Nekromanti Vapenskador... mycket skumt...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Om man slår någon och denne parerar det med sitt svärd blir det lite klurigheter.

Man kan inte slå vapnets skada + personens grundskada, därför att: Ett kraggsvärd till exempel gör skitamycket skada, det betyder inte att det är vasst, utan att man får megamycket kraft när man svingar det och att det är stort (förmodar jag). Kraggsvärdet blir inte svingat när man parerar med det. Om man däremot skulle parera med en cinneach skulle skadan bli högre än med parering med kraggsvärd, för att cinneachen är vassare - cinneachen gör dock mindre skada än kraggsvärdet...

Därför borde regeln "vapnens vasshet" kluras ut av någon (som har mycket tid och skaparglädje och ids göra sådant till varje huggvapen /images/icons/wink.gif). Eller så använder man logiskt tänkande, och spelarna klagar på en om de får för mycket i skada...

Om det är krossvapen som man parerar med (till exempel stav) så är det bara att räkna det som att de slår in i en vägg eller något, typ... grundskada + Ob1T6 förmodar jag. Grundskadan är ju nämligen skadan man tillfogar fienden, och man får 1 poäng smärta per extraskada man gör. Alltså borde det göra jävligt ondare att slå in i en vägg än att slå på en person...
Om väggslagande förresten, kan man göra så att man tar 1 poäng smärta per extraskada man tillfogar väggen... +2. Gör du 30 i skada med näven mot den stackars väggen får du alltså 5 poäng smärta. Man kunde göra så mot krossvapen också... för varje extraskada de gör tar de antalet extraskador + 2 poäng smärta. För metallvapen så får de +3 poäng smärta.

Men det där med huggvapnena är fortfarande skumt... någon som ids tänka ut något finurligt? Min febriga hjärna går inte direkt på högvarv idag...

Svårt fall, doktorn grät, patienten dog av medlidande...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!