Nekromanti Vapenskador och kroppspoäng i DOD6

Zirkasa

Veteran
Tycker att det råder en dålig balans mellan hur mycket man tål och hur mycket skada som vapnen gör. Jag menar man kan ine ens hugga ner någon med ett välriktat hugg i bröstkorgen inte ens med ett stort slagsvärd som ju max kan ge 18 i skada. Jag fattar inte hur man kan ha halva sin totala kp i bröstet. De flesta har väl en ca 20 kp i bröstet. Det krävs altså att man gör i stort sätt full skada med ett tungt vapen för att man överhuvudtaget skall ha chansen, och sen får man ju inte glömma av rustningen heller. Tycker att detta är lite tråkigt och orealistiskt. Pilbågar och lätta vapen blir ju helt värdelösa, enda chansen att sänka motståndaren blir ju att träffa i huvudet eller att få in en träff som ger dubbelskada. Vet inte hur ni andra ser på detta, men det skulle vara kul att höra era resonemang kring det här.

Zirkasa

Silke

Warrior
Håller helt och fullt med dig, det är totalt ogenomtänkt dessutom.
Själva använder vi gamla DoD Experts skade system, vilket är bättre men långt ifrån det idealiska.
Vet du om ett system som du gillar är mitt tips att använda det istället för att hanka sig fram med ett man ogillar.

Runde Rolf

Swordsman
Jooo

Jag måste säga att jag faktiskt håller med. En sammansatt båge gör 1t12+1(när jag ser det här så kommer jag på att jag aldrig läst att man behöver t12:or till DoD6) vilket gör att den maximalt kan göra 13 i skada(och jag räknar inte till skadebonus till projektilvapen). Träffar du en krigare på amatör nivå i bröstkorgen så kan du omöjligt fälla honom utan ett perfekt skott om han inte har högst 24 i kp i total kp och 12 i bröstkorgen(eftersom han då kan förblöda ifall du gör maximal skada). Att ha 24 i kp på amatör nivå innebär att(om man spelar med kroppsdelar) man har 8 i Sty Fys och Psy.
Vilken krigare har så pass låga världen i några av dennes viktigaste grundegenskaper?
Trots detta tycker jag inte att det är så farligt. Som SL kan du ju göra att en träff kanske gör mer skada än bara fysisk. Den träffade kanske svimmar av smärtan eller faller ner på marken, tappar vapnet etc etc.

Jaja nu kanske jag inte kom nånstans med det här inlägget men jag är glad ändå/images/icons/smile.gif

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

jonix

Warrior
mer än skinn och ben

Tycker att det råder en dålig balans mellan hur mycket man tål och hur mycket skada som vapnen gör.

KP defineras på ett annat vis i DoD6. Det glömmer många, anser jag.

KP är inte längre hur mycket skinn och ben man har (STO och FYS) utan även hur mycket man uthärdar skadan (PSY). Därför kan en skada på "18" helt enkelt bara ta på en nervpunkt någonstans på kroppen.
Oftast en kombination.

Jag menar man kan ine ens hugga ner någon med ett välriktat hugg i bröstkorgen inte ens med ett stort slagsvärd som ju max kan ge 18 i skada. Jag fattar inte hur man kan ha halva sin totala kp i bröstet. De flesta har väl en ca 20 kp i bröstet. Det krävs alltså att man gör i stort sätt full skada med ett tungt vapen för att man överhuvudtaget skall ha chansen, och sen får man ju inte glömma av rustningen heller. Tycker att detta är lite tråkigt och orealistiskt.

I bröstkorgen finns det något som heter revben, revbenen har skapats för att naturen genom alla årmiljarder ansåg att det kanske var smart att skydda viktiga organ som hjärta och lungor... Med det menar jag att bröstet jämfört med tex magen ÄR mycket bra skyddat. En som är ute efter att göra väldigt mycket skada på någon annan siktar inte på bröstet, utan magen, handleder, hals osv osv.

Pilbågar och lätta vapen blir ju helt värdelösa, enda chansen att sänka motståndaren blir ju att träffa i huvudet eller att få in en träff som ger dubbelskada.

Där håller jag med dig, projektilvapnen borde göra mycket mer skada än vad de gör. Men DoD har väl aldrig haft höga projektilskador?

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Renfield

Swordsman
Jag tycker också att det är för svårt att dö, så jag har ökat skadan på alla projektilvapen ordentligt, och på vissa närstridsvapen, ändrat huvudets Kp till Totala/5, samt ändrat så att alla skadeslag är Ob...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"

Berserk

Warrior
Jaavisst...

Och med tanke på att en träff med full skada från en långbåge i en tunnhjälm inte ens går igenom börjar man smått fundera vad man egentligen behöver en sådan båge till utom jakt...

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Berserk

Warrior
Re: mer än skinn och ben

I bröstkorgen finns det något som heter revben, revbenen har skapats för att naturen genom alla årmiljarder ansåg att det kanske var smart att skydda viktiga organ som hjärta och lungor...

Och närstridsvapen är något som genom århundraden utvecklats just för att slå igenom detta försvar och förstöra dessa organ. :)

Där håller jag med dig, projektilvapnen borde göra mycket mer skada än vad de gör. Men DoD har väl aldrig haft höga projektilskador?

Då bortser du från vapen som tungt armborst och arbalest. Dessutom fanns det även PV:t.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Cold Chrome

Veteran
Hmmm...själva tanken med DoD är väl att det ska vara ett fantasy-spel. Titta bara på reglerna om KP ökning, är det realistiskt? Nej, snarare fantasy, erfarna hjältar tål mer. Att det inte går att döda en hjälte ett svärdshugg tycker jag passar ypperligt i DoD. Sen det här med projektilvapen: Det är coolt att ha en massa pilar stickande ur sig (visuellt sett). Dock kan jag hålla med dig om att det är lite jobbigt om man har en RP som är inriktad på bågskytte, att inte kunna fälla sin fiender. Det kan man ta upp med SL och han kan t.ex ge fördelar när man skjuter med pilbåge och nackdelar i närstrid

Fear is the Mind Killer//Assassin proverb

Helgonet

Veteran
Gör om det du inte gillar

Du kommer ändå aldrig hitta ett spel som är precis så "realistiskt" som du vill ha det. Gör om det du inte gillar eller bara strunta i att det inte är relaistiskt bara det är roligt så tycker jag det är OK. Att det skall vara roligt kräver å andra sidan ofta någon form av balans (realism?)

Ex nihilo nihil fit

Delita Hyral

Veteran
Jovisst e det coolt om hjältarna e svårdöda men en grupp på Expertnivå kan ödelägga en stad eftersom krigarna har 80-90 Kp och en stridskapacitetsom heter duga...
Hmm Och det kan kännas lite orrealistiskt när hjälten blir träffad i huvudet med ett tvåhandssvärd och står kvar med 7 kp kvar..

Kan vara irriterande både för sl och Rps. Slpna utgör efter ett tag inget som helst hot eftersom deras vapen gör begränsad skada....
Kan vara en idee att öka skadan för varje nivå man går upp...

Nostalgikern i mig påstår att det var bättre förr ( dod 91 och expert ) då man kunde dö av en dolk om den träffade i huvudet och det fanns en chans att klyva folk på tvären....

- The crest of the black lion -

Eksem

Champion
Vet inte om skadebonus finns kvar (fast det lär det väl göra?) och då skickar man bara STOOOORA saker på rollpersonerna.

Hasse

Hero
"Vet inte om skadebonus finns kvar (fast det lär det väl göra?) och då skickar man bara STOOOORA saker på rollpersonerna."

Jo det gör den. och vad gäller KP så kan 80-90 KP låta mycket man får tänka på att att en krigare kan göra 4 attacker på en SR och ett 2-handssvärd gör 25p i skada så med 1T3 i SB så inne bär detta att det man åka på 112p skada på 1SR vill det sig riktig illa kan det bli bar mycket mer iom att en perfekt träff kan ge dubbel skada samt en extra attack så skulle man få fyra sådana på raken så tala vi flera hundra poäng i skada på en enda SR.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jonix

Warrior
om legender

Sedan måste det ju påpekas att den här enorma KPn gäller Krigare som är Legender. Legender i ordets sanna betydelse...
Legender slåss mot drakar, mot räliga "ta-över-världen-trollkarlar" och räddar prinsessor varje kafferast.
En Legend dör ärofullt under specilla omständigheter. Inte i ett "random" krogslagsmål.

Dessutom finns det officiella regler för att spela lite mer "traditionell DoD".
<A HREF="http://www.riotminds.com/utanyn.html" target="_new">http://www.riotminds.com/utanyn.html</A> Så jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför det klagas.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Gör om det du inte gillar

Husregelversionen av Drakar är helt lagom realsitisk för mig. Man får inte fler KP när man blir mäktigare, man har erfarenhet i stället för YN, använder (något modifierade) underegenskaper, de där från en gammal Sinakdus. Det hela är en blandning av Expert (grundläggande system), DoD 6 (magisystemet), D&D (man väljer ett "feat", och kan köpa ytterligare för erfarenhetspoäng (hjältepoängen får vila i frid)), '91 (färdighetsurvalet, dock rätt slimmat, delområden) och Eon (vikt för vapen och rustningar :)). Detta system har jag aldrig fått några klagomål på...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby

Re: Gör om det du inte gillar

DEt jag har förstått av de som spelar DoD6 är de oftast kör som ni med rejäla modifikationer av det. Personligen tycker jag inte det är så konstigt.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.