Nekromanti Vapensmed

Anson

Veteran
Jag har länge tänkt på just yrket vapensmed av något slag. Det känns lite tort att bara kunna tillverka vapen som redan finns. Finns det ingen tabell med olika steg man måste slå för att nå fram till ett färdigt vapen så det inte blir lika dant som alla andra vapen som finns. För det är lite tråkit att spelledaren ska hitta på allt hela tiden och jag tycker inte det känns så trovärdigt. Det är bättre om man har det på svart och vitt.

// Greve Anson Maddocks av Talon

Phelan

Hero
Du har ju olika kvaliteter på vapnen, finns en lista med egenskaper för seghärdade vapen, tunga vapen, lätta vapen osv och hur värdena på ett vapen ändras av detta. Torde inte vara så svårt att sätta upp svårighetsgrader för hur svårt det är att få in en eller flera egenskaper i ett vapen.

Annars har väl Krigarens väg/handbok en massa extravapen också, vad jag förstått.

Mvh / Phelan

Anson

Veteran
jag vet att det finns, kanske borde nämt det men jag tycker det är så begränsat. Är verkligen alla vapen så lika. Jag tycker att vapnen borde vara mer eget från person till person.
Det var nog mer vad jag menade. Jag vill öka sannolikheten för att två personer har olika versioner av ett vapen.

DAKRilla

Hero
"kanske borde nämt det men jag tycker det är så begränsat."

Begränsat? Jag tycker att det finns enormt urval av vapen som det är.

"Är verkligen alla vapen så lika."

Ja, inte borde de vara likare åtminstone.

"Jag tycker att vapnen borde vara mer eget från person till person."

Så här va. Ett vapen (som redan finns så att säga) görs inte för att de är dåliga, eller för att bara göras. Nej, utan de görs för att det finns en anledning att göra dem, kanske att de är kostnadseffektiva, eftertraktade, vackra, effektiva eller något annat.

"Jag vill öka sannolikheten för att två personer har olika versioner av ett vapen."

Menar du på stats eller utseende? Utseende kan ju nämligen variera en hel del, som variationer i hjaltet, nyanser, dekorationer o.s.v. Statsen kan ju även variera beroende på om vapnet är lätt, tungt, extra härdat o.s.v. Helt enkelt, ganska ofta så är vapnen inte lika.

Krille

Super Moderator
"Det känns lite tort att bara kunna tillverka vapen som redan finns. Finns det ingen tabell med olika steg man måste slå för att nå fram till ett färdigt vapen så det inte blir lika dant som alla andra vapen som finns."

Liksom, att utveckla ett helt nytt vapen är en gradvis utveckling. Det är ytterst sällsynt att någon bara pang sådär får för sig att utveckla ett helt nytt vapen (cinneach är typ det enda kända exemplet i Mundanas vapenhistoria). I alla andra fall så utvecklas vapnen gradvis. Man tar ett stridssvärd och gör det lite längre. Sedan gör man det lite längre. Sedan upptäcker någon att det funkar rätt bra från hästryggen, och gör det lite längre. Sedan blir det lite längre. Och efter ett par hundra år så har man ett slagsvärd, men det går inte att direkt säga att år 1300 st så slutade stridssvärden att vara stridssvärd och blev slagsvärd. Det är en konstant och pågående vapenevolution som pågår över generationer.

I Eon 2 på sidan 288 finns en lista med sådana gradvisa utvecklingar eller kvalitetshöjningar, plus regler för dessa. Det är egentligen det enda som behövs på kort sikt (dvs inom en rollpersons livsspann).

Anson

Veteran
Jag fattar vad du menar men jag tror inte du förstår mig.
Jag menar att statsen borde vidgas lite så att det finns större urval av vapen när man tillverkar dem för annars är varje smed lika dana om man har samma värden. Förstår du då vad jag menar.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Finns det någon motsvarighet till DnDs Mercurial-vapen? Annars borde det vara utmärkt att utveckla.
Svärden funkar så (för de som inte vet) att de är vanliga svärd som är ihåliga. I hålrummet finns kvicksilver. Men det är inte helt fullt. När man håller svärdet "normalt" (med hjaltet neråt) så är svärdet lätt att hålla men när man svingar det så flyter kvicksilvret ut i spetsen och blir tyngre och gör mer skada.

Anson

Veteran
Säger du det så, så är det väl det jag måste förlita mig på.
Men du förstår nog vad jag menar också. Bara för att ett svärd utvecklades på ett antal 1000 år så kan väl ändå en smed göra ett sådant utan att det behöver bli EXAKT lika dant. Förstår du mig då. Att man ska göra svärden mera egna. Som om de hade sina egna stats för du kan ju inte mena att alla svärd en smed gör blir exakt lika dana. Men jag får hålla mig till den tabellen.

DAKRilla

Hero
Jag förstår, men det jag försäkte säga är att nya vapen inte bara dyker upp, utan de har åtminstone hundratals år av evolutionär utveckling bakom sej. Den enda variation från de vapen som finns nu borde vara de olika modifikationer man lägga till, som att göra ett vapen tungt, välbalanserat o.s.v. Varje smedja inom samma kultur är nämligen den andra lik.

Krille

Super Moderator
"Men du förstår nog vad jag menar också. Bara för att ett svärd utvecklades på ett antal 1000 år så kan väl ändå en smed göra ett sådant utan att det behöver bli EXAKT lika dant."

Det är ju det du har listan på sidan 288 till.

"Som om de hade sina egna stats för du kan ju inte mena att alla svärd en smed gör blir exakt lika dana."

Det blir de inte heller. Däremot så är skillnaden så liten att det egentligen inte är värt att mäta det, i alla fall inte på Eons vapenvärdes skalor. S/I 3,3/4,1 eller 3,2/4,2 spelar ingen roll eftersom båda ändå avrundas till S/I 3/4. Undantaget är Längd och Vikt, som får ses som ett medelvärde av vapentypen.

Krille

Super Moderator
"Finns det någon motsvarighet till DnDs Mercurial-vapen? Annars borde det vara utmärkt att utveckla."

Faen vet. Jag är smått övertygad om att de inte skulle gå att slåss med på grund av den skiftande tyngpunkten.

Anson

Veteran
Nej du förstår inte mig. Det är ingen fara. Jag kanske får utveckla ett system själv. I ens egna rollspelsvärld är allt möjligt....

The_Knight

Veteran
men om man nu saknar ett vapen (vilket jag har varit med om) kan man inte gå till en vapen smed och ge honom rn ritning över det vapen man vill och så gör han det?
det finns ju en chans att man inte hittar ett vapen som inte passar till sin rp...

Krille

Super Moderator
Skaffa vapen

"men om man nu saknar ett vapen (vilket jag har varit med om) kan man inte gå till en vapen smed och ge honom rn ritning över det vapen man vill och så gör han det?"

Det är typ så man är tvungen att göra om man vill ha ett vapen och inte är en baron som rustar en armé. Det finns liksom ingen "Swords'R'Us" där man knatar in och säger att man vill ha en Oakeshott typ XI på 105 cm med extra krusiduller varpå expediten visar en till gång fem. Istället knatar man iväg till en vapenfejare och säger att man vill ta ett slagsvärd, varvid vapenfejaren tar ett snöre och mäter från marken till revbenen och gör en knut där. Sedan säger han "kom tillbaka om två veckor och jag vill ha hälften i förskott", varpå du får ditt svärd om två veckor efter att ha betalt andra hälften.

På det sättet så får man tag på de flesta vapen som inte är från en främmande kultur. Vill du däremot ha något främmande, typ en carwelan från en smed i Colonan, så är risken stor att han skrattar åt dig. Undantaget skulle väl vara om du visar dig vara snuskigt rik, då han kan importera en äkta klinga från Alarinn, men det tar tre månader och kommer att kosta tio gånger så mycket (och hälften i förskott).

Ska man rusta en armé så är det något enklare. Då säger man till vapenfejaren att man vill ha etthundra kortsvärd, etthundra spjutspetsar och tvåhundra hjälmar. Vapenfejaren säger, "visst, det kan levereras om ett halvår, men jag vill ha rubbet betalt i förskott innan tillverkningen börjar".

"det finns ju en chans att man inte hittar ett vapen som inte passar till sin rp..."

Då är man snuskigt kräsen.

Krille

Super Moderator
"Är det någon som kan härleda var denna dumhet kommer ifrån?"

Jag skulle tro att det är en gammal myt om bödelssvärd som skulle vara gjorda på det sättet, men Björn Hellqvist påpekar på sin svärdssida (Övriga artiklar/Avrättning med svärd) att det inte finns något bevarat svärd av den typen, varför han finner påståendet suspekt.

Staffan

Myrmidon
Jag har på omvägar fått för mig att det finns ett dylikt vapen i Gene Wolfes "Book of the New Sun". Problemet är att det inte funkar - energiprincip och bevarande av moment och rörelsemängd och sånt där tjafs. Om ni vill testa kan ni ju ta ett plaströr, täppa till i ena änden, hälla i en lämplig mängd vatten och sedan täppa till i andra änden (eventuellt kan man även använda en PET-flaska). Pröva sedan att svinga runt den lite.

General

Veteran
The_Knight....
Du krånglar alltid till saker och ting....
Håll dig till det simpla...

PS.Det här är inget förtryck....bara ett råd...vi vänner sinsemellan....