen på "bredsvärd" är faktiskt kort och gott "svärd". På medeltiden var det liksom ingen större skillnad i bredd. Däremot använde man termen "långsvärd" för att skilja kortare svärd från längre.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Tiraken_UBBT

Veteran
Re: Bredsvärd och annat

Ska man var helt petig fanns aldrig några "bredsvärd" under medeltiden. "Bredsvärd" är en sen term, härstammande från 1700- eller 1800-talet, betecknande alla svärd som var bredare än sablar, värjor och rapirer. Den korrekta medeltida benämningen på "bredsvärd" är faktiskt kort och gott "svärd". På medeltiden var det liksom ingen större skillnad i bredd. Däremot använde man termen "långsvärd" för att skilja kortare svärd från längre.

- Krille

mmm tänkte bara att det fanns ju inte alvglas heller för
den delen. det är ju ett rollspel och och möjligheten
att en smed kan anpassa svärdet efter användaren är möjlig.
Men möjligheten om svärdet blir större så kan ju si värdet
minska. =)

MHAKTAH FOREVER =)

Mvh Christian