Taranis
Veteran
Jag håller på att mixtra lite med ett stridssystem där ett vapens skademagnitud nästan helt avgörs av hur bra rollpersonen slår med tärningen – alltså av tärningsslagets differens. Vapnet han slåss med har dock någon form av grundskada som också spelar in på slutskadan (dolk har -5 medan tvåhandssvärd kanske sträcker sig upp till +5 i grundskada).
Detta har tillämpats på ett BRP-system där ”färdighetsvärdena” i normala fall ligger mellan 1-20 och där man använder 1T20 för att slå färdigheterna.
Exempel: Gunther har FV 15 i ”Stridsyxa” och svingar sitt vapen mot Harald. Gunther slår 5 med den tjugosidiga tärningen, vilket ger en differens på (15 – 5): 10. Man lägger sedan ihop differensen (10) med vapnets grundskada (i detta fall +2). Slutskadan blir alltså 10+2: 12.
Fördelar:
-Skadan med ett vapen avgörs av hur bra rollpersonen är i vapenfärdigheten (högre FV ger generellt högre differens). Ett vapen blir alltså livsfarligt i rätt händer.
-Skadan avgörs också av hur ”bra” träffen tar. Ju lägre man slår på tärningen, desto högre differens.
Nackdelar:
-Mycket beräkning och bök, vilket kan slöa ner spelet.
-Man har inte möjlighet att göra någon ordentlig skada med mindre vapen förens man nått en viss FV-nivå.
Jag vet inte om detta kan fundera i längden. Mina spelkamrater och jag själv har testat det vid enbart ett spelpass, och då var reaktionerna ganska positiva. Jag vet inte, det kanske redan finns något liknande därute?
Detta har tillämpats på ett BRP-system där ”färdighetsvärdena” i normala fall ligger mellan 1-20 och där man använder 1T20 för att slå färdigheterna.
Exempel: Gunther har FV 15 i ”Stridsyxa” och svingar sitt vapen mot Harald. Gunther slår 5 med den tjugosidiga tärningen, vilket ger en differens på (15 – 5): 10. Man lägger sedan ihop differensen (10) med vapnets grundskada (i detta fall +2). Slutskadan blir alltså 10+2: 12.
Fördelar:
-Skadan med ett vapen avgörs av hur bra rollpersonen är i vapenfärdigheten (högre FV ger generellt högre differens). Ett vapen blir alltså livsfarligt i rätt händer.
-Skadan avgörs också av hur ”bra” träffen tar. Ju lägre man slår på tärningen, desto högre differens.
Nackdelar:
-Mycket beräkning och bök, vilket kan slöa ner spelet.
-Man har inte möjlighet att göra någon ordentlig skada med mindre vapen förens man nått en viss FV-nivå.
Jag vet inte om detta kan fundera i längden. Mina spelkamrater och jag själv har testat det vid enbart ett spelpass, och då var reaktionerna ganska positiva. Jag vet inte, det kanske redan finns något liknande därute?